22/10/2022
Etter fem gode år på skolebiblioteket på Landås skole sier jeg (foreløpig) takk for meg! Å være skolebibliotekar på et åpent bibliotek plassert midt i skolen har gitt en gylden mulighet til å bli litt kjent med alle skolens nesten 500 elever - noen av dem har jeg fått følge fra de var leseløve-pasjonerte andreklassinger til de nå er skolens eldste, stødige bibliotekshjelpere med blikkene vendt mot ungdomslitteraturen. Vi har vært så heldige at vi har fått ta del i ulike ordninger som har bidratt til å styrke både lesegleden og bokbeholdningen - og som har gjort jobben lettere. Blant annet gjennom å være med på Kulturrådet sin forsøksordning hvor skolebibliotekene får kulturfondsbøker, jevnlig påfyll av den nyeste litteraturen for barn og unge. I høst ble vi også tildelt 70000 kroner til innkjøp av nynorsk barne- og ungdomslitteratur fra Bergen kommune. Et høydepunkt har også vært årlige Landås litteraturfestival hvor kreative lærere har bidratt til en ukes fest i litteraturens navn med forfattermøter og treff på tvers av trinn. Men når alt kommer til alt, er det det daglige møtet med elevene som sitter fremst i pannebrasken, nærværet i å ta del i høytlesingens magi, en elev son venter i utålmodighet på siste bok i en serie eller å finne den boka som klaffer til en som uttrykker at hen ikke er så interessert i å lese. Denne jobben har vist meg at å satse på skolebibliotek er å satse på leselyst og utvikling av leseferdigheter. Å gi elevene tilgang på den ferskeste barnelitteraturen er en viktig investering i utdanning og barnas fremtid. ❤️