Norsk nukleær dekommisjonering - NND

Norsk nukleær dekommisjonering - NND Kontaktinformasjon, kart og veibeskrivelse, kontaktskjema, åpningstider, tjenester, stjerner, bilder, videoer og kunngjøringer fra Norsk nukleær dekommisjonering - NND, Public & Government Service, Storgata 2A, Halden.

NND leder arbeidet med sikker dekommisjonering av norske atomanlegg og håndtering av alt menneskeskapt radioaktivt avfall til det beste for fremtidige generasjoner.

NND har mottatt verdens første nukleære insekthotell🐝🏨NND var i dag vitne til en særdeles hyggelig seremoni i Byparken i...
22/05/2026

NND har mottatt verdens første nukleære insekthotell🐝🏨

NND var i dag vitne til en særdeles hyggelig seremoni i Byparken i Halden. Representasjoner fra Peab Østfold, Kirkens Bymisjon, Halden og NND fikk gleden av å se barna ved Lærlingsverkstedet Ullerøy barnehage klippe snoren på kirkens bymisjons nye insekthotell i byparken!🐞🐜

Insekthotellet er det første av to som er produsert. Det er bygget av brukte bygningsmaterialer fra Peab sine prosjekter, kombinert med kongler, kvister og annet insektvennlige materialer samlet av turglade barnehagebarn. Selve hotellet settes sammen på kirkens bymisjon «i-jobb» verksted i Fredrikstad. Et tiltak som bidrar til arbeid og fellesskap for mennesker som står utenfor arbeidslivet.

Etter snorklipping ble barn og voksne servert boller, kaffe og saft i vårsolen☀️🧃

Det andre hotellet?

-Det skal få en helt egen plass i gårdsrommet til Halden-anlegget, forteller Pål Atle Johansen, prosjektleder i NND.

-PEAB har gjort en kjempejobb for oss med å renovere servicebygget inne ved anlegget. Det er en god tradisjon at entreprenøren gir en gave til byggherre ved overtakelse, og denne gaven fra PEAB med alle sosiale og bærekraftige godene det fører med seg, setter vi stor pris på, sier NNDs prosjektleder👷🏻‍♂️🔨

Kollega Rita Thorvaldsen er fagarbeider i NND og er også med på overrekkelsen. Rita har store planer for «hotellet» som straks skal kjøres bort og monteres inne ved Halden anlegget.

-Jeg har fått i oppgave å lage en sosial sone med blomsterbed og grønne omgivelser. Tidligere har vi også kjøpt solide sittebenker fra Halden Fengsel som vi ønsker å plassere i samme område, forklarer Rita🌿

Johansen har stor tro på resultatet.

-Rita har grønne fingre, så jeg har all tillit til at dette blir et hyggelig sted der ansatte og insekter kan finne roen i hyggelige omgivelser. Nå som «hotellet» skal stå inne på vårt nukleære område må vi kunne kalle dette verdens første nukleære insekthotell, sier han med et smil om munnen🐝🏨

Under fylkesmesterskapet for elevbedrifter i Østfold denne uken, var NND med på å kåre beste grønne entreprenør♻️Hvert å...
13/03/2026

Under fylkesmesterskapet for elevbedrifter i Østfold denne uken, var NND med på å kåre beste grønne entreprenør♻️

Hvert år samles de beste elevbedriftene fra fylkets ungdomsskoler til fylkesmesterskap. Årets mesterskap ble arrangert på Årvoll konferansesenter i Moss🎤🏢

NND stilte med to jurymedlemmer, en av de var NNDs lærling i innholdsproduksjon, Sander Nicolay Wichstrøm-Nilsen.

Sanders arbeidshverdag består av videoredigering, tekstproduksjon og fotografering📸🎥 Juryoppgaven skiller seg ut.

-Jeg synes oppgaver som dette blir mer og mer spennende! Jeg var også med som jurymedlem på fylkesmesterskapet i fjor.. Det er veldig givende å se elevene sine gode ideer og etterpå få diskutere og argumentere frem vinneren med de andre jurymedlemmene fra det lokale næringslivet.

Og diskusjoner ble det på jurybordet. Det er ikke lett å velge ut en vinner blant så mange gode elevbedrifter, spesielt når man ser innsatsen elevene legger ned.

Likevel må en vinner kåres.

-Jeg har gitt mine stemmer og kjempet for mine favoritter. Da er jobben min gjort for denne gangen, sier Sander og slenger kameraet over skulderen for å ta noen bilder av arrangementet📸

EVI EB fra Rygge ungsomskole ble kåret til beste grønne entreprenør med sine gjenbrukbare matavfallsposer♻️ Juryen trakk frem at løsningen både er nyskapende, løser et reelt problem for forbrukere og har et stort markedspotensial👨🏻‍🚒👩🏼‍🚀👨🏼‍🔧

Blant dagens elevbedrifter finner vi kanskje også noen av morgendagens problemløsere som skal delta i arbeidet med å dekommisjonere forskningsreaktorene i Halden og på Kjeller⚛️

I går møtte NND naboer, berørte aktører og lokalsamfunnet til et åpent informasjonsmøte om kjøp av arealer fra Norske Sk...
05/03/2026

I går møtte NND naboer, berørte aktører og lokalsamfunnet til et åpent informasjonsmøte om kjøp av arealer fra Norske Skog Saugbrugs. NND ønsket å gi innblikk i prosessen, formålet med arealkjøpet og hvilke vurderinger som ligger til grunn.

NND ønsker å sikre åpenhet og god dialog med lokalsamfunnet i Halden, derfor var det naturlig å invitere til et informasjonsmøte så raskt som mulig etter kjøpet ble kjent fredag forrige uke.

Rundt 30 deltakere var til stede – blant annet naboer, foreninger og representanter fra Halden kommune.

Kjøpet gir blant annet mulighet for nedbygging, raskere demontering, enda lavere risiko for utslipp eller hendelser, bedre lagringsforhold, bedre sikkerhet og statlig kontroll over områdene, argumenterte kommunikasjonsdirektør Martin Andreasson, sektordirektør for Haldenanlegget Geir Mjønes og strategi og forbedringdirektør Grete Rindahl i sin presentasjon.

For de som ikke hadde anledning til å delta, vil NND arrangere flere informasjonsmøter fremover. Spørsmål kan sendes til [email protected]

Du kan lese mer om kjøpet på NND sine sider her:
https://www.norskdekommisjonering.no/nyheter/nnd-kjoper-arealer-fra-norske-skog-saugbrugs

NND inviterer til informasjonsmøte onsdag 4. mars kl. 18:00📢🕟Norsk nukleær dekommisjonering inviterer naboer og øvrige i...
03/03/2026

NND inviterer til informasjonsmøte onsdag 4. mars kl. 18:00📢🕟

Norsk nukleær dekommisjonering inviterer naboer og øvrige interesserte til informasjonsmøte om kjøp av arealer fra Norske Skog Saugbrugs.

Kjøpet påvirker Haldensamfunnet og vi ønsker å invitere naboer og interesserte til et møte for å gi oppdatert informasjon om hva overdragelsen innebærer, og hvilke behov og planer NND har for området. Møtet kommer ikke til å handle om forhold hos Norske Skog Saugbrugs.

Du kan melde deg på via våre nettsider:
https://www.norskdekommisjonering.no/nyheter/nnd-inviterer-til-informasjonsmote-om-kjop-av-arealer-fra-norske-skog-saugbrugs

🕟 Onsdag 4. mars kl. 18:00- 19:30
📍 1. etasje, Norske Skog Saugbrugs
🏢 Tistedalsgata 9-11.

Velkommen!

For å øke sikkerheten og legge til rette for nedbyggingen av de norske historiske atomanleggene, har NND i dag fått grøn...
27/02/2026

For å øke sikkerheten og legge til rette for nedbyggingen av de norske historiske atomanleggene, har NND i dag fått grønt lys fra regjeringen om å kjøpe deler av Norske Skog Saugbrugs fabrikksområde i Halden. Avtalen forutsetter godkjenning av Stortinget.

-Fordelene for NND er mange. I en og samme transaksjon overtar vi eierskapet til eiendommen der reaktoranlegget ligger, samtidig som vi får bedre forutsetninger for selve nedbyggingen, inklusive lagring av radioaktivt avfall og brukt brensel. I tillegg åpnes det for at sikringssituasjonen rundt anlegget forbedres, sier NNDs direktør Pål Mikkelsen.

- Etter flere år med god dialog, så er vi svært fornøyde med å ha funnet en løsning sammen med NND som legger til rette for en trygg dekommisjoneringsprosess, sier konsernsjef Geir Drangsland i Norske Skog.

Les mer om NNDs kjøp av arealer i Halden: https://www.norskdekommisjonering.no/nyheter/nnd-kjoper-arealer-fra-norske-skog-saugbrugs

I dag har vi deltatt på Ung Jobb i Halden.Ung jobb er et arrangement hvor ungdom og arbeidsgivere møtes slik at unge kan...
11/02/2026

I dag har vi deltatt på Ung Jobb i Halden.

Ung jobb er et arrangement hvor ungdom og arbeidsgivere møtes slik at unge kan koble seg opp mot arbeidsplasser, sommerjobber, læreplasser og eventuelle arbeidsgivere og nettverk. Dette gir også bedrifter muligheten til å vise seg fram og møte kandidater og fremtidige arbeidstakere.

Blant det NND informerte mulige kandiater om var vårt eget sommerstudent-program, om lærlingeplasser og andre ledige stillinger. Jobbmesser som dette gir oss også mulighet til å bygge nettverk med skolerverket og andre virksomheter vi møter på messen.

Har du spørsmål om å jobbe i NND, være seg lærlingeplass, sommerstudent programmet eller faste stillinger, ikke nøl med å ta kontakt med oss.

Foto: Sander Nicolay Wichstrøm-Nilsen / lærling innholdsproduksjon NND

Nylig arrangerte NND studietur med kommunenettverket til Dansk Dekommissionering/ Danish Decommissioning for å få innsik...
05/02/2026

Nylig arrangerte NND studietur med kommunenettverket til Dansk Dekommissionering/ Danish Decommissioning for å få innsikt i den danske prosessen for dekommisjonering🇩🇰♻️

-Jeg tror mange av de viktigste suksessfaktorene fra Danmark, er noe vi også kan ta med oss i samarbeidet mellom kommunene og NND fremover, sier Sonja Vedahl, leder samfunnsutvikling i Aremark kommune. Hun var én av deltagerne på turen.

På turen inviterte NND med seg representanter fra norske vertskommuner for atomanlegg, Aurskog-Høland, Lillestrøm, og Halden, og Aremark som ønsker å bli vertskommune for fremtidige atomanlegg⚛️ Med på turen var politikere, kommunalt ansatte, fagpersoner og medarbeidere fra NND. De fikk se det danske atomanlegg på Risø-halvøya under demontering og rivning⚒️♻️ I tillegg viste Dansk Dekommissionering frem danskenes lagringsfasiliteter for radioaktivt avfall.

NND presenterte den norske lokaliseringsprosessen for sluttlager, en prosess som fortsatt er i en tidlig fase. Til tross for dette har prosessen allerede gitt verdifull innsikt, erfaring og kunnskap👏🏼

Selv om Danmark ligger noe før Norge med opprydningen, finnes det flere likheter mellom dekommisjoneringsarbeidet i Norge og Danmark. Begge landene har forsket på ulike typer brensel, som kompliserer avfallshåndteringen, og begge landene er opptatt av sosial aksept knyttet til etablering av nye atomavfallsanlegg.

Vedahl, startet i sin stilling i Aremark kommune 1. desember 2025. og hennes første studietur til Danmark med NND, bekreftet de positive inntrykkene kolleger i kommunen har formidlet om NNDs studieturer📚🚏

- Selv om mye kan virke fremmed og hemmelig på avstand, ble jeg mest overrasket over den store åpenheten i Danmark. Prøver, dokumentasjon og informasjon var tilgjengelig for lokalsamfunnet, og dialogen med innbyggerne var helt naturlig. Etter å ha besøkt anlegget hos Dansk dekommisjonering føles det mindre utrygt enn jeg først så for meg. Nå vet jeg så mye mer enn før vi kom hit, forklarer hun.

-Jeg tror dette er en viktig faktor for å skape trygghet og aksept i samfunnet, og ser klare paralleller til hvordan norske kommuner og NND kan jobbe sammen fremover, avslutter Vedahl.

NND og Dansk Dekommissionering har inngått en samarbeidsavtale som blant annet legger til rette for utveksling av kunnskap, erfaringer og besøk. Takk til Dansk Dekommissionering for et spennende og lærerikt besøk🇳🇴🤝🇩🇰

Foto📸: Casper Boe Jensen, Dansk Dekommissionering

03/02/2026

Kan vi brenne avfallet fra atomreaktorene?

Dekommisjoneringen av de norske historiske atomanleggene er forventet å skape store mengder med avfall. En måte å håndtere avfallet som er radioaktivt på, er å lagre og deponere det. Men: Kan vi ikke bare brenne det?

Videoen er laget av NNDs flinke lærling Sander Nicolay Wickstrøm-Nilsen

Før jul kontaktet vi 22 utvalgte kommuner i forbindelse med NND sitt behov for å lokalisere atomanlegg for Norges histor...
18/01/2026

Før jul kontaktet vi 22 utvalgte kommuner i forbindelse med NND sitt behov for å lokalisere atomanlegg for Norges historiske atomavfall.

Siden da har vi hatt dialog med flere kommuner som ønsker mer informasjon. Tidligere denne uken besøkte vi Rakkestad kommunes formannskap for å fortelle om NND og behovet for lager, behandlingsanlegg og deponier og hvordan en mulig vertskommune kan bidra.

-Det er lange linjer og mye som skal på plass før vi velger et sted og en lokalisering for anleggene. Underveis vil det være helt avgjørende med bred involvering og partnerskap med kommunen, men vel så viktig er det med god innbyggerdialog for å sikre en forståelse og aksept for oppdraget, fortalte prosjekteier og kommunikasjonsdirektør i NND, Martin Andreasson til formannskapet i Rakkestad.

I tiden fremover skal NND besøke flere kommuner som har vist interesse for å delta i prosessen. Målet er at NND i løpet av våren skal sitte igjen med en håndfull kommuner som har positivt vedtak i kommunestyret, og som vil samarbeide om lokalisering av anleggene.

Vi takker Rakkestad-politikerne for interessen og gode spørsmål.

Du kan lese mer om lokaliseringsprosessen her:
https://www.norskdekommisjonering.no/nyheter/nnd-inviterer-22-kommuner-til-videre-prosess

Foto: Karoline Vårdal/NND

Adresse

Storgata 2A
Halden
1767

Varslinger

Vær den første som vet og la oss sende deg en e-post når Norsk nukleær dekommisjonering - NND legger inn nyheter og kampanjer. Din e-postadresse vil ikke bli brukt til noe annet formål, og du kan når som helst melde deg av.

Kontakt Organisasjonen

Send en melding til Norsk nukleær dekommisjonering - NND:

Del