Ordfører'n i Halden Fredrik Holm

Ordfører'n i Halden Fredrik Holm Dette er den personlige facebooksiden til ordfører’n i Halden, Fredrik Holm. Her vil du kunne følge med på hva han driver med og få litt politisk påfyll.

Kom gjerne med innspill og tilbakemeldinger, men husk å oppføre deg ordentlig og høflig mot alle. Dersom du ønsker mer formell kontakt er det best om du skriver til [email protected]

***

Velkommen til Halden! Dette gjelder enten du allerede bor her, vil besøke oss eller ønsker å etablere næringsvirksomhet her. Vi er stolte av kommunen vår. Det gjelder både historien vår og evnen til

å omstille oss og møte framtiden. I Halden har vi kjempet og dødd for fedrelandet. Ofrene byen har gitt har ført til at vi er det eneste stedet som er nevnt i nasjonalsangen. Det var også i Tistedal i Halden kommune hvor industrien først kom til Norge. Industrien langs Tistaelva har betydd mye for «sjelen» vår. Vi vet hvor vi kommer fra, men vi har ikke låst oss fast i fortiden. I dag har Halden et av Norges fremste kompetansemiljøer innen energi, IT og kjernekraft. I Halden ligger en av Norges to atomreaktorer og miljøet rundt Institutt for energiteknikk (IFE) har betydd mye for Haldens moderne utvikling. Nå dreier jobben seg om å rydde opp etter denne forskningsvirksomheten og Norsk Nukleær Dekommisjonering (NND) er plassert i Halden for å håndtere dette. Og hvem vet? Kanskje dukker det opp nye muligheter mens vi jobber med dette. Vi er også stolte av å være vertskap for Høgskolen i Østfold som har bidradd like mye i forvandlingen til et kunnskapssamfunn. I 2023 ble Halden kåret til årets vertskapskommune for næringslivet. Det er en pris vi er stolte av og den er et resultat av mange års jobbing og optimisme. Vi hviler allikevel ikke på laurbærene og vet at denne prisen forplikter. Dette skal merkes av de som har lyst til å slå seg ned hos oss med sine ideer. Og når du kommer til Halden kan du gå i noen av Norges fineste naturomgivelser med både kyst, skjærgård og dype skoger. Eller du kan sykle rundt i et vakkert kulturlandskap og se på hvordan vi skaper råvarer i verdensklasse. I Halden har vi «alt» og vi vil gjerne dele det med deg. Velkommen skal du være! Fredrik Holm
Ordfører

I dag arrangeres Haldendagen. Det er en av de flotteste dagene i året hvor alle de som gjør Halden en flott by samles fo...
13/06/2026

I dag arrangeres Haldendagen. Det er en av de flotteste dagene i året hvor alle de som gjør Halden en flott by samles for å vise frem hva de kan tilby.

I tillegg til salgsboder og organisasjoner ledet Jens Bakke an i branntoget. I år er det 200 år siden byen vår slik vi kjenner den ble etablert.

Den store bybrannen i 1826 la praktisk talt hele byen i aske. De fleste bygningene som ble reist etter brannen står der fortsatt. Vi har en unik by i norsk sammenheng. Det skal vi være stolte av.

Halden Brannvesen var på plass for brannvern og forebygging ble en like viktig konsekvens av brannen som en ny by. Jens og jeg fikk være med i liften til den nye brannbilen. Det er litt skummelt å skue utover byen fra 32 meter over bakken. 😅

Tusen takk for en kjempeflott Haldenlørdag med både moro og alvor.

Vi har en frivillighet i norgestoppen med noe for absolutt alle. Det er idrett, korps, kultur, vikinglaug, Pride og masse annet.

Vi har også støtteorganisasjoner som kan hjelpe når ting er vanskelig. Mental helse, Norge er til stede og jeg fikk nok en hyggelig prat med Roger Asker i spilleavhengighet Norge. Han er et eksempel på at det går an å komme seg videre selv når livet virker helt umulig.

Kantina i Nexans arena Halden er fullstappet i forbindelse med ordførerens frokostmøte for næringslivet. Det er som allt...
10/06/2026

Kantina i Nexans arena Halden er fullstappet i forbindelse med ordførerens frokostmøte for næringslivet.

Det er som alltid flere spennende innledere, men jeg har lyst til å trekke frem gjestene fra BaneNor eiendom og Alab arkitekter.

Den nye bydelen på stasjonsområdet - eller Nyhavn - som er arbeidstittelen - begynner å ta form.

Rett over sommeren starter reguleringsarbeidet for alvor. For å bruke et teknisk begrep så er området tenkt brukt til sentrumsformål. Det betyr at man ka ha både næring, boliger og handel i området.

Jeg synes dette er en veldig spennende utvikling av byen vår og har stor tro på at flere interessenter vil være med å bygge den splitter nye delen av Halden.

God mandag...Her er ukens kalender med smått og stort. På lørdag er det Haldendagen. Det kommer til å bli en kjempehygge...
08/06/2026

God mandag...

Her er ukens kalender med smått og stort.

På lørdag er det Haldendagen. Det kommer til å bli en kjempehyggelig dag i byen og jeg håper mange vil komme og ta del i fellesskapet.

Forrige ukes viktigste sak var historien som Yousr. Jeg har blitt kontaktet av flere gode krefter som har lyst til å følge opp denne for å ta tak i det underforliggende problemet. Det er jeg veldig glad for. Så får vi se hvordan vi kan samle oss for å sørge for at ingen flere opplever det Yousr gjorde her i Halden.

Og så starter søren meg fotball-VM denne uke. Jeg er sånn passe fotballidiot og forsøker å få meg meg de kampene jeg kan. I år blir det nok litt færre en vanlig på grunn av tidsforskjeller, men jeg er innstilt på ganske mange sene kvelder. :)

Ha en flott uke.

Møt våre nye bydelsmødre! I går var det diplomfest for de 20 første bydelsmødrene i Halden. Bydelsmødre er en nasjonal p...
05/06/2026

Møt våre nye bydelsmødre!

I går var det diplomfest for de 20 første bydelsmødrene i Halden.

Bydelsmødre er en nasjonal paraply for lokale organisasjoner bestående av innvandrerkvinner som bidrar frivillig i lokalsamfunnet.

Det høres selvfølgelig veldig luftig ut. Met spesifikt handler det om å være til støtte og hjelp for andre innvandrerkvinner og familier.

Dette er damer som har vært gjennom en ganske intens opplæring i det offentlige Norge, normer og forventninger.

Med en kombinasjon av solid samfunnskunnskap, egne erfaringer og fremmedkulturell bakgrunn vil bydelsmødrene kunne overføre disse forventningene til sine medsøstre.

De vil bistå kvinner og familiene deres til å finne fotfeste her hos oss slik at enda flere haldensere fra andre land kommer i jobb eller utdanning.

Jeg er utrolig stolt av dem og vil gjøre det jeg kan for å støtte dem. Jeg håper mange vil være med på det.

Da jeg tok morgenkaffen i dag, leste jeg fortellingen om Yousr Fakhiri. Som overskriften sier så ble jeg harm som jeg sj...
04/06/2026

Da jeg tok morgenkaffen i dag, leste jeg fortellingen om Yousr Fakhiri. Som overskriften sier så ble jeg harm som jeg sjeldent blir. Hadde det vært et engangstilfelle skulle jeg reagert litt mildere, men fortsatt sterkt.

I HA har vi i løpet av det siste året lest om to skjebner som beskriver å bli utsatt for negativ sosial kontroll. Da er det et mønster. Jeg sier IKKE at det er hovedregelen, men det skjer såpass ofte at det er et fenomen vi må adressere.

Jeg har i tillegg fått fortellinger fra enkeltpersoner som ikke vil fortelle offentlig om sine opplevelser. Nettopp fordi de ikke tør av frykt for ytterligere press.

Ansvaret ligger hos de personene som ved blikk, utfrysning og små trusler knebler frie viljer. Men vi må erkjenne at den type oppførsel oppstår når det er sosial aksept for den type oppførsel.

Denne sosiale aksepten er vanligere i enkelte kretser. Vi ser det i lukkede religiøse miljøer blant etnisk norske, og vi ser det i flere innvandrermiljøer. Det er i den siste kategorien det oftest forekommer.

Derfor må vi forvente at det er miljøene selv som tar ansvar. Storsamfunnet har ingen sanksjonsmidler. Vi kan ikke politisk vedta holdninger eller kjøpe oss ut av dette problemet. Det er den kulturen som stilltiende aksepterer denne oppførselen som må endre seg. Det kan bare skje fra innsiden.

Yousr er en jente som ville bli en del av Halden. Hun ville integrere seg og Halden tok henne i mot. Noen ville ikke la henne få lov til det.

Jeg mener at organisert innvandring er positivt for Norge og Halden. Jeg mener at kulturelt mangfold gjør oss sterkere og bedre. Men det finnes deler av kulturer som vi ikke kan akseptere.
Individets rett til selvbestemmelse innenfor norske lover og etablerte normer er suveren.

Når kulturelle uttrykk fører til hets og sjikane skal vi sette en tydelig grense og si at sånn vil vi ikke ha det i Halden. Jeg er litt overrasket over at Yousr har blitt rådet til å snu seg bort eller å ikke bry seg. Da aksepterer vi jo slik oppførsel.

Selv om jeg er harm så er det viktig å ikke la seg rive alt for mye med i følelser. Jeg ser for meg at det er mange på den ytre høyresiden som vil kose seg med denne nyheten som en bekreftelse på et menneskesyn som jeg mener er feil. Dette er ikke normen for de haldenserne som kommer fra andre land.

På den andre siden av spekteret kan det finnes folk som ikke høyt vil innrømme at dette er galt i frykt for å bli tatt til inntekt for innvandrerkritiske holdninger. Kanskje man venter på utspill fra den mørke høyresiden slik at man heller kan lede oppmerksomheten over på en generell rasismedebatt.

Begge disse sporene er like gale. Begge disse sporene forfekter en ideologisk debatt som mister enkeltmennesket av syne. Jeg håper og tror at vi i Halden klarer å se klart, holde hodet kaldt og hjertet varmt.

Dette handler om at vi som lokalsamfunn har drevet ut et medmenneske som ville vært en fantastisk ressurs. Hovedsakelig på grunn av oppførselen til enkelte, men delvis fordi vi ikke har satt ned foten for denne oppførselen og latt den få holde på.
Summen er at vi som Haldensamfunn sviktet. Det gjør veldig vondt å kjenne på dette på vegne av byen vår.

Jeg beundrer Yousr for å fortelle sin historie. Det bør være en enorm tankevekker og forhåpentligvis vil ikke tapet være forgjeves. Forhåpentligvis vil dette føre til starten på en utrenskning av negativ sosial kontroll.

Når hun kommer tilbake på besøk skal vi ta henne bedre imot.

– Jeg ble fly forbanna da jeg leste det. Ordentlig, ordentlig sinna.

Riktig god mandag...For en uke og helg vi har vært gjennom. Tusen takk for alle hyggelige møter, fantastisk musikk, farg...
01/06/2026

Riktig god mandag...
For en uke og helg vi har vært gjennom. Tusen takk for alle hyggelige møter, fantastisk musikk, farger og fest. Og på toppen av dette har Norge vunnet bronse i ishockey-VM.

AI+, kaktusfestival og supersøndag for barna på festningen i regi av Opera Østfold. Festningen var stappfull av familier gjennom søndagen. For meg er musikk, sport og kultur det som gjør livet verdt å leve. noe av det aller viktigste i livet. Da kunne jeg ikke bodd i en bedre by en Halden. Vi er Norges ukronede kulturhovedstad og denne helgen har folk valfartet hit fra hele landet for å være med på det som skapes her.

Vi har et arrangementsmiljø i Halden med et mangfold som er uovertruffent. Jeg tror ikke mange kommuner med 32.000 innbyggere kan skilte med så mange organisasjoner og ildsjeler som ønsker å dele sine gleder med alle.
Det er på sin plass å rette en spesiell takk til Jonas Wille. Ikke fordi én person alene kan arrangere noe som dette, men fordi det trengs én person med en drøm, som blir til en plan og som har de lagbyggerferdighetene til å samle en gjeng som til sammen klarer å realisere drømmen. Gjennomføre planen. Arrangementet gikk knirkefritt.
Jeg er ikke så god på bilder, men heldigvis har vi noen av landets beste eventfotografer i Johannes Granset, Veronica Van Groningen og Stein Johnsen. Let opp deres bilder i diverse kanaler for å få et innblikk i stemningen. Hvis du var der kan du bruke dem til å forlenge stemningen.

Jeg deler allikevel et bilde når jeg var så heldig å få møte en av mine gamle musikalske favoritter, Kathleen Edwards. Det er smått surrealistisk å se henne på en scene i Halden, men jeg burde egentlig ikke være overrasket.
-----------
Nå er det tilbake til hverdagen. Vi lever for kulturen, men det funker dårlig uten et velfungerende samfunn. Her vil vi alltid jobbe for å bli bedre. Ukens kalender er preget av samarbeid med resten av Østfold for å utvikle helsetjenestene våre, jobbe med forebygging og mindre utenforskap.

Vi må ha en trygghet i bunnen. Det er bra å bo i Halden, men vi kan alltid bli bedre. Det er utrolig meningsfylt å få jobbe med dette.

De siste tre dagene har jeg representert Norske kjernekraftkommuner deltatt på Nordic Nuclear Forum i Stockholm — Norden...
27/05/2026

De siste tre dagene har jeg representert Norske kjernekraftkommuner deltatt på Nordic Nuclear Forum i Stockholm — Nordens største møteplass for kjernekraftbransjen.

Halden vil være et viktig senter for et norskt bidrag inn i en nordisk kontekst. Ikke minst har vi rukket opp hånda og sagt at vi er villige til være vertskap for Norges nye nukleære anlegg for å håndtere avfallet forskningen vi har drevet med siden 50-tallet.

Vi har også rimelig god erfaring med svensker og det skal vi heller ikke kimse av. 😆

En tydelig rød tråd gjennom forumet var behovet for å se Norden som én samlet region. Skal kjernekraft bli en del av fremtidens nordiske energisystem, må vi bygge et felles økosystem for kompetanse, industri, regulering og leverandørutvikling.

Dette handler ikke bare om enkeltprosjekter. Det handler om å rigge Norden for en langsiktig kjernekraftindustri.

Her har Norge mye å bidra med. Kjernekraft krever høy kompetanse innen blant annet rør, trykk, ventiler, kontrollsystemer, sikkerhet og industriell prosjektgjennomføring. Dette er områder hvor norsk industri allerede har solid erfaring.

Samtidig har vi mye å lære av Sverige og Finland, som har lang erfaring med både drift, regulering og utvikling av kjernekraft. Innsikten derfra er viktig når Norge nå skal vurdere hvordan regelverk, kompetanse og industrielt grunnlag bør utvikles videre.

For Norske kjernekraftkommuner er det viktig at Norge deltar på arenaene hvor kunnskap deles og profesjonelle nettverk bygges. Vi vil fortsette å bidra til nordisk samarbeid — og legge til rette for at våre nordiske kolleger kan komme til Norge for å dele erfaringer, kunnskap og perspektiver.
Norden står sterkere når vi samarbeider.

Det var også temmelig kult å møte svenske og canadiske venner i disse dager hvor vi driver og leker hockeystormakt. Jeg fikk gitt noen vennlige stikkpiller til statssekretæren i det svenske klimadepartementet som tok opp hockeydysten mellom Sverige og Canada på egenhånd. Hun sa det var for vondt å nevne Norge i denne sammenhengen. 😅

Riktig god mandag.Jeg håper alle har en flott pinse. Denne uken skjer det mye i Halden, men jeg får dessverre ikke med m...
25/05/2026

Riktig god mandag.

Jeg håper alle har en flott pinse. Denne uken skjer det mye i Halden, men jeg får dessverre ikke med meg så mye jeg skulle ønske.

Denne uken arrangeres Nordic Nuclear Forum i Stockholm. Dette er Nordens viktigste møteplass for kjernekraftspørsmål.

Uansett hva som skjer i Norge så vil vi ikke gjøre det uten samarbeid med våre gode naboer. Det gjelder både dekommisjonering og det pågående arbeidet med oppfølgingen av kjernekraftutvalgets rappport.

Det skal bli spennende å få oppdatert innsikt i arbeidet i Finland og Sverige og det blir flere nyttige møter for å styrke vårt arbeid hjemme.

På vegne av norske kjernekraftkommuner skal jeg møte den svenske kjernekraftkoordinatoren som er det formelle bindeleddet mellom regjeringen og lokalsamfunnene.

Jeg skulle gjerne sett at Norge var litt mer formelt representert. Hit kommer både den svenske og finske energiminsteren og jeg mener det ville vært i Norges interesse at vår energiminister også var med nå som vi står i en formell prosess her hos oss.

Men da tar norske kjernekraftkommuner ansvar slik vi har gjort de siste årene.

Jeg har plottet inn de forskjellige seansene slik at dere får en oversikt over hva som diskuteres.

Jeg regner med at det er flere fotballidioter fra Halden som fikk «ståpels» når Kong Harald la bakteppet for presentasjo...
21/05/2026

Jeg regner med at det er flere fotballidioter fra Halden som fikk «ståpels» når Kong Harald la bakteppet for presentasjonen av de 26 som skal representere Norge i fotball-VM.

Jørgen Strand Larsen skal altså til fotball-VM. Det er altså helt vilt!

Men alt gammelt slarv om at du må ha røttter tre generasjoner tilbake for å være Haldenser er bare tull. Bor du hos oss, er du en av oss!

Med den gjestfriheten er assistenttrener, Kent Bergersen, også Haldenser. Vi skal kjenne litt på den gode patriotismen og fellesskapet i dag.

Nå er det bare å glede seg til sommerens store høydepunkt!

21/05/2026

Gammel gubbe med begrensede digitale ferdigheter og dårlig utstyr lager "content".

Dette er skralle saker, men det får alt det andre som skjer gjennom den kommende uken til å se enda bedre ut ved sammenligning. 😅

Neida. Alle og alt som skjer til uka er fantastisk i seg selv. Det er ingen byer som når halden til knærne når det gjelder kulturtilbud og andre arrangementer. Jeg er utrolig stolt av alle som gir slike ting til byen vår.

Ikke minst gleder jeg meg som en unge til veldig mye. Dessverre går jeg også glipp av starten på grunn av en jobbreise.

Jeg håper du vil være med på noe av det som skjer. Og selv om det ikke skulle være ting i din gate, så håper jeg du vil heie på det allikevel. En suksess for noen er vår alles triumf.

Det kommer (nesten) garantert noe for deg i løpet av året. Og dersom du ikke gjør det, så kan du lage det selv. Vi har arenaene, fasilitetene og ikke minst folka som kan hjelpe til.

Sånn har vi alltid gjort det i Halden. Det er dette som gjør oss unike.

Adresse

Ordfører, Halden Kommune, Postboks 150
Halden
1751

Varslinger

Vær den første som vet og la oss sende deg en e-post når Ordfører'n i Halden Fredrik Holm legger inn nyheter og kampanjer. Din e-postadresse vil ikke bli brukt til noe annet formål, og du kan når som helst melde deg av.

Kontakt Organisasjonen

Send en melding til Ordfører'n i Halden Fredrik Holm:

Del