05/06/2016
Per-Otto Sletten fra Flisa Trykkeri har vært en viktig mann å ha med på Solør-laget. Layout og trykking av brosjyren vår har Flisa Trykkeri rett og slett sponset! Det er fantastisk bra gjort, og vitner om god solung identitet! Han har også skrevet noen ord om identitet i sitt innlegg her - kloke tanker han bidrar med. Heia Per-Otto og Flisa Trykkeri! :)
Identitet- Solørs viktigste verdi!
Solør-identiteten, som vi er kjent for og som er bygget opp gjennom århundrer av Solunger, er den viktigste ressursen vi har i Solør. Materielle verdier kan ikke måle seg mot den verdien det er å være en Solung. Vi har vår dialekt, vårt pågangsmot, arbeidsomhet og nøkternhet som er bygget opp gjennom generasjoner. Kvalitet er det også noen som kaller dette.
Vi skal ikke være lei oss for at vi har mye luft mellom husene. La oss heller løfte opp det vi står for og som kjennetegner oss, gjerne med et smil på lur. Vi får ikke flyttet hverken Grue, Åsnes eller Våler så mye som 1 millimeter nærmere Kongsvinger, Elverum eller Oslo. Beliggenheten kan kanskje føles som en ulempe - men la oss heller gjøre den til en fordel!
Dette var noe av det vi tok tak i da vår bedrift(Flisa Trykkeri) skulle og måtte omstille seg for 15 år tilbake. Vi fokuserte på vår Solør-identitet og ispedd litt humor så leverer vi i dag tjenester og produkter til store norske bedrifter. Rett og slett fordi vi har fortalt om hva vi fra Solør står for. La oss ikke gjøre det så fordømt vanskelig! Det er kun vi selv som kan skape den forandring vi ønsker. Går vi og forteller med stolthet hva vi er og står for..., eller skal vi i fremtiden stå med lua i hånda og håpe at andre rydder opp? (Les: Kongsvinger eller Elverum).
Den energien og entusiasmen ordføreren i Grue fremviser må til og jeg håper det smitter, men først da Solør kommune står samlet så vil den ha full effekt. La oss gjøre det og samtidig være litt rause mot hverandre.
Hvis Solør blir splittet så vil alle tape og vår Solør-identitet kommer dessverre i skyggen for all fremtid. Det har vi ikke fortjent! Vi kan da vel bedre?
Heia Solør kommune!
Per-Otto Sletten