Gjellestað Vikinghest og kampgruppe

Gjellestað Vikinghest og kampgruppe Gjellestað VikingHest, og Kamplag in Halden. We also share info about the Viking age, and the ship. Dette er nå en side for Gjellestađ VikingHest, og Kamplag.

(Norway) We are a local based reenactment group based on history from the Jellestad ship, vikinghorses, and a battlegroup here in Halden. Ta kontakt om du er interessert i kamplag, og Hestehistorie. trenger ikke være interessert i begge deler. Eller noe av det.. Du må derimot ha eget utstyr, enten egen hest, bueskyting, øks, sverd. Ellers er vi også åpne for andre interesser om noen er

interessert i det. Vi er ikke et stiftet lag, og vi kommer heller ikke til å bli det... Vi styrer laget vårt selv uten hjelp utenifra da vi som tidligere lag opplevde mye drama både innad i ledelsen , og spesielt utad. Dette er ikke aktuelt denne gang. Vi hjelper alle som vil være en del av laget, uansett hva det er, og hva du vil drive med, som sying, brygging, osv.. Vi hjelper så godt vi kan. Alle kan være medlemme, men Rassisme, diskriminering av andres hudfarge er uansett ikke lov, og heller ikke uhøflighet. Vi kan ha diskusjoner innad i laget, uten å bli ufine, og annklage hverandre. Vi hjelper også hverandre med transport av både hest, og dyr til treningssted og evt offentlig marked, og (privat marked). Penger vi får fra felles arrangementer vi stiller på, og som lag går til felleskassa for å kjøpe inn div ting vi trenger etterhvert, og vil gå tilbake til medlemmene. Vi følger "kardemommeloven". Og trenger du hjelp med frakt av hest, eller transport, så ordner vi det så godt vi kan. Ta kontakt. Vi starter ikke opp før Høsten 2021, eller våren 2022, spørs på interessen.. Vi kommer til å ha bueskytting, og kamp trening inne på vinter (låve). sitte rundt et bål, og nyte koselige kvelder. lage litt vikingmat for de som syns der er gøy, og hjelpe til med evt sying av klær ,eller henvisning til noen som syr. Snakke historie og kanskje få til en blót på vårparten.? Ridning med kamp vil vi ta når det kommer, (øvelse gjør mester). forhåpentligvis får vi låne/leie innebane etterhvert til trening for heste interesserte, vi andre finner andre løsninger. Ta kontakt på pm for interesse rundt dette :) (ps. treningsbue får dere kjøpt på xxl til ca 399/445 kr og er i cammo med 2 piler. anbefaler alle som vil trene med bue å starte med en enkelt en for å kjenne å teste. Vil du gå rett på Vikingbue altså langbue eller ride bue, ta kontakt så henviser jeg til de som lager på bestilling. koster fra1500 kr og oppover.. Ekte vikingøks ligger på ca 2000 kr. Men jeg jobber med å finne en passende for oss.

Plz!!!! 😢😢 Vil ikke grine i romjula!!! Eller første jeg gjør på nyttårsaften
23/12/2025

Plz!!!! 😢😢 Vil ikke grine i romjula!!! Eller første jeg gjør på nyttårsaften

Duffer Brothers be cool okay?

23/12/2025

Wishing you all a God "Jol" Jul. Attachment a story based on historical tales of jul. And we had a 3 day celebration, drinking, sacrifice, and, no surprise.. A lot of seider-magic (today we are called "mediums , witch, and so on". Highly regarded humans. 🌲🐖🐷🍻

I'm still writing in my book, "The daughter of a Viking King". Based on a past life hypnosis regression. Not been researching anything, except for this video for the page. I talk alot during my regression and I remember a lot, but there are still things I am trying to remember. I do remember celebrating jol. It was on the longest day of the year, when we waited for a new moon 🌙
Every household had its own traditions that we included. And I remember we all went out to fint the biggest tree 🌲, we cut it off, and tok off the branches. And threw the big huge log on the fireplace. It was supposed to burn for the Three days of feasting. And yes kids altso drank beer. Sometimes the best mead was served, and it was so good. I remember us kids playing a lot, and listening to story's from the adults. The women (slaves) was preparing the food, so it was always something to eat. But after dark, it was almost dark all day long, so I do remember. We took out the best food we had, and so did the town's people, and we celebrated together. My father had to step in a couple of times bc some ppl got too drunk , and as we know, some ppl just can't handle being pi**ed off drunk without a fight. So it was shaking hands and make up. No fighting during the celebration of jol. There is so much I remember from a child's perspective, so I have to laugh a little. But Everything will be in my book at the end, and this spring I'm going to go back to the place. I have nothing more than my memory, and that's it. A friend will do all the research about this. We hope to bring with us a film crew to make a documentary about this. So I'm so excited. I can't wait to go "home".

God jul og godt nyttår
Merry Christmas and a happy new year.

06/12/2025

So the time is here. we are coming up with a new julblót.
Been thinking about having one here in Østfold. If there are Groups who are hosting, you are most welcome to post it in the comment section. If we (the independent group) decide to host one, we will post it here, with a collab, and tickets to the arrangement. Until then, post pictures, and arrangements from all over the world in the comment section so ppl can find the nearest one. 🥰 God jul

08/02/2025
Er du en sterk viking? Olavs dagene i Sarpsborg har igjen oppvisning, så hvorfor ikke dra på viking festival... 💪💪 Kansk...
08/02/2025

Er du en sterk viking? Olavs dagene i Sarpsborg har igjen oppvisning, så hvorfor ikke dra på viking festival... 💪💪 Kanskje du vil prøve selv. Både for kvinner og menn 😉

We now have an English information page on Starke Vikings new homepage!

Go to www.starkeviking.se and press "In English" in the menu :D

21/09/2024

Vi vurderer å ta opp Aktiviteten igjen med hest, og bueskyting. Og Vikinger som lærer bort, og forteller om hvordan det var å leve i vikingtiden, og hvordan de slåss og Hvorfor. Får vi nok påmeldte så kommer vi til å ha opptak. Dette er fordi vi er nøye på sikkerheten som kommer først, for både hest, og menneske. Vi tar også gjerne imot andre som vil drive med andre ting, som historie forteller, og hvis du liker å være med i en kamp gruppe uten Hest.
Vi trener en gang i mnd, og forhåpentligvis vil vi få lov å bruke ridehall. Så det vil koste en sum (ikke bestemt enda), hvis man blir plukket ut. Har du erfaring med dette fra før, ta kontakt med [email protected]

Elin

25/05/2024

Well since we are a fighting group as well as a Horse group. This was too cool to miss. They are doing well in Borre.

Gratulerer med 17 mai, vår Grunnlovsdag Congratulations to Norway 🇧🇻 and our Constitution day ,🇧🇻 HURRAAA, HURRAAA
17/05/2024

Gratulerer med 17 mai, vår Grunnlovsdag
Congratulations to Norway 🇧🇻 and our Constitution day ,🇧🇻 HURRAAA, HURRAAA

13/02/2024

Vi sitter å planlegger reise til Island, og vi håper vi får det til. Ha det kjempegøy, og Ri Islandshester, står meget høyt på planen. Få med oss Viking sightseeing, og historie er også høyt på planen. Så håper vi at vi får med oss ideer vi kan bruke med oss hjem til Hestene og laget. Og ikke minst, når vi først er der, så blir det blå lagune. 😉😉 Håper dette vulkan utbruddet roer seg slik at vi får med oss det meste... Vi gleder oss ☺️🥰 vi kommer tilbake med mer info. ☺️☺️
Elin

07/08/2023

🙋‍♀️ Are you planning on coming to meet the Icelandic horse on its home island? Please take a moment to check out a few very important rules for the safety of our precious horses. Feel free to share this as well. You can also download a pdf version of this information on our website.

Adresse

Halden

Nettsted

Varslinger

Vær den første som vet og la oss sende deg en e-post når Gjellestað Vikinghest og kampgruppe legger inn nyheter og kampanjer. Din e-postadresse vil ikke bli brukt til noe annet formål, og du kan når som helst melde deg av.

Kontakt Organisasjonen

Send en melding til Gjellestað Vikinghest og kampgruppe:

Del