Norske Akevitters Venner Lillehammer & Omegn

Norske Akevitters Venner Lillehammer & Omegn NAV Lillehammer skal i beste mening arbeide for ivaretakelse av vår kulturarv, akevittene, og deres tilhørighet til den norske poteten.

Tekst og foto: Hege Anita Feragen BakkeÅrsmøtet 2026Mange tusen takk til medlemmer og gjester for nok en veldig fin og t...
07/03/2026

Tekst og foto: Hege Anita Feragen Bakke

Årsmøtet 2026

Mange tusen takk til medlemmer og gjester for nok en veldig fin og trivelig kveld i Lillehammer Mikrobryggeri 🙏😊

Den formelle delen av årsmøtet ble raskt og stødig gjennomført av Sissel Skyltbekk, og Thor Arne Bakke viste oss en ny vri på årsberetningen. Vi ble minnet på lokallagets aktiviteter gjennom 2025 gjennom en fengende video 🎯 Takk til Wiggo for god gjennomgang av årsregnskapet.

Gjenvalgte styremedlemmer takker for tilliten, og vi ønsker selvsagt å fortsatt jobbe videre med å holde aktivitetsnivået i lokallaget vårt på et høyt nivå.

Kveldens akevittgjest var ingen ringere enn Atle Minothi; tidligere president og æresmedlem i Norske Akevitters Venner, og nåværende akevittambassadør for Anora (tidl. Arcus).

Atle tok turen til Lillehammer en fredagskveld i mars. Dette var hans første besøk i Lillehammer Mikrobryggeri, men vi håper ikke det blir den siste. Atle er som en vitaminpille, og som den edleste akevitt, men ikke minst en inkluderende og varm person. Takk for besøket Atle, for at du tok oss igjennom akevittens historie i Norge, og for at du ga oss mere spesifikk kunnskap om akevitter. Det må vel være lov til å si såpass som at Oplandserien stod sentralt i går kveld🙌

Tusen takk også til Ove Jørstad for takk-for maten talen. Den ble løst på morsomt og stødig vis🎉. Mat og servering stod også til terningkast seks🙌

Takk også til Ivan og Astrid for trygg gjennomføring av loddtrekningen. Det var artig å ha så mange fine premier å lodde ut. Takk til alle som støttet oss☺️

Norske Akevitters Venner har som del av formålet sitt å sørge for kunnskapsspredning. Vi skal øke kunnskapen om norsk akevitt, dens historie, produksjon, fatlagring og kryddertradisjoner. Organisasjonen skal også formidle mat- og drikkekultur, og derigjennom skape synergier mellom norsk mat og akevitt, og å fremme gode møter rundt bordene.

Ut i fra det faglige innholdet, og stemningen i lokalet i går kveld, så kan vi ikke annet enn å konkludere med at vi som lokallag er der vi skal være🏅

Fortsatt god lørdag til dere alle!

Mvh

Styret for 2026

Tekst og foto: Hege AnitaTorsdagstreffet den 5. februar.Februartreffet vårt i Lillehammer Mikrobryggeri denne kvelden bl...
25/02/2026

Tekst og foto: Hege Anita

Torsdagstreffet den 5. februar.

Februartreffet vårt i Lillehammer Mikrobryggeri denne kvelden ble til en quizkveld. Spørsmålene var naturlig nok av akevittfaglig karakter, men de var også knyttet opp mot Lillehammer by 🤓 Premien var en stor melkesjokolade, og på tross av at det ble lagt inn protester på poenggiviningen, så ble sjokoladen delt mellom oss alle😅

Thor Arne hadde lagt opp til at kveldens akevitt skulle holdes hemmelig, og Wiggo hadde dekket til etiketten på flaska, hvilket viste seg å være lurt. Ryktet nådde oss nemlig om at enkelte strakk seg ekstra langt over bardisken denne kvelden😅😂

Vi ble også spurt om melkesjokoladen passet til denne akevitten, og selv om vi er glad i både akevitt og sjokolade, så var kombinasjonen på ingen måte noen fulltreffer. Snarere en villfarelse vil jeg si 😅

Mot slutten av kvelden fikk vi fasit, og (selv om jeg unngår å si navnet på akevitten), så kan jeg røpe at det var den billigste norske fatmodnede akevitt til salgs på polet. Jammen meg er det mye rart vi skal være med på😂

Thor Arne hadde også sitt vanlige innslag bestående av nyheter, bursdager og morsomme videoer☺️

Vi ønsker nå alle som har meldt seg på velkommen til årsmøtet den 6. mars. Ta med godt humør, og kanskje kommer vi til å koste på oss en noe dyrere akevitt denne kvelden😅

Tekst og foto: Hege Anita Feragen Bakke Torsdagstreff på Lillehammer Mikrobryggeri den 15. januar 2026Hei igjen, medlemm...
18/01/2026

Tekst og foto: Hege Anita Feragen Bakke

Torsdagstreff på Lillehammer Mikrobryggeri den 15. januar 2026

Hei igjen, medlemmer av Norske Akevitters Venner, Lillehammer & Omegn, og takk for oppmøtet og nok en hyggelig kveld i den norske akevittens tegn🥃

Thor Arne innledet kvelden med en aldri så liten artig YouTube video, og kjenner jeg han rett, så det blir nok heller ikke den siste😉

Det ble informert om Akevittinget på Scandic Hotel Hamar den 24. - 26 april. Region Hedmark er arrangør denne gangen, og de ønsker alle medlemmer som ønsker å delta på banketten, hjertelig velkomne denne gangen!

Thor Arne nevnte som vanlig også navn på de som har hatt bursdag siden sist, og for de som ikke var tilstede, så skal dere vite at vi utbrakte en skål for dere også🥳

Vi fikk også en oppdatering av siste nytt på akevittfronten, og også info om kommende arrangementer dette året.

Det styret var spesielt stolte av å kunne fortelle denne kvelden, var at vår byjubileumsakevitt nå er prøvesmakt, justert og lagt på fat hos valgte produsent. Av hensyn til den norske alkohollovgingingen velger vi å ikke legge ut bilder, men kan fortelle at akevitten er i trygge og gode hender🙌☺️

Neste torsdagstreff er den 5. februar, og da prøver vi oss for første gang med en quizkveld. Og akevitten...den er det bare Thor Arne som kjenner til. For oss andre er den hemmelig. Det er ikke lenger grenser for hva presidenter kan finne på altså...😉🤣

Kveldens akevittgjest og foredragsholder var selveste Arne Simers Moe; oldebarn av Einar Simers. Simers & Co ble etablert av handelsborger Einar Simers fra Fredrikstad i 1857. Einar Simers regnes derfor som opphavsmann til Simers Taffel Aquavit

Kveldens akevitt var da naturlig denne gamle og god kjenningen; Simers Taffel Aquavit.

Som Sissel skrev i e-posten dere fikk før treffet, så har det vært vanskelig å få tak i fakta og historien bak denne akevitten, men Arne, som forøvrig bor på Lillehammer, serverte spennende historier om oldefar Einar denne kvelden. Han avlivet også noen myter, og kom med mye annen interessant informasjon om akevittens tilblivelse.

Arne, som ikke kjente godt til Norske Akevitters Venner, Lillehammer & Omegn fra før, fikk som takk et medlemskap hos oss. Vi gleder oss over det, og ønsker deg velkommen tilbake Arne!

Hjertelig velkommen også til nye medlemmer, og ikke minst til dere trofaste som dukker opp og bidrar til lune kvelder i Lillehammer Mikrobryggeri🙏

Husk at årsmøtet i 2026 er fredag den 6. mars, og da kommer selveste Atle Minothi og besøker oss. Det blir en livlig kveld!

Vi sees plutselig igjen🥃🙌

Ei god uke ønskes dere fra alle oss i styret.

Gledelig jul!
26/12/2025

Gledelig jul!

Tekst og foto: Hege A F Bakke Tirsdag den 16. desember gjennomførte noen av oss i styret juleakevittsmaking for gjester ...
18/12/2025

Tekst og foto: Hege A F Bakke

Tirsdag den 16. desember gjennomførte noen av oss i styret juleakevittsmaking for gjester på Wiese ("Tuesday tasting").

Vi benyttet selvfølgelig anledningen til å prate varmt om både Norske Akevitters Venner Lillehammer & Omegn, og om et knippe utvalgte juleakevitter.

Om noen av medlemmene vil bidra med sin kompetanse og entusiasme rundt norsk akevitt på lignede oppdrag, så ønskes det hjertelig velkommen!

Vi ønsker dere alle på nytt ei riktig god jul, og et sterkt nytt år 🥃🎄

Mvh

Alle oss i styret

Her kommer en flott mulighet for å bli bedre kjent med utvalgte juleakevitter. Også en mulighet for og bli kjent med Lil...
13/12/2025

Her kommer en flott mulighet for å bli bedre kjent med utvalgte juleakevitter. Også en mulighet for og bli kjent med Lillehammers nye utested😃
Vi gleder oss, og hadde vært hyggelig å møte våre egne akevittvenner på denne happeningen😃👍

Dette blir årets siste smaking på Wiese!
Bli med når Norske Akevitters Venner avslutter 2025 med en stemningsfull Tuesday Tasting og presenterer et utvalg av norske juleakevitter!
Billetter: https://tikkio.com/events/60861

Tekst og foto: Hege A F BakkeDet ble fullt hus i Lillehammer Mikrobryggeri denne torsdagen, og det er vi i styret veldig...
07/12/2025

Tekst og foto: Hege A F Bakke

Det ble fullt hus i Lillehammer Mikrobryggeri denne torsdagen, og det er vi i styret veldig takknemlige for 🙏🙌 Fortsett å komme, både medlemmer og gjester, og dere som vurderer et medlemskap. Det sosiale er meningsfullt og viktig, og er et mål i seg selv for lokallaget vårt 🤗

Thor Arne tok oss som vanlig gjennom nyheter, aktuelle arrangementer, kommende aktiviteter og bursdager. Til forlystelse viste han en video der vi fikk se Pernille Sørensen lage Atle Antonsens egen akevitt; "Atlevitten". Ingrediensene i akevitten var hentet fra steder på Lillehammer hvor Atle vanket som barn og ungdom😂

Kveldens gjest var Bodil Bjørklund, barnebarn av selveste Thor Bjørklund. I år er det nemlig 100 år siden Thor Bjørklund tok patent på ostehøvelen, og det ville vi markere.

Thor Bjørklund ble kjent som "ostehøvelens far". I 1927 startet Bjørklund firmaet Thor Bjørklund & Sønner. I den første tiden produserte han ostehøvelen fra sin egen bolig. Etterhvert leide han fabrikklokaler i Storgata 55 i gjennom flere år. Etter krigen flyttet imidlertid bedriften inn i egne lokaler på Busmoen, og ble en arbeidsplass for flere lilleham' ringer.

Bodil fortalte oss denne kvelden personlige historier om sin bestefar. Det var fint å høre om hvordan hun husket ham som bestefar i ei tid der mye var annerledes fra nå. Episoder fra krigen ble også fortalt oss. Vi takker Bodil så mye for å få ta del i det som ikke står skrevet i historiebøkene🙏 Takk til deg Bodil, som delte med oss🙏 En film om Thor Bjørklund legges som vi lovte ved her, da teknikken ikke stod oss bi. Den er verdt å se!

Kveldens akevitt måtte selvsagt bli "Brunostakevitten", og den ble ledsaget av Astrid og Ivans nydelige brunostkake 🥮 Tusen takk for at dere spanderte og serverte, begge to!

I tillegg tok Wiggo oss igjennom Lillehammerhistorie knyttet til de enkelte bordene i Mikrobryggeriet; som alltid på en lærerik og morsom måte🙌 Ostehøvelen har selvsagt fått sin fortjente plass i lokalet.

Hege fortalte kort om progresjonen rundt jubileumsakevitten; om prøvesmaking på Atlungstad, og om samarbeidet med lokalkunstner Kjetil Skansaar, og jobben bak for å kunne bruke et av hans Lillehammermalerier på etiketten. Vi legger vekt på å opptre i tråd med alkohollovgingingen, hvilket medfører en del "bakgrunnsjobbing". Vi er glade og stolte av å få lov til å samarbeide med Kjetil🤗

Ønsker dere ei riktig god jul fra alle oss i styret🎄Takk for alle oppmøtet, og for alle trivelige stunder denne høsten✨️ Nyt akevitt og god mat, og alt med måte😊, så sees vi igjen til nye eventyr i 2026!

Med varm hilsen fra styret

https://youtube.com/watch?v=xjpC7mBzKo8&si=Y35noKkVCzWXhFHm

En liten godsak å kose seg med i mørke førjulskvelden🎅🏻👍
05/12/2025

En liten godsak å kose seg med i mørke førjulskvelden🎅🏻👍

4. desember
Norsk akevitt er ikke som annen akevitt. Selv om dansker og svensker fortsatt produserer mesteparten av akevitt fra kornsprit – slik de har gjort i minst fem hundre år – har nordmennene valgt andre veier siden slutten av 1700-tallet.
I Norge er poteter dagens orden når de adelige dråpene skal produseres, en kunst naboene i vest lærte av den svenske grevinnen Eva De la Gardie Ekeblad.
Eva De la Gardie Ekeblad var 24 år gammel og ventet parets fjerde barn. Gjennom sin ektemann, som i tillegg til å være medlem av Rikskanselliet også var medlem av Kungliga Vetenskapsakademien, hadde hun sannsynligvis hørt om jakten på potetenes hemmeligheter. Mellom fødsler og parallelt med arbeidet med eiendommer, gårder og representasjon, startet hun potetforskning – med gode resultater.
Hun ble den første kvinnen som ble valgt inn i Vetenskapsakademien i 1748

Potetens velsignelse
Ingredienser:
2 cl vellagret akevitt – for eksempel Gilde Juleaquavit Ekstra Modnet
2 cl St. Hallvard-likør
0,5 ts brunt sukker
4 cl sterk kaffe
Kremfløte
Slik gjør du:
Bruk et glass som tåler varme. Rør ut sukkeret i kaffen. Ha i akevitt og likør, og topp med lettpisket kremfløte. For å få fløten til å ligge oppå drinken, helles fløten på baksiden av en spiseskje eller en barskje ned i glasset.
Potetens velsignelse ble utviklet på dugnad hos Vinmonopolet i 1995 som et norsk alternativ til Irish Coffee.

01/12/2025

Hei alle akevitt-venner i Lillehammer og omegn

Velkommen til akevitt-treff torsdag 4. desember kl 1900 på Lillehammer Mikrobryggeri

Denne kvelden blir det dobbelt norsk spesialitet på bordet - akevitt og brunost
100 års jubileum -
Vi hyller ostehøvelen som Thor Bjørklund tok patent på for 100 år siden i år.
Hans barnebarn, Bodil Bjørklund, er kvelden foredragsholder.
Ikke helt overraskende er det da Brunost Akevitt som er kveldens akevitt.
I tillegg spanderer vi diverse småsnaks som passer til akevitten og kveldens tema.
Gled dere dobbelt - noe av det dere får servert er hjemmelaget - og det er ikke akevitten.

I tillegg blir det utlodning av ostehøvler
- mulig julegavetips? for de du ikke har funnet noe ennå???

Akevitten får dere i baren som vanlig.

Inviter gjerne med venner og bekjente, og vel møtt!

Vi videreformidler en hyggelig invitasjon til damene i Norske Akevitters Venner Lillehammer & Omegn 🎉 Meld dere på om de...
26/11/2025

Vi videreformidler en hyggelig invitasjon til damene i Norske Akevitters Venner Lillehammer & Omegn 🎉 Meld dere på om dere får lyst. Her kan det bli gode møter rundt bordene 🥃 👩‍🦰 🧓 🙌

Tekst og foto: Hege A F BakkeTusen takk til alle dere trivelige medlemmer og gjester som bidro til et varmt og fint jule...
16/11/2025

Tekst og foto: Hege A F Bakke

Tusen takk til alle dere trivelige medlemmer og gjester som bidro til et varmt og fint julebord lørdag kveld 🥰

Takk til Lillehammer Mikrobryggeri og Bryggerikjelleren for aldeles nydelig julemat, godt utvalg av juleakevitter, kjempegodt egenprodusert juleøl, og for et veldig fint pyntet lokale 🍻

Takk til Johan Berggren for fantastisk underholdning, for imponerende gitarspill, lun humor og tekster med lokalt tilsnitt 🎯
(se kommentarfeltet for videoer)

En takk også til oss selv i styret for godt samarbeid rundt planlegging og gjennomføring av julebordet 2025. Det er stas å få bidra til å skape muligheter for gode sosiale stunder rundt bordet, der utgangspunktet er norsk akevitt og norske mattradisjoner 🐷

Velkommen tilbake til desembertreffet alle sammen 🥃

Tekst og foto: Hege AnitaHøstens andre akevittreff ble en lettliva affære. Det trengs når mørket trenger seg på. For liv...
06/10/2025

Tekst og foto: Hege Anita

Høstens andre akevittreff ble en lettliva affære. Det trengs når mørket trenger seg på. For livets glade gutter (og jenter), går som kjent sola aldri ned, ei heller for medlemmene av Strætåsen Akevittlag. Nå var det på tide med besøk av solungene, som er «et fælkeslag tå prima vare»😉

Strætåsen Akevittlag består av Hein Eriksen, Thomas Bråthen, Arne Skarderud, Espen Svenneby, Peter Melsnes og Christian Menkerud.

Fire av de seks karene som til sammen danner Strætåsen Akevittlag, kom til oss denne torsdagskvelden. Gjengen virket til å være gode kamerater, og med i hvert fall en felles interesse; akevitt.

Braskereidfosskara satset nemlig i 2022 stort på å lage sin egen akevitt; «2435». Navnet på akevitten stammer selvsagt fra «post-nomre teill» nettopp Braskereidfoss.

Målet var å lage et lokalt kvalitetsprodukt, og slagordet skulle være: «2434 Bæste skvætten for skrætten». Akevitten er produsert av Meir, ved Ivan Abrahamsen for Hedmark Alkemiske Destilleri, og altså Strætåsen Akevittlag.

I Solør, potetdistriktet nr 1, har de forstått at akevitt er kultur! Strætåsen Akevittlag ble tildelt Våler kommune sin kulturpris for 2024🎉

Akevitten ble lansert i 2023 til brask og bram på den lokale Bokken Pub i Braskereidfoss, og jammen falt den i smak den gang, men også hos oss denne kvelden.

Tilbakemeldingene har vært gode og entydige; dette er en god akevitt, og ikke trengs det mat til den en gang😉

Akevitten er tilgjengelig i Vinmonopolets bestillingsliste, og flere medlemmer ble observert sittende med Vinmonopolets app i Mikrobryggeriet. Vi får ha de unnskyldt der de satt med telefonene sine…😅 Noen bestilte seg akevitten der og da🙌

Vi opplevde «2435» som fyldig, rund og fruktig, rik og kompleks, og dermed helt nydelig som en avvec. Den fristet til gjentakelse, og den må jo være fin som en koseakevitt foran peisen i jula også.

Vi takker for ordentlig trivelig besøk i Mikrobryggeriet denne kvelden, og kanskje tar vi oss en tur til Bokken Pub i Braskereidfoss for å treffe Strætåsen Akevittlag igjen. Vi er i hvert fall velkomne😊

Her er linken til Fæssing - 2435 Akevitt; deres egen musikkvideo. Lytt og lær🤣🙌

https://youtube.com/watch?v=1gH1Mxq1G2s&si=EFmyyGNRGQwS1Gec

Thor Arne innledet kvelden som vanlig med litt informasjon rundt hva som har skjedd siden sist, hva som skal skje i tida framover, og det ble gratulert og skålet for de som har hatt bursdager.

Det ble også nevnt litt på hva styret holder med på for tida, og for første gang har vi hatt ute en medlemsundersøkelse. Vi fikk inn 41 svar, og veldig mange er veldig positive til innholdet og aktiviteten i lokallaget vårt🙏🙌

Det vi tar med oss i det videre arbeidet, er at noen medlemmer kunne ønsket seg muligheten for å kjøpe mat i Mikrobryggeriet, at vi skal ha litt økt fokus på akevittdrinker, og at vi skal ha det uformelt og moro. Iblant kan vi også variere sted for medlemsmøtene våre.

Thor Arne sier også vi annonserer bredt i ulike kulturkalendre. Husk at medlemsmøtene holder vi åpne for alle, og at dere gjerne kan invitere med dere venner og bekjente!

Fortsatt gode høstkvelder til dere alle!

Adresse

Elvegata 19
Lillehammer
2609

Varslinger

Vær den første som vet og la oss sende deg en e-post når Norske Akevitters Venner Lillehammer & Omegn legger inn nyheter og kampanjer. Din e-postadresse vil ikke bli brukt til noe annet formål, og du kan når som helst melde deg av.

Kontakt Organisasjonen

Send en melding til Norske Akevitters Venner Lillehammer & Omegn:

Del