10/12/2025
Puh, vi hittade Tomten!
Han försökte gömma sig, grymtade om dåligt slädföre.
Efter lite tjat piggade han på sig och sa sig vara redo igen.
Väl på släden drog hans sig till minnes de snörika åren och radade upp 1910, 1929, 1942, 1953, 1956, och sa 1979 i en lång utandning och med längtansfull blick på snökristallen i granen.
- Året 1978 var det som nu, snöfattigt och ganska varmt. Det varade hela julhelgen, men natten till nyårsdagen kom snökristallerna... Då var det bara tomteslädar, bandvagnar och en och annan traktor som gällde minsann…
Sen fick vi oss berättat om hur snöskottningen, gick till i byn i början av seklet.
- När palufoden tudar i byahornet, då e de tid med snöskottning.
Från alla håll kom mannar med sina skyfflar och arbetet gick undan. De fick 50 öre per timme, så det var ingen brist på skottare. De som hade höggravida i huset skulle ha skottat ända fram även om de inte bodde längst huvudvägen, barnmorskan måste ju kunna komma fram.
Vi fnissade lite, men Tomten såg allvarligt på oss och la till.
-Plogfogden valdes på bystämman och var en viktig uppgift, hmmm lika viktig som min i juletid... Det är sannerligen inte samma sak som att hänga lite kulor i granen och jaga upp äldre herrar som försöker vila i stallet...
Vi konstaterade att lite snö nog skulle muntra upp tomten.
Tomtens historier är förstås verifierade av samstämmiga texter i boken Östra Vemmerlöv - vår bygd.
Boken som Byalaget och Tomten rekommenderar som året julklapp varje år. 😊
Finns att köpa hos Berggrens Metallia, se inlägg 6 nov.
Trevliga adventshelger önskar
Byalaget