Næringspolitisk forum i Oslo Arbeiderparti

Næringspolitisk forum i Oslo Arbeiderparti Næringspolitisk forum er et lokallag i Oslo Ap, og et politisk verksted for bærekraftig vekst og u Legge til rette for gründerskap, forskning og innovasjon?

Næringspolitisk forum i Oslo Arbeiderparti inviterer til debatt og kunnskapsutveksling. Hvordan skal vi bidra til en god og bærekraftig utvikling i regionen? Bidra til utvikling av grønn industri? Helseteknologi? Sikre en god finansnæring? Hva slags skattepolitikk bør vi ha? Hva slags utdanning trenger vi? Delta i debatten, og bli gjerne medlem.

02/06/2026

Kort og greit 🌹🇳🇴❤️

Glimrende ❤️🇳🇴🌹
27/05/2026

Glimrende ❤️🇳🇴🌹

27/05/2026

Heia Tonje 🇳🇴🌹❤️

25/05/2026

❤️🌹Vi skal aldri glemme Tore Eikeland - aldri ❤️🌹- aldri ❤️🌹

23/05/2026

Det er mye som går bra i Norge og Sverige er ikke et eksempel på at alt er bedre. Det er ingen som får det bedre av å svartmale norsk økonomi.

I Norge har vi:
- Færre er arbeidsledige i Norge
- Norske arbeidstagere tjener bedre
- Norge arbeidstagere har fått betydelig bedre lønnvekst enn i Sverige, de siste årene har svenske lønninger vokst mindre enn prisene

Jeg mener det er har vært viktig at vi har redusert strømregningene til folk med Norgespris på strøm. At vi har tatt ned barnehageprisene til 1200 kr, økt barnetrygd og redusert inntektsskatt. Det har vært tiltak som er viktige for at folk skulle ha trygg økonomi i vanskelige tider.

Vi ser at det fortsatt er masse å ta tak i, derfor driver vi med politikk. Men det å se til Sverige, hvor økonomien ser helt annerledes ut, for å løse norske problemer tror jeg er en dårlig idé.

Så er ikke jeg kritisk til å se til andre land for gode eksempler og ting vi kan lære av. Men vi må passe på at det også treffer her til lands.

23/05/2026

I dag startet vi forhandlingene om revidert budsjett, og jeg tok en prat med Nrk om det som venter de neste ukene. Fristen for å komme i mål med forhandlingene er fredag 5. juni ved midnatt.

Jeg skjønner at folk og media er nysgjerrig på hva partiene er uenige om, og hva som blir vanskelig. Men min jobb er å fokusere på det vi kan få til sammen, og den retningen vi ønsker for landet vårt. Det er en helt annet retning enn det vi så da Frp og Høyre styrte sammen i åtte år. Misnøyen var stor med de sosiale og geografiske forskjellene som økte på høyresidens vakt.

De rødgrønne partiene er en allianse for folk. En allianse som er opptatt av rettferdig fordeling, gode velferdstjenster og utvikling av gode lokalsamfunn over hele landet. Nå skal vi bli enige om et revidert budsjett - jeg har tro på at vi får det til 🤝

Det er ganske spesielt å høre enkelte påstå at norsk næringsliv «knuses», at gründere flykter og at Norge er i økonomisk...
23/05/2026

Det er ganske spesielt å høre enkelte påstå at norsk næringsliv «knuses», at gründere flykter og at Norge er i økonomisk forfall — samtidig som tallene viser høy etablering av nye bedrifter.

Bare se på utviklingen:

I perioden januar–april 2026 ble det etablert flere nye bedrifter i Norge enn i samme periode i 2019 — altså under Erna Solbergs regjering.

Januar: +371
Februar: +341
Mars: +402
April: +337

Dette skjer altså i et land som enkelte forsøker å fremstille som nærmest umulig å drive virksomhet i.

Virkeligheten er at Norge fortsatt har:
– høy verdiskaping
– høy sysselsetting
– sterke offentlige finanser
– høy kompetanse
– stabile institusjoner
– og mennesker som fortsatt tør å satse, investere og starte bedrifter.

Norsk næringsliv er ikke svakt. Norge er ikke et land i økonomisk kollaps.

Tvert imot viser tallene at aktiviteten er høy og troen på fremtiden fortsatt sterk.

Det betyr ikke at alt er perfekt. Men det betyr at den konstante svartmalingen av Norge rett og slett ikke stemmer med virkeligheten.

Norge går bra 🇳🇴❤️

Glimrende ❤️🌹
18/05/2026

Glimrende ❤️🌹

Gode tjenester til innbyggere i hele Norge🌹 Mer enn 25 milliarder kroner mer til kommunene på tre år. Det handler om barnehage, skole og eldreomsorg der folk bor. Og om en trygg oppvekst og en god alderdom.

17/05/2026
❤️🌹🇳🇴
24/01/2026

❤️🌹🇳🇴

De falne, deres etterlatte og de som tjenestegjorde i Afghanistan fortjener å bli omtalt med sannhet og respekt. Uttalelsen fra USAs president er respektløs. Jeg forstår godt at både veteraner og pårørende reagerer sterkt på dette.

Nato-allierte sto sammen i Afghanistan i tjue år. Om lag 10.000 norske kvinner og menn tjenestegjorde i landet. Ti norske soldater mistet livet og flere ble såret. De kjempet i en operasjon som vi som politiske ledere bestemte at Norge skulle delta i. De sto side om side med soldater fra blant annet Danmark, Storbritannia — og USA. De fortjener vår takknemlighet.

Bildet under viser flaggborgen på Kabul internasjonale flyplass i august 2021. Norske soldater var sentrale i driften av feltsykehuset på flyplassen, som var til uvurderlig hjelp til skadde allierte og afghanere i den siste fasen av innsatsen. Sammen med det amerikanske var det norske flagget det siste som ble firet da de siste norske soldatene forlot landet natt til mandag 30. august 2021. Norske soldater ble stående til siste slutt i Kabul, skulder ved skulder med våre amerikanske allierte.

Jonas

Foto: Forsvaret

Adresse

Oslo

Varslinger

Vær den første som vet og la oss sende deg en e-post når Næringspolitisk forum i Oslo Arbeiderparti legger inn nyheter og kampanjer. Din e-postadresse vil ikke bli brukt til noe annet formål, og du kan når som helst melde deg av.

Del