31/05/2026
Idag är det mors dag. ❤️ Många av oss har, eller är, mammor som jobbar inom välfärdssektorn. Visste du att kvinnor som jobbar i välfärdsyrken halkar efter i löneutvecklingen? Trots höga krav och stort ansvar tjänar de tusentals kronor mindre varje månad, jämfört med män i likvärdiga yrken.
Kvinnolönelyftet innebär att tre miljarder kronor per år i 10 år avsätts i en särskild jämställdhetspott, utöver det så kallade märket. Potten ska fördelas av arbetsmarknadens parter och riktas till yrken som bedöms vara värdediskriminerade. Löneökningarna ska komma utöver ordinarie lönepåslag och gälla alla som arbetar i de berörda yrkena, både kvinnor och män.
Kvinnolönelyftet är inte Vänsterpartiets mors dags-present till välfärdens hjältar, utan helt enkelt förnuftig politik. För utan vård, skola, äldre- och barnomsorg så stannar samhället. Den som jobbar inom vår gemensamma välfärd förtjänar en jämställd lön. En röst på Vänsterpartiet är ett steg på vägen dit.