Denne siden eies og drives av Lillehammer kommune. Se jatilakuttsykehus.no for mer informasjon.
15/06/2021
– Akuttsykehuset på Lillehammer vil ha et opptaksområde som vil gi et godt grunnlag for et fullverdig akuttsykehus med kirurgiske og medisinske akuttfunksjoner, samt et fødetilbud. Pasientene vil få det meste av akuttbehandlingen de trenger i Lillehammer, og gjennom telemedisinske løsninger vil det gis behandling under veiledning fra spesialavdelingene på Mjøssykehuset. Dersom det er behov for at en pasient må til Mjøssykehuset for videre behandling er veien heller ikke så lang, sier helse- og omsorgsminister Bent Høie.
I foretaksmøtet med Helse Sør-Øst RHF har helse- og omsorgsminister Bent Høie avgjort lokalisering i den framtidige sykehusstrukturen i Sykehuset Innlandet HF. Det innebærer en samling av spesialiserte funksjoner innen somatikk, psykisk helsevern og tv...
Ordfører Ingunn Trosholmen og gruppeleder for Høyre, Oddvar Møllerløkken, har i dag - nok en gang - presentert argumenter for hvorfor Lillehammer skal bestå som akuttsykehus i den nye sykehusstrukturen til helseminister Bent Høie.
Vi sier som vi har sagt i mange år: Ja til akuttsykehus på Lillehammer! Del gjerne videoen.
28/01/2021
Et samlet kommunestyre står bak en tydelig uttalelse når ordfører Ingunn Trosholmen møter Helse Sør-Øst i morgen. Les mer her:https://www.lillehammer.kommune.no/ato/esaoff/document/ny-sykehusstruktur-i-innlandet.1704427.16db093417.pdf
25/01/2021
Prosjektgruppen i Sykehus Innlandet og Helse Sør-Øst la frem sin innstilling i desember 2020. HVA SKJER NÅ❓
Helseminister Bent Høie har invitert ordføreren i Lillehammer til et felles møte med alle ordførerne i Innlandet 9. februar 2021 for å svare på to spørsmål:
1. Hvor ønsker kommunen at det nye Mjøssykehuset, akuttsykehuset og det elektive sykehus skal plassere?
2. Hvor ønsker kommunen at det nye Mjøssykehuset skal plasseres, gitt at øvrige sykehus plasseres slik det foreslås i prosjektutredningen?
Forslaget om ny sykehusstruktur skal også ut på ny høring i fylket, og kommunen vil levere sitt høringssvar. Vi kommer til å gjenta hvorfor akuttsykehuset må ligge på Lillehammer:
✅Styrker muligheten til å rekruttere nye fagfolk
✅Reduserer risikoen for hele prosessen betydelig.
✅Sikrer et best mulig tilbud i et enormt stort opptaksområde.
✅Videreutvikling og styrking av de distrikts-medisinske sentrene i Otta og Valdres
✅Sikrer samhandling med Mjøssykehuset, sterk felles beredskap og et virkelig bredt medisinsk miljø som samarbeider tett.
Enig? Del gjerne!😀
14/01/2021
Prosessen med ny sykehusstruktur i Innlandet har vært en lang og krevende prosess for Innlandet. Det engasjerer og berører. Vi i Lillehammer og Gudbrandsdalen har vært opptatte av å få tydelig frem hvorfor det er avgjørende viktig for hele regionen å bevare akuttsykehuset her. Et enstemmig Gudbrandsdalsting, 12 ordførere, vedtok senest i oktober en svært tydelig uttalelse om det. Der peker vi samlet på mange årsaker til at akuttsykehuset, uansett andre løsninger, må ligge her. Det var og er et sterkt signal. Mange av argumentene vi i tinget tok opp, har samfunnsanalysen i etterkant bekreftet og forsterket.
Det handler om å ikke få lenger reisevei til akuttsykehus og fødeavdeling, ivareta et enormt opptaksområde, sikre desentralisering av tjenester, få best rekruttering av de flinkeste folkene og å ta vare på det største sykehuset i Innlandet – til beste for hele prosessen over de neste årene.
Du kan lese hele vedtaket fra Gudbrandsdalstinget her.
Gudbrandsdalstinget 26. – 27. Oktober 2020Politiske uttaler – vedtatt Gudbrandsdalstinget mener at Lillehammer sykehus må velges som akuttsykehus med fødeavdeling. Med noen av landets ledende fagmiljøer og sine 1500 årsverk, er Lillehammer det mest komplette sykehuset mellom Oslo og Trondhei...
14/12/2020
Hurra! Helse Sør-Øst konkluderer i sin innstilling om ny sykehusstruktur på Innlandet med at Lillehammer skal ha akuttsykehus. Dette er en svært viktig konklusjon, som ildsjeler, fagfolk og politikere i hele det store opptaksområdet vårt har kjempet for lenge.
Akuttsykehus på Lillehammer vil være et løft for hele Innlandet og bidra til å sikre et best mulig tilbud for flest mulig.
11/12/2020
En stor seier! Helse Sør-Østs konklusjon i sin innstilling om ny sykehusstruktur i Innlandet peker klart og tydelig på Lillehammer som akuttsykehus. Det er viktig for innbyggere, hyttefolk, turister og hele Gudbrandsdalen!
11/12/2020
Vi venter spent på dagens pressekonferanse fra Helse Sør-Øst! Gjør du?
08/12/2020
Har man glemt hytteeierne og fritidsbeboerne i debatten om ny sykehusstruktur? Denne uken er Niels Røine gjest i Akutt-podden, og han er blant dem som gjerne vil ha et ord å si når ny sykehuskabal for Innlandet skal legges. Lytt her!
Niels Røine er hytteeier og tilbringer stadig mer tid på hytta i Hafjell. Han er blant dem som nå gjerne vil ha et ord med i laget når sykehus-kabalen i Innlandet skal legges.
07/12/2020
Støtter du sykehuset på Lillehammer? Bruk denne rammen til profilbildet ditt!
Vær den første som vet og la oss sende deg en e-post når Ja til akuttsykehus på Lillehammer legger inn nyheter og kampanjer. Din e-postadresse vil ikke bli brukt til noe annet formål, og du kan når som helst melde deg av.
Det er avgjort at det nye hovedsykehuset for Innlandet skal ligge ved Mjøsbrua. Nå må det besluttes så raskt som mulig at det nye, store akuttsykehuset blir plassert i Lillehammer.
Det handler om å ta vare på Innlandets sterkeste og bredeste fagmiljø i et enda større og bedre sykehus. Og det handler om å legge akuttsykehuset til et sted nært det nye hovedsykehuset, slik at det kan utvikles et tett samarbeid mellom de to til det beste for pasientene i Innlandet.
Det er viktig å beholde et stort sykehus på Lillehammer fordi det:
Reduserer risikoen for hele prosessen betydelig. Da vil det viktigste fagmiljøet i Innlandet bestå, mens det nye hovedsykehuset bygges. Det er avgjørende for at pasientene i Innlandet skal ha gode tilbud også i årene mellom vedtak om bygging, og til det nye hovedsykehuset kan tas i bruk.
Sikrer et best mulig tilbud i et enormt stort opptaksområde. Avstandene er store i opptaksområdet til sykehuset i Lillehammer. Befolkningen er stor, ikke minst fordi det finnes en enorm mengde hytter i området.
Er fornuftig når storsamfunnet nå investerer mange milliarder i E6 og dobbeltspor på jernbanen til Lillehammer. Disse investeringene må utnyttes. Lillehammer ligger sentralt ved E6 og Dovrebanen, og sykehuset ligger sentralt i Lillehammer. Det er god klimapolitikk.
Er viktig at de distriktsmedisinske sentrene i Otta og Valdres styrkes og videreutvikles. Et sterkt akuttsykehus på Lillehammer styrker regionen rundt, og vil bidra til faglig tyngde for de lokalmedisinske sentrene.
Sikrer samhandling med hovedsykehuset, robust felles beredskap og et virkelig bredt medisinsk miljø som samarbeider tett.
Styrker muligheten til å rekruttere nye fagfolk. Lillehammer er en attraktiv by som tiltrekker seg folk, og som vokser. Det gjør det enklere for ektefelle eller partner å finne seg jobb. Vi har det største fødselsoverskuddet i Innlandet. Det at vi har høyest prisvekst på boliger i Innlandet bekrefter vår attraktivitet.