Vågan Brann og redning

Vågan Brann og redning Offisiell facebook side for Vågan brann- og redningsvesen, her publiserer vi innhold innenfor vårt ansvarsområde.

Brannvesenet har også en koorinerende rolle for Vågan kommunes beredskap generelt. Informasjon vi publiserer: brann, beredskap, varsler mv. Brannvesenet i Vågan har hovedstasjon i Svolvær, samt mindre stasjoner og depot i Laukvik, Henningsvær og Skrova. Brannvesenets adminstrasjon og forebyggende avdeling holder til i hovedstasjonen i Svolvær. Vårt innsatsområde strekker seg fra Sørdalstunnellen i

øst, til Sundklakk i Vest. Ta gjerne kontakt med oss dersom det er noe du trenge hjelp til. Vi har brannvakttjeneste 24/7, 365 dager i året. Stasjonen er åpen for hendvendelser i åpningstiden på denne siden.

Øyebikkelig hjelp: 110

Øvrig kontakt finner du på vår hjemmeside.

‼OBS OBS, Svolvær og Helle💧🚱Forstyrrelser på vannettet fra klokken 23:00 i kveld til 06.00 i morgen (11-12. mars).🔧Vann-...
11/03/2026

‼OBS OBS, Svolvær og Helle💧🚱
Forstyrrelser på vannettet fra klokken 23:00 i kveld til 06.00 i morgen (11-12. mars).

🔧Vann- og avløpsavdelingen skal gjøre feilsøk på vannforsyningsnettet i Svolvær og Helle, dette kan medføre:
- Varierende vanntrykk
- Midlertidig bortfall av vann
- Misfarget vann etter testen

Har du brannalarm med sprinkler? Det kan være at den alarmen utløses også...

Sprinkleranleggene er ofte følsomme for trykkendringer i vannnettet, så det er mulig at brannalarmen går, med varsel om «sprinkler utløst»

Vi anbefaler:
🚰Sørg for å ha drikkevann og bruksvann i perioden (bøtter, tanker, berdskapsvann)

⁉Har du ansvaret for et sprinkleranlegg i borettslaget eller på jobb, anbefaler vi å ta en kikk på brannalarmanlegget slik at du vet hvordan du betjener det.

🚒På brannstasjonen fyller vi opp noen dunker med kaffevann til i morgen, og vi øker vår vannberedskap med en ekstra vannvogn (12m3) i perioden. Just in case 😊

Ønsker alle en god helg😎! Vi vil samtidig minne om vedvarende betydelig snøskredsfare! Vi ber om at alle glade skikjører...
20/02/2026

Ønsker alle en god helg😎!

Vi vil samtidig minne om vedvarende betydelig snøskredsfare! Vi ber om at alle glade skikjørere som ønsker å dra på topptur gjør trygge valg for seg selv og andre!

Forholdene nå gjør det lett å løse ut et skred, og fjernuløsning er absolutt mulig. Gå godt utenom skredterreng og utløpssoner⛷

Følg med på varsom.no og
Husk alltid å medbringe søker, probe og spade!

Bilde fra raset over Henningsværveien, utløst på samme skredfarenivå som i dag (3 Betydelig)

SNØSKRED 1: (Hennigsvær spesielt og Vågan generelt)1. Veien til Henningsvær er stengt pga. ras. Vi har ikke oversikt ove...
18/02/2026

SNØSKRED 1: (Hennigsvær spesielt og Vågan generelt)

1. Veien til Henningsvær er stengt pga. ras. Vi har ikke oversikt over når veien kan åpnes. Fylket (veieier), Entrepenør og Brannvesenet er på vei ut for å få oversikt. Brannvesenet har med Drone for å inspisere, vi håper på et værvindu som tillater gode bilder som vi kan oversende geolog. Vi ber alle respektere veisperringene som er satt på Henningsværveien. Dette da det er flere områder som har samme rettning, tilsvarende brattet og ommentrent like mye snø på strekket. Vi vil komme med oppdatering når vi vet mer.

2. Generell snøskredfare.
Snøskredfaren er nå på Nivå 3 "Betydelig". Vi ber alle gjøre gode valg og unngå skredterreng. Følg informasjonen fra Varsom.no sammen med egne lokale vurderinger.

Hva mener DU om oss? (Eller andre enheter i kommunen)? Vi hadde satt stor pris på om flere svarte på undersøkelsen, slik...
12/02/2026

Hva mener DU om oss? (Eller andre enheter i kommunen)? Vi hadde satt stor pris på om flere svarte på undersøkelsen, slik at vi får noe å navigere etter :) (Det tar ikke lang tid å svare, og du er annonym)

I hele februar 2026 gjennomfører programområdet Samfunn en brukerundersøkelse, og vi håper du vil dele dine erfaringer og synspunkter. Undersøkelsen er anonym og tar bare noen få minutter å svare på.

02/02/2026
Vi ønsker DINE tilbakemeldinger på de tjenestene vi leverer! Du kan sende dine tilbakemeldinger anonymt her: https://skj...
30/01/2026

Vi ønsker DINE tilbakemeldinger på de tjenestene vi leverer!

Du kan sende dine tilbakemeldinger anonymt her: https://skjema.vagan.kommune.no/skjema/VKO177/Brukerunderskelse_Brann_og_redning

Resultatet fra undersøkelsen blir presentert i kommunestyret i slutten av mars, men for brannvesenet er det viktigste at vi får innspill på hva vi bør fortsette med, og hva vi bør gjøre bedre!

Takk for at du bidrar!!

Vi ønsker dine tilbakemeldinger!I hele februar vil vi - sammen med andre avdelinger i kommunen, publisere en brukerunder...
28/01/2026

Vi ønsker dine tilbakemeldinger!

I hele februar vil vi - sammen med andre avdelinger i kommunen, publisere en brukerundersøkelse. Her får dere muligheten til å gi tilbakemelding til oss om de tjenestene vi utfører, og hvordan dere opplever oss.

Vi kommer til å publisere lenken til den kommunale undersøkelsen her, når den er åpnet for tilbakemeldinger.

I den forbindelse vil vi også opplyse om at det også er fult mulig å gi oss tilbakemeldinger på vår bedriftsprofil på google, og her på facebook.

Tilbakemeldinger gjør oss bedre!

Google: https://share.google/6Zcj2ih61I0JgwuDH

I dag Onsdag 14. januar rundt kl. 12 tester politiet Nødvarsel på mobil i hele Norge og på Svalbard, samtidig som Sivilf...
14/01/2026

I dag Onsdag 14. januar rundt kl. 12 tester politiet Nødvarsel på mobil i hele Norge og på Svalbard, samtidig som Sivilforsvaret tester varslingsanleggene over hele landet.
Mer informasjon om varslingsprøven på norsk og engelsk publiseres på: https://www.nodvarsel.no/

Etter brannen i Verdal i natt, er to brannkonstabler antatt omkommet under innsats.  Våre tanker går til kollegaer i Bra...
07/01/2026

Etter brannen i Verdal i natt, er to brannkonstabler antatt omkommet under innsats. Våre tanker går til kollegaer i Brannvesenet Midt IKS, samt til familie, venner og øvrige kollegaer.

🎇Nyttårsaften nærmer seg🎆 I snitt er det ca 100 innrapporterte uønskede hendelser med fyrverkeri hvert år, og flere ti-t...
30/12/2025

🎇Nyttårsaften nærmer seg🎆
I snitt er det ca 100 innrapporterte uønskede hendelser med fyrverkeri hvert år, og flere ti-talls skader. Vi ber dere derfor om å vise aktsomhet og følge bruksanvisning når dere sender opp fyrverkeri.

- Bruk alltid vernebriller
- Hold god avstand
- Sørg for at fyrverkeriet ikke velter
- Vær edru når du sender opp
- Ikke bøy deg over fyrverkeriet
- Nødraketter er ikke fyrverkeri, de skal ikke sendes opp‼

⚠Hvis fyrverkeriet ikke tenner, ikke forsøk å tenne det på igjen. La det stå i 30 minutter eller dynk det i vann før det plasseres en sikker plass fram til du kan levere det til forhandler

Det er kun tillatt å sende opp fyrverkeri på nyttårsaften mellom 1800 og 0200, husk at mange husdyr (og sikkert andre dyr) er redde for fyrverkeri. Vi ber dere også derfor om å respektere tidene som er satt, slik at dyreeierne kan tilpasse seg.

Da gjennstår det bare å ønske dere alle ett riktig godt nytt år! 😎

Adresse

Kongsvatenveien 13
Svolvær
8300

Varslinger

Vær den første som vet og la oss sende deg en e-post når Vågan Brann og redning legger inn nyheter og kampanjer. Din e-postadresse vil ikke bli brukt til noe annet formål, og du kan når som helst melde deg av.

Kontakt Organisasjonen

Send en melding til Vågan Brann og redning:

Del