27/05/2026
På plass på de bakre radene i Hovedutvalg for Oppvekst idag👇
Sak: 25/26 | Brukerundersøkelser Helsestasjon- og skolehelsetjenesten 2026 er av særlig interesse for våre medlemmer. Den viser gode resultater , bortsett fra et område: skolehelsetjenesten, her savnes det mer tilgjenglighet!
🤓Foresatte peker på lav tilstedeværelse på skolene
⌚️Det er sårbarhet ved fravær
🎯etterlyses drop-in-tilbud og mer forutsigbar tilgjengelighet
💡Tjenesten oppleves som lite synlig og vanskelig å orientere seg i
Dette samsvarer med realiteten: Helsesykepleiere er ofte kun til stede noen dager per uke, og faller helt bort ved kurs, møter eller sykefravær.
Ved bortfall av fylkeskommunale midler er det en reell risiko for ytterligere reduksjon i tjenesten. Dette vil:
🧐Svekke forebyggende arbeid
🙋Øke terskelen for å søke hjelp
🤨Ramme sårbare elever hardest
⚖️Forsterke ulikhet i tjenestetilbudet
Dette står i direkte kontrast til kommunens egne mål om tidlig innsats, forebygging og likeverdige tjenester.
NSF har sendt brev til politikkere i saken og krysser fingrene at resultatene fra denne undersøkelsen fører til tiltak i budsjettet for 2027.
Kommunen må kompensere fullt ut for bortfall av fylkeskommunale midler!
Skolehelsetjenesten er en grunnmur i det forebyggende arbeidet for barn og unge. Å redusere tilbudet i en periode hvor behovet øker, er etter vår vurdering faglig uforsvarlig.
Vi forventer at kommunen tar ansvar for å sikre et forutsigbart, tilgjengelig og likeverdig tilbud til alle elever i videregående skole.
Lillestrøm Arbeiderparti, Lillestrøm Høyre, Lillestrøm FrP, Lillestrøm Venstre, Lillestrøm SV, Folkets Røst Lillestrøm kommune, Lillestrøm MDG; Lillestrøm KrF