Våler Kommunes kirkehistorie er lang og broket, men svært spennende og interessant! Den startet med kong Olav Haraldsson (senere Olav den hellige) sin kristningsferd gjennom landet i 1022. Mariakirken som ble bygget i et "vål" nede ved Glomma etter at kongen hadde skutt ut en pil som skulle avgjøre beliggenheten. Den ble bygget som stavkirke, og ble sannsynligvis ombygget og restaurert flere gange
r. I 1805 ble det sendt et brev til kongen i København, hvor det ble bedt om tillatelse til å rive den gamle kirken og bygge en ny. juni 1806. Dette var en tradisjonell hvitmalt korskirke med høyt tårn. Natt til 29. mai 2009 brant Våler kirke ned til grunnen. Brannen var påsatt og det er fremdeles en uløst sak. Nesten umiddelbart startet debatten om hvor den nye kirken skulle stå, - og ikke minst om hvordan den skulle se ut. Det ble mange tøffe tak og lokale stridigheter, men også mye glede, stor dugnadsånd, stolthet og mot i månedene og årene som fulgte. Norgeshistoriens nest største arkitektkonkurranse resulterte i 239 deltagende arkitekter fra 23 land, og valget falt på Espen Surneviks bidrag "En med to av tre". Byggherre Martin M. Bakken startet byggingen 19. november 2013
Europas største trekirke ble innviet av biskop Solveig Fiske 24. mai 2015.