27/03/2026
Visste du at norske emigranter ikke bare sendte brev hjem, men også bidro aktivt til lokalsamfunnene de forlot? Mange kjenner historiene om norske emigranter gjennom amerikabrev, og disse brevene har hatt stor betydning for vår forståelse av utvandringen.
I denne artikkelen retter vi oppmerksomheten mot hvordan mange emigranter beholdt en sterk tilknytning til hjemstedet, selv etter at de hadde etablert seg i utlandet. De sendte gaver og støtte mens de levde, og mange testamenterte midler tilbake til kommunen. Slik fortsatte de å påvirke lokalsamfunnene lenge etter at de hadde reist.
Interessert i å lese mer? Lenke i kommentarfeltet.
1: Hentet fra vedleggsarkiv fra kommunestyret i Grue kommune, Amerikalegatet (1941-1959), deponert hos IKA Opplandene
2: Foto av Leif Krohn Ørnelund, i samlingen til Oslo Museum. Delt med CC BY-SA-lisens