01/04/2026
Miljørettet helsevern innfører i samarbeid med park og idrett i våre samarbeidskommuner et prøveprosjekt med fuglevitaminisering i offentlige uteområder. Årsaken til dette er at vi har fått meldinger fra publikum om at problemet med fugleskitt har økt. Dette skyldes trolig at småfuglene har fått i seg for mye "junkfood" som har utarmet deres vitamin nivåer og gir løs mage. På bakgrunn av dette vil kommunen som et prøveprosjekt sprøyte parker og lekeplasser med en mild løsning av multivitaminer for å styrke helsa til småfuglene. Små barn bør ikke slikke på lekeapparater rett etter sprøyting, da det i sjeldne tilfeller kan gi ekstrem hyperaktivitet pga. overdosering av vitaminer.