23/05/2023
Detta skrev en av våra mer uppburna skribenter igår.
Jag växte själv upp med en ensamstående sjuk mamma. Vi fick inte månaden att gå ihop. Vi sökte fonder för fattiga, hämtade matpaket i kyrkan och jag fick extra studiebidrag för vi hade låg inkomst. Det kändes ofta förnedrande och svårt.
📌Denna text är ett extremt tydligt exempel på hur den skrivande medelklassen i storstäderna inte alls begriper vanligt folks villkor.
Hur man inte förstår att kaloriinnehållet i en säck ris eller havregryn inte i närheten är det som det handlar om när man som deltidsarbetande hemtjänstassistent eller undersköterska och som ensamstående inser att man inte kan sätta mat på bordet om du ska betala hyran, att du inte kan fixa varken dotters studentfest hon sett fram emot i flera år eller nytt kort i kollektivtrafiken över sommaren när skolkortet löper ut.
Inga sommar eller semesteraktiviteter.
📌Eller för den delen en helt vanlig familj med två vanliga löner eller än värre med någon i familjen arbetslös eller sjukskriven med två barn vars bundna lån på huset löpte ut nu i april som konstaterar att ekvationen mellan plus och minus i detta ränteläge inte går i hop. Att marginalen mellan att hålla sig flytande eller inte är borta.
Att känna suget i magen hur avgrunden öppnar sig och att man inte vet hur man ska lösa det. Förnedringen, rädslan och maktlösheten Detta är verkligheten just nu för många svenska familjer mitt i en ekonomisk akut kris.
📌Det handlar inte om vem som styrt de senaste 100 åren, lika lite som under pandemin, utan om vi i läge av kris har politiker som förstår hur man i den situationen styr ett land. Som kan styra regeringskansliet, våra myndigheter och som förstår att använda de verktyg som en regering ändå har. För att mildra krisen, stötta företag och arbetsmarknaden i stort, hålla sköra familjer under armarna och mildra krisen för de hushåll som alla mår bättre av att de inte trillar över kanten och inte klarar att betala sina lån och hamnar i långvarig skuldsättning.
📌Den regeringen har vi tyvärr inte just nu. Vi har farmarlaget på plats i stället. Regeringsoerfarna statsråd som är helt baksätesstyrda av ett extremt omoget parti med rötter i na**sm och högerextremism som samtidigt när allt detta händer bromsar den gröna omställningen, vill ta oss ur EU och ägnar sig åt kulturkrig, vem som kan vara lucia eller läsa sagor.
En regering, livrädda för att göra fel, i händerna på finansmarknad, förståsigpåare och tjänstemän utan en egen politisk idé eller kunskap om hur vi ska ta oss ur detta.
Det kommer kosta oss, våra företag, våra hushåll, och vår tillväxt. Det kommer kosta vanliga familjer och barn i vårt land varje dag.
📌Men sitter man där, vilket i verkligheten väldigt få vanliga svenskar gör med en årslön på banken eller rejäla fonder som går att sälja av kanske det funkar. Men väldigt få svenskar har i verkligheten sådana marginaler.
Så ser det ut.
📌Är så arg och sorgsen över det förakt denna text uttrycker. Denna sprids nu friskt av förnumstiga moderater och sverigedemokrater i sociala medier, moraliserande och med pekpinnar mot vanligt folk som just nu kämpar, samtidigt som de inte vid sidan av sitt moraliserande har en enda politisk idé om hur de ska stötta vanligt folk, vanliga familjer.
(Dela gärna)