31/12/2025
Dags att sammanfatta året 2025.
Ett år som varit mycket händelserikt.
Inte på grund av många spektakulära och komplexa händelser, visst har det funnits sådana men inte mer än ett vanligt år.
Nej det som gjort mest intryck är den omorganisation som gjorts så att från och med 20251013 så har våra deltidsbrandmän kompletterats med 2st heltidsbrandmän.
Dessa finns och jobbar på stationen alla dagar 07-20 och är beredda att inom 90s ge sig av för att hjälpa de drabbade, övrig tid gäller inom 4 minuter. Under sin arbetstid kommer dessa att arbeta med förebyggande, materialvård, utbildning etc..
Vi håller även på att se över vad vi kan stötta övriga kommunala verksamheter med.
Ett exempel är att vi kommit överens med rehab om att lösa deras beredskap för hjälpmedel utanför ordinarie arbetstid.
Fortsatt utveckling kommer ske under 2026.
Bilden är tagen vid höstens träff med tidigare brandmän där det finns massor av erfarenhet kring bränder och olyckor alltid lika roligt att ha er här och höra era berättelser.
Kan inte annat än fascineras av den resa som brandkåren/räddningstjänsten gjort i vår kommun, från en brandspruta och några oljerockar till dagens organisation en gigantisk skillnad men med samma mål, att hjälpa de som är i behov av hjälp.
Jag vill även tacka alla huvudarbetsgivare som låter sina anställda också vara anställda inom räddningstjänsten, utan er vore inte dagens form av verksamhet möjlig.
Till sist:
Om ni tänkt avfyra fyrverkerier vid tolvslaget så se då till att göra det på ett SÄKERT sätt så de brandmän som är i beredskap kan fortsätta sitt nyårsfirande i lugn och ro.
Räddningstjänsten Årjängs kommun önskar er ett Gott nytt år!
/KD