Bane NOR: Nytt dobbeltspor Nykirke-Barkåker

Bane NOR: Nytt dobbeltspor Nykirke-Barkåker Side for dere som er berørt av, eller interessert i, byggingen av nytt dobbeltspor mellom Nykirke og Barkåker.

Velkommen til Åpen dag på nye Horten stasjon søndag 7. september kl. 11-14. Her er det mulig å se skinnegående maskin i ...
26/08/2025

Velkommen til Åpen dag på nye Horten stasjon søndag 7. september kl. 11-14. Her er det mulig å se skinnegående maskin i sporet, flere store maskiner på parkeringsplassen, og å gå en natursti på stasjonen. Åpen dag er gratis og åpent for alle barn og voksen i alle aldere. Vi deler ut pølser, saft, is, boller og kaffe. Vel møtt!

På søndag 3. august kobler vi til eksisterende kontaktledningsanlegg mellom Holmestrand og Sem og på hele Tønsberg stasj...
01/08/2025

På søndag 3. august kobler vi til eksisterende kontaktledningsanlegg mellom Holmestrand og Sem og på hele Tønsberg stasjon etter at det har vært slått av i lengre tid.
Vi minner derfor om at all ferdsel ved sporet er forbudt, og kan medføre/medfører stor fare.

16/07/2025

Slik fornyer vi jernbanen i Tønsberg! 🏗️🚆

I sommer pågår en av de største fornyelsene av jernbanen på Tønsberg stasjon på lenge. For å få jobben gjort har vi brukt en stor, skinnegående Kirow-kran.

Den er spesiallaget for tunge løft, og har blant annet løftet på plass fem sporveksler og en dobbel sporsløyfe med sporkryss. Alt dette arbeidet er en del av en større modernisering som skal gi en mer stabil og punktlig jernbane, slik at flere kan ta mer tog i fremtiden.

Takk for tålmodigheten mens vi jobber! 🙏

🎥 Videoen viser korte klipp fra fornyelsesarbeidene ved Tønsberg stasjon. Den store, gule skinnegående krana ankommer, og arbeidere i gule verneklær løfter på plass ferdigbygde seksjoner med skinner og betongsviller. Filmen avsluttes med Bane NOR-logo og teksten: «Vi forbedrer og moderniserer for at flere kan ta mer tog».

I går, 12.6, gjennomførte Bane NOR en vellykket beredskapsøvelse i den nye Skottåstunnelen rett nord for nye Horten stas...
13/06/2025

I går, 12.6, gjennomførte Bane NOR en vellykket beredskapsøvelse i den nye Skottåstunnelen rett nord for nye Horten stasjon. Øvelsen er et krav som må gjennomføres før vi kan åpne det nye dobbeltsporet mellom Nykirke og Barkåker i 2026. Øvelsen var et samarbeidsprosjekt med togselskapet VY, alle nødetatene og Horten kommune som ble ledet av Bane NOR. Over 250 personer var engasjert under øvelsen og ulike lokale lag og foreninger hadde stilt opp som markører for dagen. Over 130 personer (markører) ble fraktet inn i Skottåstunnelen i et dobbelt FLIRT togsett, hvor det ble simulert brann og røykutvikling, samt skadde personer. De skadde ble videre fraktet til Horten legevakt og Sykehuset i Vestfold for videre øvelser i egen regi av disse.

12/06/2025

Bane NOR og nødetatene gjennomfører beredskapsøvelse i Skottås-tunnelen på det nye dobbeltsporet i dag, 12. juni. Øvelsen vil simulere røykutvikling, evakuering og det vil være utrykning av nødetater. Øvelsen vil pågå innenfor tidsrommet 08.00-15.00.

14/03/2025

Ny dronefilm 🚂

04/11/2024

Ny dronefilm 🥳

Installasjonene i Skottåstunnelen for evakuering nærmer seg ferdigstilt. Det er montert evakueringsskilt, nødlysbryter, ...
04/10/2024

Installasjonene i Skottåstunnelen for evakuering nærmer seg ferdigstilt. Det er montert evakueringsskilt, nødlysbryter, håndløper med nødlys og dører mellom hovedtunnel og evakueringstunnel - og testing pågår 🥳

27/09/2024

God helg! Her ser du nyeste dronefilm🚂

Vi arrangerte åpen dag på Horten stasjon 8. september. Omtrent 500 naboer og andre nysgjerrige tok turen denne søndagen....
19/09/2024

Vi arrangerte åpen dag på Horten stasjon 8. september. Omtrent 500 naboer og andre nysgjerrige tok turen denne søndagen. Mange gode samtaler mellom innbyggerne og prosjektledelsen la grunnlaget for en god dag🚂☀️

03/09/2024

Er du nysgjerrig på den nye togstasjonen og dobbeltsporet som bygges? Da bør du ta turen til åpen dag på nye Horten stasjon søndag 8. september klokken 11-14. Inngang og enkelt servering er gratis for alle. Velkommen 🥰

I disse uker gjennomføres tonnasjekjøring på dobbeltsporet. Det gjør vi for å belaste sporene slik at sporet «setter seg...
30/08/2024

I disse uker gjennomføres tonnasjekjøring på dobbeltsporet. Det gjør vi for å belaste sporene slik at sporet «setter seg» før strekningen åpner for tog i trafikk.

Det skal utføres 100.000 bruttotonn før åpning av strekninger med dimensjonerende hastighet på 250km/t, som på dobbeltsporet mellom Nykirke og Barkåker. Omtrent halvparten av tonnasjen simuleres ved bruk av en egen maskin. Resterende 50.000 tonn belaster sporene ved bruk av tog med vogner fylt med tømmer, som er avbildet her. Egenvekten til toget med tømmer bestemmer antall turer toget må kjører frem og tilbake over sporet.

Det er også mulig å gjennomføre tonnasjekjøring ved bruk av belastningen som den ordinære togtrafikken gir etter at banen er satt i drift, men da må man åpne med saktekjøring, noe som ikke er ønskelig på dette prosjektet.

Adresse

Eckersbergsgate 3
Tønsberg
3125

Åpningstider

Mandag 08:00 - 15:45
Tirsdag 08:00 - 15:45
Onsdag 08:00 - 15:45
Torsdag 08:00 - 15:45
Fredag 08:00 - 15:45

Telefon

+4705280

Varslinger

Vær den første som vet og la oss sende deg en e-post når Bane NOR: Nytt dobbeltspor Nykirke-Barkåker legger inn nyheter og kampanjer. Din e-postadresse vil ikke bli brukt til noe annet formål, og du kan når som helst melde deg av.

Kontakt Organisasjonen

Send en melding til Bane NOR: Nytt dobbeltspor Nykirke-Barkåker:

Del