12/05/2026
Veldig gledelig at Alcoa Norge nå igjen investerer store beløp i Mosjøen 🤩 Dette betyr mye for lokalt næringsliv, vekst og trygging av lokale arbeidsplasser 😊
Rett før helga hadde Helgelendingen en sak om boligmarkedet i Vefsn som gir et bilde hvordan status er i kommunen. I helga kom det også to saker som omhandlet logistikk hvor Bane NOR kjøper ytterligere areal for å styrke terminalen, og den andre saken handlet om initiativet om et terminalbygg på havna.
Mosjøen er i dytten, og Alcoa sin nyhet i dag er en bekreftelse på det👏
En stor dag for Alcoa Norge!
Alcoa annonserer i dag en investering på 65 millioner dollar for å utvide og oppgradere støperiet ved aluminiumsverket i Mosjøen.
Dette gjør det mulig å ta i bruk resirkulert aluminium i støpeprosessen for første gang ved anlegget – et viktig steg i arbeidet med mer lavkarbon aluminiumsløsninger.
Oppgraderingen vil også øke produksjonskapasiteten og styrke Mosjøens rolle som en viktig leverandør til europeisk industri.
For Mosjøen og Helgeland betyr dette videre aktivitet, arbeidsplasser og verdiskaping i regionen - og en tydelig investering i fremtiden.
Tusen takk til alle som har bidratt til å realisere dette!
Les pressemeldingen her: https://www.alcoa.com/norway/no/news/releases?id=2026/05/alcoa-annonserer-investering-pa-65-millioner-dollar-i-mosjoen&year=y2026