18/06/2026
Igår var vi tio personer som träffades för att prata om allt mellan himmel och jord, på våra respektive dialekter. Vi kom som vanligt in på fisket och livet över och under ytan. Har ni ätit horngädda någon gång? Det har inte jag, men det hade några i gruppen. Det var tydligen ganska gott, men i samband med detta nämnde någon att just horngädda hade en liten speciell användning fôôr.
Hurdå? Jo det var så att horngäddan var något man serverade till små barn och anledningen till detta var att denna fisk, precis som den andra gäddan, har gröna ben, vilket gör det lätt att ta väck dem ... När det gäller fiskens liv och levene kan man bara konstatera atte de ä lIdet jökkete de hele 🐟
En annan sak vi kom till att tala om var tidningen Västkustfiskaren (Svenska Västkustfiskarnas Centralförbunds skrift, den första avdelning, nr 1, var den på Öckerö) , denna fantastiska tidning som knöt ihop fiskarbefolkningen längst kusten. Man kunde även få den inbunden årsvis vid årets slut. Jag minns att Thore Corliusson (1922-2013) hade dessa och det var kull atte bLae i dômm. Thore var son till Samuel (sam) Corneliusson som var en viktig person såväl för fiskets organisationer, politiken som i sin hemförsamling Öckerö Missionsförsamling.
Jag är släkt med Sam och Thore en bit bort och jag minns hur Thore berättade hur han träffade min gamlefarfar uppe på Island i samband med islandsfisket. I Västkustfiskaren kunde man som sagt läsa allt om fångster och båtar, men även om födde och dödde. Jag minns för egen del att jag läste i ett nummer om gamLifArfarn JAkåpp (1882.1962) där man beskrev hans liv och fiskargärning och i nästa nummer så var det en nekrolog över samme man.
Där svävade jag ut lite, men sammanfattningsvis så hade vi återigen en trevlig träff och vi skall träffas igen och vi kan varsko redan nu att lördagen 5/9 så kommer det att bli en träff där alla som vill kan vara med. Då kåmmer ve te å tAla måL å ett sômm aant, det ber skôj.
Nu laddar vi för Midsommar och ni som vill träffas här i LUnn klockan 14.00 imorgon för att dansa (eller titta på när de dansar) och att umgås. DE ber fAli teveddelit å här skA vesst bLe tämmeli vôrna mä häLLja, ômm enn nu kan sätt na?!
GLa Messåmmer!
JOnas
https://www.oosf.se/publikationer/artiklar/86-ett-femtioarsminne-fran-knippla