Örebro Socialdemokratiska kvinnoklubb

Örebro Socialdemokratiska kvinnoklubb Vi är Örebros Socialdemokratiska kvinnoklubb, en av Socialdemokraternas sidoorganisationer i Örebro.

S-kvinnor är socialdemokratiska feminister som ställer klasskamp, kvinnokamp och antirasistisk kamp sida vid sida.

Välkommen till en föreläsning och samtal om hur samhället genom politiken kan förebygga hedersrelaterat våld och förtryc...
29/10/2025

Välkommen till en föreläsning och samtal om hur samhället genom politiken kan förebygga hedersrelaterat våld och förtryck.

26 november
Klockan 18:00
På ABF Örebro

Hej! Styrelsen vill önska alla en glad sommar och här kommer lite information för dig som vill engagera dig i kyrkopolit...
25/06/2024

Hej! Styrelsen vill önska alla en glad sommar och här kommer lite information för dig som vill engagera dig i kyrkopolitiken.

Om drygt ett år är det kyrkoval.
Socialdemokraternas engagemang i Svenska kyrkan sträcker sig över lika lång tid som partiets historia.
Många av kyrkans värderingar om jämlikhet och solidaritet sammanfaller med socialdemokratins mål.
I en tid då andra nomineringsgrupper vill begränsa valbarheten för förtroendevalda baserat på gudstjänst & besöksfrekvens, vill vi arbeta med en kyrka öppen för alla – en öppen folkkyrka.

Det är nu dags att ta ut det lag som ska representera oss Socialdemokrater i Svenska kyrkan under nästa mandatperiod.
De som vill vara med och arbeta för att Svenska kyrkan ska vara öppen, demokratisk och folklig är välkommen att kandidera i kyrkovalet.
Det enda ”kravet” (förutom partimedlemskap) är medlemskap i Svenska kyrkan, då det endast är dessa som är valbara till de olika uppdragen.
Kyrkovalet sker på tre nivåer – kyrkofullmäktige (lokalt), stiftsfullmäktige (regionalt) och kyrkomötet (nationellt).
Arbetarekommunen ansvarar för att ta fram listor till kyrkofullmäktige. Listorna till stiftsfullmäktige och kyrkomötet tas fram av partidistriktet, men samtliga nomineringar ska skickas in till arbetarekommunen.

Viktiga beslut i förskolenämnden.🌹Avveckling av pedagogisk omsorg(som förr kallades dagmammor)🌹Nytt nattis, omsorg på ob...
26/04/2024

Viktiga beslut i förskolenämnden.
🌹Avveckling av pedagogisk omsorg(som förr kallades dagmammor)
🌹Nytt nattis, omsorg på obekväm tid.

Beslut för en jämlikare omsorg och för en ökad jämställdhet som jag enligt ny rapport från Jämställdhetsmyndigheten har tappat styrfart.

Socialdemokraterna i Kultur-och fritidsnämnden anordnar denna intressanta föreläsning idag kl 13:30-16:00Gratis och inge...
12/11/2023

Socialdemokraterna i Kultur-och fritidsnämnden anordnar denna intressanta föreläsning idag kl 13:30-16:00
Gratis och ingen föranmälan behövs🌹

23/05/2023

Detta skrev en av våra mer uppburna skribenter igår.

Jag växte själv upp med en ensamstående sjuk mamma. Vi fick inte månaden att gå ihop. Vi sökte fonder för fattiga, hämtade matpaket i kyrkan och jag fick extra studiebidrag för vi hade låg inkomst. Det kändes ofta förnedrande och svårt.

📌Denna text är ett extremt tydligt exempel på hur den skrivande medelklassen i storstäderna inte alls begriper vanligt folks villkor.
Hur man inte förstår att kaloriinnehållet i en säck ris eller havregryn inte i närheten är det som det handlar om när man som deltidsarbetande hemtjänstassistent eller undersköterska och som ensamstående inser att man inte kan sätta mat på bordet om du ska betala hyran, att du inte kan fixa varken dotters studentfest hon sett fram emot i flera år eller nytt kort i kollektivtrafiken över sommaren när skolkortet löper ut.
Inga sommar eller semesteraktiviteter.

📌Eller för den delen en helt vanlig familj med två vanliga löner eller än värre med någon i familjen arbetslös eller sjukskriven med två barn vars bundna lån på huset löpte ut nu i april som konstaterar att ekvationen mellan plus och minus i detta ränteläge inte går i hop. Att marginalen mellan att hålla sig flytande eller inte är borta.
Att känna suget i magen hur avgrunden öppnar sig och att man inte vet hur man ska lösa det. Förnedringen, rädslan och maktlösheten Detta är verkligheten just nu för många svenska familjer mitt i en ekonomisk akut kris.

📌Det handlar inte om vem som styrt de senaste 100 åren, lika lite som under pandemin, utan om vi i läge av kris har politiker som förstår hur man i den situationen styr ett land. Som kan styra regeringskansliet, våra myndigheter och som förstår att använda de verktyg som en regering ändå har. För att mildra krisen, stötta företag och arbetsmarknaden i stort, hålla sköra familjer under armarna och mildra krisen för de hushåll som alla mår bättre av att de inte trillar över kanten och inte klarar att betala sina lån och hamnar i långvarig skuldsättning.

📌Den regeringen har vi tyvärr inte just nu. Vi har farmarlaget på plats i stället. Regeringsoerfarna statsråd som är helt baksätesstyrda av ett extremt omoget parti med rötter i na**sm och högerextremism som samtidigt när allt detta händer bromsar den gröna omställningen, vill ta oss ur EU och ägnar sig åt kulturkrig, vem som kan vara lucia eller läsa sagor.
En regering, livrädda för att göra fel, i händerna på finansmarknad, förståsigpåare och tjänstemän utan en egen politisk idé eller kunskap om hur vi ska ta oss ur detta.
Det kommer kosta oss, våra företag, våra hushåll, och vår tillväxt. Det kommer kosta vanliga familjer och barn i vårt land varje dag.

📌Men sitter man där, vilket i verkligheten väldigt få vanliga svenskar gör med en årslön på banken eller rejäla fonder som går att sälja av kanske det funkar. Men väldigt få svenskar har i verkligheten sådana marginaler.
Så ser det ut.

📌Är så arg och sorgsen över det förakt denna text uttrycker. Denna sprids nu friskt av förnumstiga moderater och sverigedemokrater i sociala medier, moraliserande och med pekpinnar mot vanligt folk som just nu kämpar, samtidigt som de inte vid sidan av sitt moraliserande har en enda politisk idé om hur de ska stötta vanligt folk, vanliga familjer.

(Dela gärna)

Missa inte insta live på fredag den 24/2 med Ida Östensson och Annika Strandhäll.Du hittar den på S-kvinnor Sverige Inst...
17/02/2023

Missa inte insta live på fredag den 24/2 med Ida Östensson och Annika Strandhäll.
Du hittar den på S-kvinnor Sverige Instagram skvinnorsverige.

Hälso- och sjukvården är en stor fråga i valdebatten. Högerledare skyller "allt dåligt" på regeringen medan socialdemokr...
09/09/2022

Hälso- och sjukvården är en stor fråga i valdebatten. Högerledare skyller "allt dåligt" på regeringen medan socialdemokratin förklarar att det är regionerna som styr över hälso- och sjukvården. OK, men hur är det egentligen? Gör det någon skillnad vem som styr i regionerna? Ja absolut, säger Alesia Goncharik, S-kvinna och kandidat till regionfullmäktige. Ta dig tid att läsa hennes svar där hon även ger flera exempel på hur skillnaden märks:

Det gör skillnad vem som styr!

Regionerna ansvarar för sådant som många människor tycker är väldigt viktigt, exempelvis hälso- och sjukvård, tandvård, stora delar av kulturlivet och kollektivtrafik. Över 60 procent av svenskarna tycker att sjukvården är den viktigaste valfrågan. Regionerna är dessutom stor arbetsgivare för flera kvinnodominerade yrkesgrupper, såsom undersköterskor och sjuksköterskor.

I Region Örebro län har Socialdemokraterna varit med och styrt i över hundra år. Det har gjort stor skillnad, inte minst för de anställda i regionen. Region Örebro län var en av de första i landet med att införa heltid som norm. Vi gick i bräschen genom att vara en av de första regionerna med att erbjuda sjuksköterskor specialistutbildning. I praktiken betyder det att 70 sjuksköterskor per år får, på betald arbetstid, läsa till specialister och bli exempelvis barnmorska, distriktssköterska, diabetessköterska och operationssköterska. Sedan 2016 har vi betalat utbildningen för 89 barnmorskor. Den möjligheten finns inte för sjuksköterskor i exempelvis den moderatstyrda Västra Götalandsregionen.

Region Örebro län var en av de första regionerna i landet med att införa förkortad arbetstid för vårdpersonal som arbetar kvällar, nätter och helger. I vår region har såväl sjuksköterskor som undersköterskor förstärkt OB-ersättning. Och det stannar inte där. I höst blir vi den första regionen i landet med att införa arbetsskobidrag för alla vårdanställda i Region Örebro län.

Men vem som styr regionen gör kanske allra mest skillnad för länsinvånare och patienter. Ett tydligt och aktuellt exempel är de sönderprivatiseringar inom barn- och ungdomspsykiatrin som pågår i moderatstyrda regioner. I Region Stockholm har det resulterat i nedläggning av nästan hälften av BUP-mottagningar. I Region Dalarna har det lett till personalflykt och ännu längre köer. I socialdemokratiskt styrda Region Örebro län har vi tvärtom satsat på personal och tillgänglighet. Vi har under den senaste mandatperioden gjort BUP oberoende av hyrläkare. Vi har öppnat ett kontaktcenter, ”En väg in”, och fyra nya mottagningar. Personalstyrkan på ungdomsmottagningar i vår region har fördubblats på tio år. Det är bara ett av många exempel på skillnad mellan en högerstyrd region och en region där Socialdemokraterna får vara med och bestämma.

Valet på söndag handlar om vi ska stärka vår gemensamma välfärd eller sälja ut den. Det gör skillnad vem som styr en region och det är du som bestämmer.

Adress

Stortorget 19B
Örebro
70211

Aviseringar

Var den första att veta och låt oss skicka ett mail när Örebro Socialdemokratiska kvinnoklubb postar nyheter och kampanjer. Din e-postadress kommer inte att användas för något annat ändamål, och du kan när som helst avbryta prenumerationen.

Kontakta Organisationen

Skicka ett meddelande till Örebro Socialdemokratiska kvinnoklubb:

Dela