13/06/2026
I dag arrangeres Haldendagen. Det er en av de flotteste dagene i året hvor alle de som gjør Halden en flott by samles for å vise frem hva de kan tilby.
I tillegg til salgsboder og organisasjoner ledet Jens Bakke an i branntoget. I år er det 200 år siden byen vår slik vi kjenner den ble etablert.
Den store bybrannen i 1826 la praktisk talt hele byen i aske. De fleste bygningene som ble reist etter brannen står der fortsatt. Vi har en unik by i norsk sammenheng. Det skal vi være stolte av.
Halden Brannvesen var på plass for brannvern og forebygging ble en like viktig konsekvens av brannen som en ny by. Jens og jeg fikk være med i liften til den nye brannbilen. Det er litt skummelt å skue utover byen fra 32 meter over bakken. 😅
Tusen takk for en kjempeflott Haldenlørdag med både moro og alvor.
Vi har en frivillighet i norgestoppen med noe for absolutt alle. Det er idrett, korps, kultur, vikinglaug, Pride og masse annet.
Vi har også støtteorganisasjoner som kan hjelpe når ting er vanskelig. Mental helse, Norge er til stede og jeg fikk nok en hyggelig prat med Roger Asker i spilleavhengighet Norge. Han er et eksempel på at det går an å komme seg videre selv når livet virker helt umulig.