Elverum Arbeiderparti

Elverum Arbeiderparti Bli bedre kjent med hvilken retning Arbeiderpartiet ønsker for framtidas Elverum!
(1)

– Elverum og Sør-Østerdal er klare til å bidra! Nå er det utrolig viktig at vi leverer på våre vedtak og styrer landet m...
19/03/2026

– Elverum og Sør-Østerdal er klare til å bidra! Nå er det utrolig viktig at vi leverer på våre vedtak og styrer landet med stø kurs. Det innebærer å fullføre Forsvarets rekruttskole på Terningmoen og å bevilge pengene som skal til, slik at vi kommer i gang med å bygge opp Forsvaret, sier Magnus Stenseth fra Elverum Ap til landsstyret i Arbeiderpartiet, som har vært samlet i Oslo denne uka.

– Sør-Østerdal og beredskapsbyen Elverum kan bidra med å etablere Norsk senter for helse og beredskap i tett samarbeid med Forsvaret og Universitetet i Innlandet! Vi må sikre helseberedskapen før en ny pandemi melder sin ankomst! er budskapet hans.

Han brukte også deler av taletiden sin til å argumentere for opprusting av Rørosbanen, og understreket at det vil bidra til å gjøre Dovrebanen mindre sårbar. - På den måten blir ikke landet delt i to av ekstremvær, som blir mer og mer vanlig i årene som kommer. I den sammenheng bør man også bidra til å styrke Nato-samarbeidet ved å koble seg på Scandinavian Mountains Railway i Sälen, noe som vil sikre en bedre øst-vest forbindelse! Vi kan gjøre det enkelt for regjeringen, det er bare å sette i gang!

Les mer hos Østlendingen, link i kommentarfeltet.

Viktige saker i formannskapet i dag:👉Utenforskap er en stor utfordring for både samfunnet og enkelt menneske. I dag pres...
04/02/2026

Viktige saker i formannskapet i dag:

👉Utenforskap er en stor utfordring for både samfunnet og enkelt menneske. I dag presenterte Elverum Håndball sitt prosjekt- Arena Sammen – et nytt kurs- og oppfølgingsprosjekt for unge (16–30 år) utenfor arbeid og skole. Elverum Håndball leder prosjektet, med Susanne Utgård som prosjektleder. Et viktig tiltak for mestring og arbeidserfaring som ble møtt med stor applaus to ganger. Vi heier, og har trua! Gleder oss til å høre mer om resulatene.

👉Næringsutvikling og Innlandet Science Park Elverum – vi har vedtatt å gi midler fra næringsfondet for å komme videre med Science Park Innlandet og arbeidet med et forskningssenter.

👉Solkraft – høringsinnspill er sendt til Innlandet fylkeskommune, og kommuneskogene har fått signal om de kan inngå opsjons- og festeavtale for solkraft i Kirkbergskogen. Prosjektet skal fortsatt utredes og må ha konsesjon.

👉SFO – høring er sendt ut om blant annet nye åpningstider. Forslaget gir samme åpningstider som Hamar og Trysil.

Vil du lese hele svaret fra ordfører Lillian Skjærvik på spørsmålet om å åpne igjen for biltrafikk på rådhusplassen? Du ...
02/02/2026

Vil du lese hele svaret fra ordfører Lillian Skjærvik på spørsmålet om å åpne igjen for biltrafikk på rådhusplassen?

Du finner det her:

Takk for spørsmålet. La meg først si – jeg har forståelse for intensjonen bak spørsmålet. Jeg tror vi alle er opptatt av å finne gode løsninger for innbyggere og næringsliv i sentrum av Elverum. Byutvikling er viktig – om vi skal lykkes med å beholde og tiltrekke oss folk og næringsliv i byen vår.

Men, samtidig opplever jeg at dette er en omkamp fra Høyre sin side. Det er altfor tidlig å konkludere med at vedtaket om å stenge Rådhusplassen er mislykket. Det har kun gått litt over ett år siden vi fattet vedtaket. Altså vi har litt over ett år med erfaring. Det er et svært kort tidsperspektiv når vi snakker om byutvikling og etablering av nye vaner, arrangementer og aktivitet.

Løsningen er ikke å åpne for biltrafikk igjen nå, men å heller se hvordan vi kan styrke arbeidet med innhold, arrangementer, tilrettelegging og bruk av rådhusplassen. En bilfri plass uten aktivitet - løses ikke nødvendigvis med biltrafikk, det løses med liv, mennesker og aktivitet.

Når det gjelder trafikkavvikling, er det også grunn til å stille spørsmål. Jeg kjenner ikke til dokumentasjon som tilsier at trafikkavviklingen i sentrum har blitt uforsvarlig eller uakseptabel som følge av stengingen. At enkelte gater har fått økt belastning er sikkert riktig, men det er ikke det samme som at trafikksituasjonen er så krevende som det her antydes.

For oss handler ikke rådhusplassen om trafikk, men om hva slags by vi ønsker å utvikle for framtida. En åpen rådhusplass der mennesker, aktiviteter og arrangementer kan blomstre er en et viktig grep for å lykkes med en levende by. Går vi inn for sesongåpning for biltrafikk nå – svekker vi forutsigbarheten – både for arrangementer, bruk av plassen og utvikling av sentrum.

I stedet for å la bilen ta opp plassen igjen, mener jeg vi må fokusere på:
– å utvikle aktivitet på Rådhusplassen
– å styrke samarbeid med lag, foreninger, kulturaktører og næringsliv
– å bruke plassen mer aktivt, hele året
– og å videreutvikle sentrum som et attraktivt byrom for mennesker, ikke gjennomgangstrafikk
Derfor mener jeg det ikke er riktig å be kommunedirektøren utrede en sesongbasert åpning for biltrafikk nå. Vi bør gi dagens løsning mer tid, mer innhold og mer politisk vilje til å lykkes.

– Dette er avgjørende for at vi skal få folk tilbake i arbeidslivet, sier helseminister og Ap-nestleder Jan Christian Ve...
27/01/2026

– Dette er avgjørende for at vi skal få folk tilbake i arbeidslivet, sier helseminister og Ap-nestleder Jan Christian Vestre. Sammen med arbeidsminister Kjersti Stenseng (Ap) utvikler han politikk som skal få til nettopp dét. I Innlandet sitter en nøkkelvirksomhet på en viktig del av løsningen.

– Vi mangler arbeidskraft i Norge. Skal velferdsstaten være bærekraftig fremover, må de som kan jobbe, jobbe. Da er arbeidsrettet rehabilitering veldig viktig, og dette vil vi styrke nå, sier Vestre til avisa Østlendingen under besøket til Hernes Institutt i Elverum.

Les mer hos Østlendingen:

Én melding fikk ministrene til å legge om reiseplanene sine. Nå ber de nasjonen rette blikket mot Elverum.

Utenrikspolitikken vår er tema når Eivind Vad Petersson (bildet) kommer til Elverum torsdag 8. januar kl 18. Han er Espe...
05/01/2026

Utenrikspolitikken vår er tema når Eivind Vad Petersson (bildet) kommer til Elverum torsdag 8. januar kl 18. Han er Espen Barth Eides statssekretær i utenriksdepartementet, og hadde samme oppgave for Anniken Huitfeldt da hun var utenriksminister.

Alle Ap-medlemmer og AUF'ere er velkommen til Folkets Hus Jømnvang på Jømna, sør i Elverum – adressen er Kverndalsvegen 23. Dette er et tradisjonsrikt arbeiderlokale bygget i 1914, som partiet fremdeles er eier av. Det blir enkel servering (kaffe og en kakebit eller vaffel).

Temaet er: Hvilke ideologiske strømninger preger utviklingen i verden rundt oss, både i Europa og i verden ellers? Hvilken rolle inntar Norges sosialdemokratiske regjering? Hvordan står sosialdemokratiske ideer og verdier seg mot andre ideologier og andre politiske retninger? Hvordan vi sikrer våre interesser i det internasjonale samfunnet, både våre nasjonale og våre sosialdemokratiske interesser?

Og han kommer på både historiske og dagsaktuelle problemstillinger, og gir sine vurderinger om framtidig utvikling både i Europa og i verden. Og også hvordan vår regjering forholder seg til USA og utenrikspolitikken som føres der nå.

Og også: Hvilken betydning har utenrikspolitikken for en forsvarsregion der Rena Leir, Terningmoen og Østerdal Garnison er viktige virksomheter?

Samlingen varer i ca 2 ½ time. Og Innlandet Arbeiderparti inviterer Ap-medlemmer og AUF’ere fra både Elverum og andre kmmuner i nærheten til å delta. I tillegg deltar mange av de som nå gjennomfører Innlandet Aps skoleringsserie «Partiskolen 2025/2026».

Dette er en god anledning til å møte en av Aps folk i den politiske ledelsen i Utenriksdepartementet og høre politiske vurderinger rundt situasjonen i Europa og verden nå. Møtet vil ikke minst kunne gi «politisk ballast» for å kunne diskutere i sosiale medier, ved lunsjbordet på jobben, over en kaffekopp i frivilligheten eller på talerstolen i kommunestyret.

Det er ingen påmelding, bare å møte opp på Jømnvang torsdag 8. januar klokka 18.

Er du ikke Ap-medlem eller AUF-medlem og vil være med likevel fordi du er opptatt av temaene? Joda, det skal gå bra - men vær klar over at møtet altså primært er et Ap-møte.

Velkommen!

Satsing på beredskap og forsvar, større handlingsrom for kommunene og flere i arbeid. I dag la rejeringen fram sin plan ...
15/12/2025

Satsing på beredskap og forsvar, større handlingsrom for kommunene og flere i arbeid. I dag la rejeringen fram sin plan for Norge. - Godt nytt for Elverum og Østerdalen, sier Innlandet Aps stortingsrepresentant Even Eriksen.

– Samfunnet har behov for mer dynamisk politikk og ikke at Regjeringen må kjempe for punktene som var vedtatt. Politikken nå vil tilpasse seg de utfordringene vi står i til enhver tid, sier Eriksen entusiastisk til Østlendingen.

Eriksen mener hele Innlandet, men særlig Østerdals garnison og stedene de holder til vil merke en stor endring de neste tolv årene.

– Det er ikke tvil om at det skal investeres masse i Elverum. Jeg er helt sikker på at Elverum om fire år og med et 10–15 års perspektiv, vil se en stor utvikling og investering.

Les mer hos Østlendingen.



Satsing på beredskap og forsvar, større handlingsrom for kommunene og flere i arbeid. I dag ble planen lagt frem.

Folk i Elverum bør glede seg over at det er oppnådd enighet mellom Ap, Sp og Rødt om statsbudsjettet for neste år. Enigh...
29/11/2025

Folk i Elverum bør glede seg over at det er oppnådd enighet mellom Ap, Sp og Rødt om statsbudsjettet for neste år. Enigheten betyr 3 milliarder mer til velferd i kommunene - og 11,8 millioner mer til Elverum.

Det betyr ikke at kommunestyret i Elverum kan unngå å gjøre helt nødvendige omlegginger av driften - men det betyr at viktige velferdsoppgaver som helse, omsorg og oppvekst får litt romsligere muligheter enn de ellers ville fått.

Takk til Ap, Sp og Rødt for et godt resultat. Og når både MDG og SV signaliserer at de vil stille seg bak dette ve dbehandlingen i Stortinget, betyr det sterkere fellesskap og en velferdsstat som tar ansvar for de som trenger fellesskapet mest.

Klare for å lytte. Folkemøte på Sørskogbygda samfunnshus.
20/11/2025

Klare for å lytte. Folkemøte på Sørskogbygda samfunnshus.

Vi anbefaler absolutt at du melder deg på her. Legg merke til at påmeldingsfristen går ut i dag!Særlig for nye medlemmer...
17/11/2025

Vi anbefaler absolutt at du melder deg på her. Legg merke til at påmeldingsfristen går ut i dag!

Særlig for nye medlemmer er dette et bra kurs å delta på, men også for folk som har vært medlem i Ap eller AUF en stund er det nyttig lærdom i å delta. Og det er samlinger i Elverum på både første, andre og tredje trinn - så her er det overkommelig å delta - og du bør du melde deg på hvis du ikke har deltatt på Partiskolen tidligere.

Innlandet Arbeiderparti inviterer til Partiskolen 2025/2026. Dette er et skoleringstilbud over fire trinn som særlig passer bra for nye medlemmer i partiet og for Ap-medlemmer og AUF'ere som har vært medlem en stund og som ønsker å få et kurstilbud innenfor politikk, organisasjon og verdigrunnl...

I dag, lørdag 15. november, feirer vi at Søndre Elverum Arbeiderlag er 110 år. Bli med du også, da vel!Feiringen er på F...
14/11/2025

I dag, lørdag 15. november, feirer vi at Søndre Elverum Arbeiderlag er 110 år. Bli med du også, da vel!

Feiringen er på Folkets Hus Jømnvang, der både Søndre Elverum Arbeiderlag og Elverum Arbeiderparti er med som eiere. Dørene åpner klokka 1530, og feiringen starter klokka 16 og varer til ca kl 18.

Lokalet er klargjort, som du ser på bildet. Og vil du vite mer om hva som skjer på feiringen, kan du klikke på linken i kommentarfeltet.

12/11/2025

Oppsummering av et godt stortingsvalgresultat, bli kjent med styrker og utfordringer i kommuner og kommunepartier i regionen, planlegging av samarbeid på tvers av kommunegrensene og rammer for arbeidet fram mot kommunevalget i 2027.

I går hadde Innlandet Ap samlet folk fra styrene i alle Arbeiderpartiets kommunepartier i Sør-Østerdalen samlet til regi...
12/11/2025

I går hadde Innlandet Ap samlet folk fra styrene i alle Arbeiderpartiets kommunepartier i Sør-Østerdalen samlet til regionsamling på Gråberg i Elverum, og også tillitsvalgte fra AUF og fra LO🙌🏼

Vi diskuterte stortingsvalget og valgseieren, og har begynt å legge rammene for et samarbeid i regionen på tvers av kommunegrensene - og vi er også godt i gang med forberedelser til kommunevalget som kommer i 2027. Kvelden denne gang ble brukt på å bli bedre kjent med styrker og utfordringer i hver kommune og hvert kommuneparti, og å bevisstgjøre oss selv på hvordan vi kan bredde ut partiet og involvere flere i politikkutformingen når vi skal lage partiprogram for neste kommunevalgperiode.

En veldig fin kveld!⭐️

Takk til Even Eriksen og Hilde Nyutstumoen for innledninger, til Bjørn Jarle Røberg-Larsen for møteledelse, til Tord Skancke for bilder og gitarspilling og til alle som deltok for at de var med på denne viktige samlingen.

Alle bilder: Tord Kristian Skancke

Adresse

Gråberg
Elverum
2406

Varslinger

Vær den første som vet og la oss sende deg en e-post når Elverum Arbeiderparti legger inn nyheter og kampanjer. Din e-postadresse vil ikke bli brukt til noe annet formål, og du kan når som helst melde deg av.

Kontakt Organisasjonen

Send en melding til Elverum Arbeiderparti:

Del