31/05/2026
Med hjälp av rasism löser högern alla sina problem🔧
”Staten måste ta tillbaka makten över marken i fjällen”, dessutom måste renstammen minska och rennäringen ska fråntas sin status som riksintresse. Allt det vill KDs partiledare Ebba Busch.
Medhåll får Ebba från SDs Jimmie Åkesson som ser rennäringen som onödig och som uttryckligen vill riva upp den HD-dom (Girjasdomen) som blev en stor seger för samers rättigheter.
Vi i Ung Vänster kräver verkliga lösningar för oss alla här i Norrland och Sápmi som inte bygger på kolonialism och rasism. Vi kräver att naturresurser utvinns på ett hållbart sätt, med oss i lokalbefolkningens inflytande. Vi kräver också att de förmögenheter vi genererar går våra samhällen till gagn. Vi förtjänar en framtid att tro på, där välfärden inte urholkas och nedskärningar inte är en vardag.