Bane NOR: Nytt dobbeltspor Venjar-Eidsvoll-Langset

Bane NOR: Nytt dobbeltspor Venjar-Eidsvoll-Langset Bane NOR er et statsforetak som på vegne av staten skal drifte, vedlikeholde og bygge ut jernbanen.

Vi knytter Norge sammen gjennom en moderne jernbane og legger til rette for nye arbeids- og bosetningsmønstre ved å utvikle gode knutepunkt som former byer og tettsteder. Her får du informasjon om utbyggingen av nytt dobbeltspor på Eidsvoll. Spørsmål som kommer inn på denne Facebook-siden, besvares vanligvis i løpet av 1-2 arbeidsdager. Siden er ikke "betjent" i helger og høytider, og det kan ta noe lengre tid å få svar i forbindelse med sommerferie o.l.

21/10/2025
Samtidig som vi feiret Vormtråkk med festtaler, korpsmusikk og eget togband, ble tidenes første Vormaløp arrangert på de...
17/06/2025

Samtidig som vi feiret Vormtråkk med festtaler, korpsmusikk og eget togband, ble tidenes første Vormaløp arrangert på den nye turveien sist søndag. Nesten 100 deltok, men det blir nok flere hvis løpet blir en årlig begivenhet. Takk til Eidsvoll IF med samarbeidspartnere for et flott arrangement! Se også tekst til bildene. (Og allerede 26. juni blir det NM i temposykling på Vormtråkk!)

Ut på tur til helga? Bane NOR lover både Signälfeil og fint turvær! På søndag arrangeres Vormaløpet fra Langset til Eids...
12/06/2025

Ut på tur til helga? Bane NOR lover både Signälfeil og fint turvær! På søndag arrangeres Vormaløpet fra Langset til Eidsvoll stasjon, og vi klipper snor for turvegen Vormtråkk. Klokka 12 starter vi med sistnevnte på Langset, deretter blir det barneløp over brua, langløp for de sprekeste og helsevandring for alle aldre. Og det vanker diplom til alle som fullfører!

Signãlfeil blir det bare her på nedlagte Minnesund stasjon, hvor bandet med dette festlige (?) navnet altså spiller togsanger ca. kl. 1230. Værvarselet lyder på overskyet oppholdsvær og behagelig temperatur.

Du kan fortsatt melde deg på løpet, eller bare bli med på rusletur. Strekningen fra Langset til Eidsvoll er ca. 8,5 km. Du kan også legge inn stolpejakt underveis, og enten man løper eller rusler kan vi love en fin tur! Se også lenker til mer info i kommentarfeltet under. (Foto: Hans Petter Lyshaug/Bane NOR)

Her på Langset slynger turvegen Vormtråkk seg under det nye dobbeltsporet og ut på den gamle jernbanebrua. Søndag 15. ju...
23/05/2025

Her på Langset slynger turvegen Vormtråkk seg under det nye dobbeltsporet og ut på den gamle jernbanebrua. Søndag 15. juni er store og små turgåere og løpere invitert til å delta på Vormaløpet, som starter på Langset. Samtidig legger vi også inn en liten feiring av Vormtråkk i forkant.

Alt sammen starter fra klokka 12, og dere finner utfyllende informasjon på denne lenken: https://www.banenor.no/vormalopet Meld dere på og bli med på å gjøre denne dagen til en liten fest! (Foto: Hans Petter Lyshaug)

Made in Eidsvoll: Mange hadde et forhold til skiltet som gjennom mange tiår ønsket togreisende velkommen til Minnesund s...
21/05/2025

Made in Eidsvoll: Mange hadde et forhold til skiltet som gjennom mange tiår ønsket togreisende velkommen til Minnesund stasjon, viste det seg i fjor. Da var skiltet blitt så gammelt og dårlig at vi i Bane NOR gav det bort til en nabo, som for øvrig satte det i stand på sin egen eiendom.

Dette utløste etterlysninger både i lokalavisa og i sosiale medier, og dermed bestemte Rune Ness seg for å ta affære. Den nevenyttige eidsvollingen jobber i Bane NORs prosjektorganisasjon, og med snekkerhjelp fra sambygdingen Øyvind Søgaard har han laget et nytt skilt etter mål fra det gamle. Materialene er hentet fra asketrær som måtte vike plassen for dobbeltsporet ved Eidsvoll prestegård.

Og nå står det nye skiltet på samme plass som før, som en oppmuntring til svette syklister, rulleskiløpere, joggere og spaserende på turvegen Vormtråkk mellom Langset og Eidsvoll stasjon. Vi ønsker god tur til alle! (Foto: Olav Nordli)

Fra ferja som ble rodd over sundet, til 110 km/t på veibrua og 200 km/t på jernbanebrua – knapt nok noe sted i Norge kan...
16/05/2025

Fra ferja som ble rodd over sundet, til 110 km/t på veibrua og 200 km/t på jernbanebrua – knapt nok noe sted i Norge kan by på mer samferdselshistorie enn Minnesund. Her tar direktør Arne Julsrud Berg ved Mjøsmuseet oss med på et streiftog gjennom epokene. Ha en riktig god 17. mai!

Minnesund har gjennom århundrer vært et viktig knutepunkt for samferdsel. Nå har det blitt turveg på den gamle jernbanebrua.

Søndag 15. juni inviterer Eidsvoll IF, her representert ved daglig leder Roger Halberg, til det aller første Vormaløpet....
13/05/2025

Søndag 15. juni inviterer Eidsvoll IF, her representert ved daglig leder Roger Halberg, til det aller første Vormaløpet. Da kan du løpe med tidtaking fra Langset, over den gamle jernbanebrua og videre langs Vormtråkk fram til Eidsvoll stasjon. Ønsker du et mer avslappet forhold til tempoet, blir det også helsevandring på den samme strekningen. I tillegg kommer egne løp for de minste både over brua og ved Eidsvoll stasjon.

Vi i Bane NOR henger oss på dette flotte arrangementet og benytter anledningen til en aldri så liten feiring av Vormtråkk, vi også, i samarbeid med Eidsvoll kommune. Flere detaljer om opplegget kommer etter hvert, men sett av tid i kalenderen fra klokka 12 denne dagen!

Det er nå mulig å melde seg på Vormaløpet på arrangementets nettside, og du finner lenken i kommentarfeltet under. Vel møtt!

Endelig! I dag åpnet portene til den gamle jernbanebrua på Minnesund, slik at alle som ferdes langs turvegen «Vormtråkk»...
11/04/2025

Endelig! I dag åpnet portene til den gamle jernbanebrua på Minnesund, slik at alle som ferdes langs turvegen «Vormtråkk» kan krysse over elva. Prosjektleder Ronny Eirik Hansen i Bane NOR (t.v.) låste opp sammen med kommunalsjef Håvard Stamsø-Ellingsen i Eidsvoll kommune.

Brua har vært avstengt i påvente av at Bane NOR og Eidsvoll kommune undertegnet en driftsavtale for Vormtråkk, og nå har brikkene falt på plass. Fjerde- og femteklassinger fra Langset skole var de første til å krysse brua, før naboer og andre turgåere fulgte etter.

Ellers ble dagens begivenhet ikke markert, men søndag 15. juni planlegger Eidsvoll IF et mosjonsløp på Vormtråkk, som følger den gamle jernbanetraseen fra Langset til Eidsvoll stasjon. Før startskuddet smeller blir det kanskje også tid til en aldri så liten feiring av eidsvollingenes unike nye turtilbud.

Vi ønsker alle riktig en flott høytid – enten trimturen legges langs Vorma eller andre steder. God påske!

Langs veien Pakkhuset (EIdsvollveien) ved Eidsvoll stasjon starter snart gravearbeid med overvannsledninger på oppdrag f...
11/12/2024

Langs veien Pakkhuset (EIdsvollveien) ved Eidsvoll stasjon starter snart gravearbeid med overvannsledninger på oppdrag fra Bane NOR. Fra 15. desember fram til mars 2025 stenges veien for biltrafikk fra krysset ved tinghuset og inn mot snuplassen ved stasjonen. Dette vil redusere muligheten for gateparkering og kjøring til småbåthavna. Myke trafikanter kan fortsatt bruke gangveisystemet fram til Eidsvoll stasjon. Vi beklager ulempene!

På Vormtråkk syd for den gamle Minnesund-brua har vi i dag fjernet sperringene slik at anleggsområdet er opphevet. Vi gj...
08/11/2024

På Vormtråkk syd for den gamle Minnesund-brua har vi i dag fjernet sperringene slik at anleggsområdet er opphevet. Vi gjør oppmerksom på at det foreløpig ikke blir gjennomgående brøyting eller strøing av turveien, fordi Eidsvoll kommune har bedt om mer tid til å lande avtalen om driftsansvar.

Av samme grunn er den gamle jernbanebrua på Minnesund fortsatt avsperret inntil videre, og vi anmoder på det sterkeste om at sperringer og skilt blir respektert. Det samme gjelder på de stedene hvor det fortsatt pågår arbeid med istandsetting av arealer og utlegging av matjord i nærheten av Vormtråkk.

På bildet river prosjektleder Ronny Eirik Hansen og SHA-rådgiver Thomas Nilsen i Bane NOR gjerdet ved Doknes i dag, helt uten festtaler eller fanfarer. Men når Minnesund-brua også åpner, kanskje en gang utpå vårparten, ønsker vi i Bane NOR å bidra til at dette blir en liten festdag. Vi gleder oss! (Foto: Aurora Selnes)

Eidsvoll kommune har bedt om mer tid for å sluttføre avtalen om driftsansvaret for turvegen Vormtråkk, og derfor vil jer...
04/11/2024

Eidsvoll kommune har bedt om mer tid for å sluttføre avtalen om driftsansvaret for turvegen Vormtråkk, og derfor vil jernbanebrua på Minnesund fortsatt være avsperret inntil videre. På resten av strekningen blir sperringene fjernet om kort tid, sannsynligvis i slutten av denne uka, men det blir foreløpig ikke gjennomgående brøyting og strøing.

Vi anmoder på det sterkeste publikum om å respektere de sperringer og skilt som er satt opp. Dette gjelder spesielt Minnesundbrua, men også resten av Vormtråkk i dagene som gjenstår fram til anleggsområdet blir opphevet. Les mer i nettsaken!

Eidsvoll kommune har bedt om mer tid til avtalen om driftsansvaret for turvegen Vormtråkk. Søndagsturen på Minnesundbrua må derfor vente.

Slett ingen tyv: Gjennom mange tiår har et stort skilt sør for Minnesund stasjon ønsket togreisende velkommen til Minnes...
21/06/2024

Slett ingen tyv: Gjennom mange tiår har et stort skilt sør for Minnesund stasjon ønsket togreisende velkommen til Minnesund. I løpet av vinteren har bokstavene forsvunnet, og vi ble spurt av Eidsvoll Ullensaker Blad om hva som hadde skjedd. I første omgang kunne vi ikke kaste lys over saken, og spørsmålet i avisa var om en nostalgisk tyv hadde vært på ferde.

Nå viser det seg at vi hadde løsningen på mysteriet selv. Fordi det var i svært dårlig forfatning, hadde en av våre medarbeidere gitt en grunneier i området tillatelse til å ta ned skiltet. Vedkommende har restaurert bokstavene og satt opp skiltet på egen eiendom. Dette har altså skjedd i full forståelse med oss i Bane NOR – det har overhodet ikke vært snakk om tyveri.

Vi i Bane NOR er også litt nostalgiske, så vi har bestemt oss for å sette opp et nytt skilt maken til det gamle. Dette kommer på plass ved Vormtråkk før den åpner utpå senhøsten. Langs den nye turveien planlegger vi for øvrig også to mindre skilt for å markere hvor de gamle holdeplassene Bunes og Doknes i sin tid lå.

Vormtråkk åpnet mellom Eidsvoll stasjon og Doknesguta i fjor, mens strekningen videre til Langset altså tas i bruk senest 1. november. Fram til da minner vi om at Vormtråkk nord for Doknes fortsatt er å anse som anleggsområde, og vi ber publikum om å unngå ferdsel og respektere sperringer og skilting. Ha en god helg, alle sammen!

Adresse

Botshaugtangen 94
Eidsvoll
2080

Åpningstider

Mandag 08:00 - 15:00
Tirsdag 08:00 - 15:00
Onsdag 08:00 - 15:00
Torsdag 08:00 - 15:00
Fredag 08:00 - 15:00

Varslinger

Vær den første som vet og la oss sende deg en e-post når Bane NOR: Nytt dobbeltspor Venjar-Eidsvoll-Langset legger inn nyheter og kampanjer. Din e-postadresse vil ikke bli brukt til noe annet formål, og du kan når som helst melde deg av.

Kontakt Organisasjonen

Send en melding til Bane NOR: Nytt dobbeltspor Venjar-Eidsvoll-Langset:

Del