Vi tilbyr råd- og veiledning, ferietilbud, fellesskap, kulturtilbud og mathjelp.
23/11/2025
– Jesus ble ikke født på et slott. Hadde han blitt født i Norge, kunne det vært på Grorud eller på Grønland, sier Tabita Størksen, aktivitetskoordinator på Frelsesarmeen på Ensjø i Oslo.
Nå har hun også fått i oppgave å fornye den årlig konsertserien «Jul under broene», og vil at det skal lukte asfalt og høy.
– Jeg har savnet å bidra utenfor Frelsesarmeens lokaler. «Jul under broene» gir en sjanse til å formidle evangeliet på gata, på en måte folk kan forstå, sier hun som er årets hovedartist sammen med Knut Anders Sørum.
Det er gratis å delta, her blir det konserter:
Torsdag 4. desember kl. 17.00 på Lillehammer (Kirkegatebrua)
Fredag 5. desember kl. 18.00 på Grønland (Olafiagangen)
Lørdag 6. desember kl. 17.00 i Sandnes (Sandvedparken)
Når du gir penger i Julegryta, får flere det bedre.
Takk for at du gir mat, gaver og omsorg til dem som trenger det mest i julen. Sammen gjør vi en forskjell. Vipps til 2309 🎄❤️
19/11/2025
Ønsker du å stå julegrytevakt? For påmelding følg linken nederst
Bli frivillig i organisasjoner, lag og foreninger over hele landet!
19/11/2025
Åpningstider i desember 2025:
Torsdags kafe: 4. og 11. desember kl 10.00-14.00
Åpent hus: 5, 8, 12, 17 og 19 desember kl 10.00-14.00 (enkel servering)
Jobbsøkkerverksted tirsdag 9 og 16. desember kl 12.00-14.00
Velkommen til oss!
09/10/2025
Butikkene har allerede begynt å selge julepynt, og det betyr at vi kan melde behovet for frivillige som ønsker å stå julegrytevakt i desember. For mange har dette blitt en hyggelig førjulstradisjon. Meld deg gjerne på én eller flere vakter!
Bli frivillig i organisasjoner, lag og foreninger over hele landet!
30/09/2025
Veldig hyggelig kveld på forestillingen "Eurovisjonar" med vårt tiltak "Pusterom" som er et tilbud til voksne mennesker som ønsker et sosialt nettverk og hyggelige opplevelser sammen.
Først et godt måltid mat sammen, så en fantastisk forestilling på veldig høyt nivå som fikk GrandPrix-rockefoten til å bevege seg, på samme tid som stykket minner oss om det sårbare samholdet i vår verdensdel som det er så viktig at vi tar vare på!
Takk til og til for denne muligheten.
29/08/2025
Hver torsdag har vi kafé med matservering, og vi trenger frivillige til å bidra. Meld deg som frivillig hos oss her:
Bli frivillig i organisasjoner, lag og foreninger over hele landet!
Vær den første som vet og la oss sende deg en e-post når Frelsesarmeen Rodeløkka, Oslo slumstasjon legger inn nyheter og kampanjer. Din e-postadresse vil ikke bli brukt til noe annet formål, og du kan når som helst melde deg av.
Kontakt Organisasjonen
Send en melding til Frelsesarmeen Rodeløkka, Oslo slumstasjon:
Utdrag fra boken "Med kjærlighetens våpen" av Charles Norum:
Ingen kunne vel vente at Frelsesarmeen etter knapt tre års virke her i landet skulle makte å sette ut i live hele det store og kostbare foretak som det "Mørkeste England"- planen skisserte opp. Bevegelsen var fattig, og i den første tiden var det nok nødvendig å prioritere forkynner-virksomheten. At det var behov for salvasjonistenes hjelpetiltak, fikk en nær sagt daglig bekreftet i hovedstadens østkant, hvor Frelsesarmeen jo begynte sin virksomhet.
Industrialiseringen kastet på den tiden sine mørke skyggesider også innover vårt land, og særlig gjaldt nok det hovedstaden. (...) Noe måtte gjøres, det var bare en mening om det blant de norske salvasjonistene. Det gikk derfor ikke mer enn vel tre måneder fra "Mørkeste England"- planen kom ut i bokform og til den første slumstasjonen ble åpnet her i landet. Det var i Vognmannsgata på Vaterland 7, februar 1891. Slumsøtrene hadde der fått leid to små rom.
Othilie Tonning hadde vært frelsesoffiser en seks års tid da hun 1. april 1898 ble utnevnt til leder for den sosiale virksomheten. Hele hennes liv og tjeneste er senere uløselig knyttet til denne gjerningen.(...) Virksomheten omfattet på den tiden 10 slumstasjoner, to barnekrybber, to herberger for hjemløse, ett vedhuggeri, ett dampkjøkken og ett redningshjem for kvinner.
I 2019 omhandler “slumstasjonens” arbeid noe annet enn det gjorde i 1891. Tilbudet på Rodeløkka er i dag et velferdssenter der Oslos befolkning skal kunne henvende seg for akutt humanitær støtte og møte et Frelsesarmeen som bidrar til håp i en håpløs situasjon. Dette gjør vi gjennom å møte hver gjest med respekt. Vi vil tilby suppe, såpe og frelse.
Konkret består tilbudet i dag av torsdagskafé (gratis), norskkurs for arbeidsinnvandrere (for å bedre mulighetene for å få arbeid), råd- og veiledning (sosionomer), mat- og klesutdeling (og annen støtte), ferietilbud for barnefamilier og aktivitetstilbudet “Pusterom for voksne” (forbygge ensomhet og isolasjon). Vi har også et utstrakt samarbeid med Nav, advokatfirmaer, stiftelser og organisasjoner - alt for å kunne bistå best mulig når vi møter en ny gjest som er i en vanskelig livssituasjon.