30/08/2025
Erlend Loe her.
Du kjenner meg kanskje som forfatter.
Mange partier, til og med de fleste, har elementer av politikk jeg kan være enig i. Men de andre partiene har naturen, selve livsgrunnlaget for alt som lever, som bare ett av mange punkter. Som om naturens ve og vel ikke utgjør forutsetningen for at vi kan fortsette å leve på denne planeten.
Nå er det alvor. Jeg forventer ikke at syv MDG-mandater på Stortinget skal klare å snu skuta i en fei, men de vil være med å vippe flertallet i viktige, prinsipelle saker, og på sikt snu opinionen i en retning som får oss til å hindre naturtap der det går an. Små skritt blir store over tid.
For meg henger kampen for å bevare balansen i naturen tett sammen med likhet, solidaritet og rettferdighet. Miljøkamp og menneskeverd er samme sak. Respekt for alt liv må stå i sentrum for politikken, og ikke være en bisetning etter debatter om skattenivå.
Jeg håper på en rødgrønn regjering. Og jeg vil ha et sterkt MDG som kan minne de andre på hva som egentlig står på spill når de blir fristet til å glemme det.
Og ja – dette valget er et skjebnevalg. Det høres dramatisk ut, men det er det faktisk. Se rundt deg i Europa: Sverigedemokratene i Sverige, Sannfinnene i Finland, Meloni i Italia, Wilders i Nederland. Ytre høyre vokser. Og de har oppskriften klar: mer polarisering, mer demonisering, null klimapolitikk.
Så jeg stemmer MDG. Ikke fordi jeg er så fordømt alternativ og rar, eller fordi jeg liker plakater, slagord eller grønn farge, men fordi jeg ikke ser noe alternativ som gir mening. Og fordi samvittigheten min forteller meg at jeg må stemme etter prinsipp, ikke stemning.
Håper du vil sende denne e-posten videre til noen du kjenner som nøler. Kanskje det hjelper.
Beste hilsen
Forfatter og MDG-velger, Erlend Loe