Enerhaugen, Grønland og Tøyen Historielag

Enerhaugen, Grønland og Tøyen Historielag Informasjonsside for Enerhaugen, Grønland og Tøyen historielag

«KOM OG HILS PÅ ARBEIDEREN!»På min sykkeltur gjennom byen torsdag 28. mai 2026 gjorde jeg som vanlig en liten sving bort...
02/06/2026

«KOM OG HILS PÅ ARBEIDEREN!»
På min sykkeltur gjennom byen torsdag 28. mai 2026 gjorde jeg som vanlig en liten sving bortom Rudolf Nilsen monumentet på plassen av samme navn. Her hadde skjedd store forandringer siden sist. Bare noen minutter tidligere hadde det blitt avduket en merkelig trekonstruksjon omkring Rudolf Nilsen statuen.
Det viste seg å være del av et kunstprosjekt Stedsveven som Oslo kommune har satt ut til Kunstkollektivet Tenthaus Art Collection. For de som er interesserte i å vite mer om hele prosjektet henvises til
https://www.kunstsamlingen.no/kunstprosjekter/stedsveven

Prosjektet undersøker blant annet identiteten til og forbindelsen mellom tre byrom på Tøyen og Grønland: Rudolf Nilsens plass, Gartnerløkka og Kolstadgata.
Tidligere har det vært gjennomført prosjekter for Gartnerløkka og Kolstadgata. Nå var turen kommet til Knut Steens bronsestatue fra 1954 til minne om dikteren Rudolf Nilsen. Steens statue viser ingen likhet med dikteren Rudolf Nilsen, men hvem han kjempet for i ord og handling, arbeideren, i datidens idealiserte atletiske utgave.

Kunstneren Stefan Schrøder har med utgangspunkt i oppdragstittelen «Kom og hils på arbeideren!» laget en trekonstruksjon der det er mulig for barn og andre å komme opp i samme høyde som Arbeideren og hilse på ham. Dermed blir både voksne og barn for den perioden konstruksjonen står, mer oppmerksomme på statuen, ikke minst alle barna som bruker plassen i friminuttene på Vahl skole.
Hilsen fra Erik O

Foto tatt av Erik Odgaard 28. mai 2026 rett etter avdukingen av trekonstruksjonen rundt Rudolf Nilsen kl. 17:00 samme dag. Kunstneren Stefan Schrøder står foran kunstkonstruksjonen.

BLI MEDLEM!   😉Nå har vi fått enda flere som følger oss på Facebook og flere nye medlemmer. Vil du også bli medlem av hi...
31/05/2026

BLI MEDLEM! 😉
Nå har vi fått enda flere som følger oss på Facebook og flere nye medlemmer. Vil du også bli medlem av historielaget? Det er både inspirerende for oss i styret og stell, men også for de som allerede er medlemmer.

Men - ikke minst – dette området vi representerer, primært Enerhaugen, Grønland og Tøyen og sekundært Vaterland og Fjerdingen, inneholder så mye flott historikk som fortjener å løftes frem i lyset.

Det koster bare kr. 250,- og det er enkelt å melde seg inn. Klikk på linken https://egt-historielag.no/medlemskap/ eller send oss en mail [email protected] .
Velkommen skal du være😀

PS - Bildet er et maleri fra 1893 og motivet heste-trikken på hjørnet av Smalgangen og Grønland. Kunstner er Henrik L. Helliesen og eier er Oslo Museum,

Bydel Gamle Oslo vil gjerne ha forslag til navn på gater, plasser, torg og parker i de to planlagte nye bydelen Grønnlik...
27/05/2026

Bydel Gamle Oslo vil gjerne ha forslag til navn på gater, plasser, torg og parker i de to planlagte nye bydelen Grønnlikaia og Normannsløkka (Ensjø). Alle som vil kan sende inn forslag innen 7/6. (Vi har sendt mer info til alle våre medlemmer).

MEN - Visste du at Henrik Wergeland bodde i Grønlia (under Ekebergskrenten) i perioden 1838 til 1839. Dette var en helt spesiell og idyllisk, men også strevsom tid i hans liv. Grønlia var på den tiden et lite, isolert fiskerleie uten ordentlig veiforbindelse til byen. Wergeland kjøpte et lite hus/hytte her. Han elsket nærheten til sjøen og naturen under Ekeberg. I 1838 fikk han jobb som amanuensis (bibliotekar) ved Universitetsbiblioteket. Siden det ikke gikk vei fra Grønlia, måtte han hver eneste dag ro i båt over Bjørvika for å komme seg på jobb inne i Christiania.
Det var under disse båtturene han fant sitt livs kjærlighet. Han la ofte til kai ved Skippergata. Der drev småhandler og krovert Bekkevold et skjenkested, og Wergeland falt pladask for datteren i huset, Amalie Sofie Bekkevold. Joda - de giftet seg også. 😍
PS - Og så bodde han i flere år i sine yngre dager på hybel i Lakkegata sammen med andre studenter.

Tirsdag 9. juni kan du bli med "vår" Bernt Bølviken på flott vandring på Tøyen. Vi garanterer at han kan fortelle om tin...
26/05/2026

Tirsdag 9. juni kan du bli med "vår" Bernt Bølviken på flott vandring på Tøyen. Vi garanterer at han kan fortelle om ting du ikke allerede vet🤩, Dette er et samarbeide historielaget har med Oslo Museum i serien "Kjenn din by". Fremmøte Sørli plass kl. 18.00 og gratis.
Anbefales!

Byvandring med Oslo Museum. En vandring i Enerhaugen, Grønland og Tøyens historie – om idrettens sosiale betydning i området og om Rudolf Nilsens dikt Nr. 13.

Nå skjer det endelig noe i Grønlandsleiret med "Plakathuset". Fortidsminneforeningen har overtatt. Les mer på deres side...
20/05/2026

Nå skjer det endelig noe i Grønlandsleiret med "Plakathuset". Fortidsminneforeningen har overtatt. Les mer på deres side.

- Det sekundet vi åpner døra her så stikker folk hodet inn og lurer på: ‘Hva skjer her? Kan jeg være med?’, sier frivillighetskoordinator, Heidi Thöni Sletten. Ryddedugnaden på Plakathuset dagen etter 17. mai markerer starten på istandsettingen av det historiske bygningen.

GRATULERER  MED  DAGEN !Her er et glimt fra 17. mai 1948. Fra Grønland gikk det den gang også et ungdomstog til Karl Joh...
17/05/2026

GRATULERER MED DAGEN !
Her er et glimt fra 17. mai 1948.
Fra Grønland gikk det den gang også et ungdomstog til Karl Johans gate og opp til slottet. Her er de i ferd med å toge over Vaterlands bru. Hjørnegården er Grønland 2 (nå revet) . Inn her gikk Smalgangen. Den høye bygningen bak er Steplagården, Grønlalnd 4 (nå malt rød), på hjørnet av Lakkegata.

På vegne av styret i EGT Historielag ønsker vi alle en fin 17. mai.

Fotograf: Ukjent. Eier: Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek.

SLAGET OM SKOLEMUSEET - og Byrådets utrolige misære! Aksjonsgruppen oppfordrer: I dag skal innbyggerinitiativet behandle...
13/05/2026

SLAGET OM SKOLEMUSEET - og Byrådets utrolige misære!
Aksjonsgruppen oppfordrer: I dag skal innbyggerinitiativet behandles i Utdannings- og kulturutvalget. Vi starter med en markering i Borggården i Rådhuset kl 15.15-15.25 presis og legger frem saken for utvalget kl 1545-1600.

Vedlagt følger informasjon som er relevant for dagens møte i Utdannings- og kulturutvalget. Vårt Oslo omtaler Innbyggerinitiativet og byråd Remen Midtgardens notater/svar i dagens avis. Den ligger bak betalingsmur, men teksten følger her, skrevet av journalist Arnsten Lindstad:

Her er teksten, og fortellingen, som står i Vårt Oslo i dag:
Det har vært mye forvirring rundt hva politikerne egentlig vedtok skulle skje med Oslo skolemuseum i Møllergata.
Fra høsten er den tidligere barneskolen gjort om til Mølla videregående skole. I et tilstøtende bygg ligger Oslo skolemuseum, med en unik samling som dokumenterer byens skolehistorie.
I behandlingen av Oslo-budsjettet før jul i fjor vedtok imidlertid det borgerlige bystyreflertallet å legge ned museet.
Da startet en kamp for å få bystyreflertallet til å snu. Nå ligger innbyggerforslaget "La Oslo Museum overta ansvaret for Skolemuseet" til behandling i bystyret.
Denne uken møter initiativtakerne bak forslaget bystyrets kultur- og utdanningsutvalg.
En av mange som har engasjert seg for det unike museet i Møllergata er Oslos tidligere byantikvar, Janne Wilberg.
Hun er sterkt kritisk til både Høyre/Venstre-byrådets håndtering av saken, og det borgerlige bystyreflertallets vedtak under budsjettbehandlingen rett før jul i fjor.
- Det har vært en historisk dårlig prosess rundt denne nedleggelsen, sier Wilberg til VårtOslo.
- Det spesielle er at det ikke er samsvar mellom budsjettvedtaket og det byråden hevder er innholdet i det vedtaket, sier den tidligere byantikvaren.
- Hva mener du med at det ikke er noen sammenheng?
- Dette var et rent budsjettvedtak. Det forelå ingen plan eller utredning til grunn for beslutningen, sier Wilberg.
- Nå hevder utdanningsbyråden at det aldri har vært planer om å legge ned museet, men bare det gratis formidlingstilbudet til byens egne elever. Men det er ikke dokumentert noe sted, sier hun.
Uttalelsene Wilberg sikter til ligger i flere notater utdanningsbyråd Julie Remen Midtgarden (H) har sendt til bystyret om Oslo skolemuseum.
- Avviklingen gjelder det organiserte undervisnings- og omvisningstilbudet slik det drives i dag, og innebærer ikke at den skolehistoriske samlingen legges ned eller tas ut av bruk, skriver utdanningsbyråden.
- Bakgrunnen for avviklingen er blant annet at utdanningsetaten ikke besitter museumsfaglig kompetanse, og at det derfor er naturlig å vurdere løsninger der samlingen forvaltes av aktører med relevant fagmiljø, skriver Remen Midtgarden i et svar på flere spørsmål stilt av MDG.
Men samtidig som utdanningsbyråden i svaret altså skriver at selve museet ikke er planlagt nedlagt, er det slutt på pengene til museumsdrift fra og med 1. juli i år.
Med andre ord er det etter utdanningsbyrådens notat oppstått forvirring rundt hva bystyret egentlig har vedtatt. Er museet vedtatt nedlagt? Eller er det ikke vedtatt nedlagt? Dersom det ikke er vedtatt nedlagt, hvorfor strupes penger til videre drift?
Den frittalende eks-byantikvaren i hovedstaden, Janne Wilberg, er hoderystende og sjokkert når VårtOslo sender henne saksdokumentene.
- Det ser ut til at det først er i de siste notatene fra mai at man forsøker å gi et slags liv til hva budsjettvedtaket egentlig betyr. Her forklarer byråden at en manglende museumsfaglig kompetanse har ligget til grunn for nedleggelsen, sier Wilberg.
I notatet til bystyret åpner utdanningsbyråd Julie Remen Midtgarden for at, slik innbyggerforslaget også skisserer, at Oslo museum overtar driften av skolemuseet i Møllergata.
Men den rotete prosessen sjokkerer Janne Wilberg. Hun etterlyser dokumentasjon på at det faktisk har vært en dialog med andre museer som kan ta ansvar for videre drift i Møllergata.
- Det finnes ingen dokumentasjon, så vidt jeg vet, før nå, på at de ønsker å ta vare på skolemuseet. Og dokumentasjonen på at det har vært en dialog med museene parallelt med budsjettprosessen mangler også, sier Wilberg.
- Hva frykter du kommer til å skje med skolemuseet?
- Jeg frykter hva som skjer etter 1. juli. Da er det ikke mer lønnsmidler og det foreligger ingen plan. Utdanningsbyråden har gitt seg selv god tid til å lage en plan, men det er ikke gitt noen tidsramme for det, sier Wilberg.
- Men det er jo folk som jobber på dette stedet, men det eneste som står i de siste notatene er at "de vil man sørge for", sier hun.
Wilberg mener det er en dårlig idé å nå åpne for at museet likevel ikke legges ned samtidig som man kvitter seg med fagfolkene som drifter skolemuseet.
- Det betyr at man ikke har noen plan for hvordan man skal nyttegjøre seg museets faglige kompetanse inn i en videreføring. Å "nedlegge" spesialkompetansen er veldig dårlig idé når utdanningsbyråden mener at museet skal videreføres, sier Wilberg.
- Vi er mange som er involvert i dette initiativet. Alt som kan krype og gå av organisasjoner innenfor kulturarv- og historiefeltet og aktuelle fagforeninger støtter aksjonen for å bevare skolemuseet, sier hun.
Aksjonistene har imdilertid dårlig med tid. For å bevare museet må bystyret på en eller annen måte oppheve eller endre nedleggingsvedtaket fra da budsjettet ble behandlet.
Deretter må det legges penger på bordet som sikrer drift etter 1. juli år. Nå er byrådets forslag til revidert Oslo-budsjett rett rundt hjørnet. Det er her bystyrets mulighet ligger i å finne driftsmidler til Oslo skolemuseum, mener Janne Wilberg.
- Ettersom det ikke finnes penger til museet etter 1. juli behøves et tilleggsforslag til revidert Oslo-budsjett. Pengene finnes i utdanningssektoren. Og fagkompetansen er tilgjengelig. Her bør politikerne kjenne sin besøkelsestid, sier hun.
Samtidig påpeker Oslos tidligere byantikvar at det er lyspunkter etter at utdanningsbyråd Julie Remen Midtgarden ikke har stengt alle dører for fortsatt drift av Oslo skolemuseum.
- Det er positivt at utdanningsbyråden i de siste utspillene anerkjenner skolemuseets betydning og vil sikre det et videre liv, sier Janne Wilberg.
- Remen Midtgarden påpeker også på at skolebehovsplanen, som jo ligger til grunn for etableringen av den videregående skolen, ikke gjør bruk av museumsbygningen, sier hun.
- Selve bygget med skolemuseet er derfor ikke truet av funksjonsendringen. Dessuten er rektor ved den nye videregående skolen positiv til at skolemuseet består. Det gir jo også utdanningsbyråden uttrykk for, sier hun.
- Dermed burde det være mulig å finne en løsning raskt. Først ved å utsette nedleggelsen. Så ved å finne en god løsning for å videreføre museet, avslutter Janne Wilberg.

Beste hilsen
Aksjonsgruppen

Bli med på siste innendørs medlemsmøte før sommeren! Det er tirsdag 19/5 på Interkulturelt museum i Tøyenbekken 5, 3. et...
09/05/2026

Bli med på siste innendørs medlemsmøte før sommeren! Det er tirsdag 19/5 på Interkulturelt museum i Tøyenbekken 5, 3. et. på Grønland. Vi åpner dørene kl. 17.30. Alle er velkomne.

I 2024 kom boka "Det gamle Oslo 1000-1624" hvor Egil Lindhart Bauer har vært medforfatter. Boka er et resultat av utgravningene i tilknytning til Follobanen og utbyggingen av Bjørvika. Det har ført til fantastiske funn og ny informasjon om historie vi trodde var tapt. Han har kalt foredraget sitt:

"Havna og søndre del av middelalderbyen Oslo"

Egil Lindhart Bauer, arkeolog og forsker i NIKU, forteller om havneanlegg og søndre del av middelalderbyen, hvor bybebyggelsen møtte Bjørvika. Foredraget er basert på funn fra utgravningene i Bispevika og Middelalderparken de siste årene og viser både hvordan nye utgravninger supplerer kunnskap fra gamle utgravninger, men også hvordan arkeologiske tolkninger og naturvitenskapelige analyser gir et nytt bilde av aktiviteter i ulike deler av middelalder-Oslo.

Vi åpner dørene kl. 17.30 og foredraget starter kl. 18.00. Ta gjerne med deg venner og/eller familie. Alle er velkomne.

Meld deg gjerne på til [email protected] eller på sms 98 86 65 27

Vennlig hilsen Karin Arnesen, nestleder og medlem av programgruppa i Enerhaugen, Grønland og Tøyen historielag.

PS! Vi følger opp med vandring 25/8 i Oslos middelalderby - "Vandring en augustdag i 1305" med Kjell Veivåg

Lurer du på hva du skal gjøre i  morgen søndag? Her er et forslag som delvis beveger seg gjennom EGT-området langs Akers...
09/05/2026

Lurer du på hva du skal gjøre i morgen søndag? Her er et forslag som delvis beveger seg gjennom EGT-området langs Akerselva. Anbefales🙂

Søndag 10. mai guider Per Østvold og Laurent Cornic om Akerselva nedre del, bygninger og industrihistorie. Oppmøte ved Beierbrua kl 11 ovenfor Hønse-Lovisas hus. Vi går ned til Vaterland. Vaterlandparken Guidet tur søndag 10. mai

Dette er det fantastiske og beste skolemuseet i landet. Og byrådet vil legge det ned for å spare penger. Stort mer histo...
08/05/2026

Dette er det fantastiske og beste skolemuseet i landet. Og byrådet vil legge det ned for å spare penger. Stort mer historieløs tenkning er det ikke lett å finne. Aksjonskomiteen har møte med en finanskomite i kommunen i neste uke. Mon tro du om de har mer omtanke for historien som så sterkt vedrører våre barn og unge.

Adresse

Post: Grønland 28, Møtested: IKM/Interkulturelt Museum, Tøyenbekken 5
Oslo
0188

Varslinger

Vær den første som vet og la oss sende deg en e-post når Enerhaugen, Grønland og Tøyen Historielag legger inn nyheter og kampanjer. Din e-postadresse vil ikke bli brukt til noe annet formål, og du kan når som helst melde deg av.

Kontakt Organisasjonen

Send en melding til Enerhaugen, Grønland og Tøyen Historielag:

Del