21/05/2026
Me har fått ei viktig melding fra våre frisører.
No er det viktig å støtte våre Frisør kamerater som skal til riksmeklingsmannen og mekle om tariff.
Me i YST Vestland heier så klart og er med i kampen.
For den skal me vinne for betre lønn og arbeidsvilkår.
Melding:
"Det er brudd i Tariff-forhandlingene for frisører. Vi er «luta lei», frustrert og forbanna fordi vi ikke blir tatt på alvor av NHO. Ikke vil de løfte garantilønna til et anstendig nivå og om de skal forskuttere sykepenger så vil bedriftene gå konkurs. Vi har mange saker der medlemmer venter månedsvis på sykepenger, ofte fordi arbeidsgivere «somler» med å sende riktig dokumentasjon til NAV. Dette er jo et krav som ikke koster arbeidsgiver noe.
- Merkelig nok står NHO i front om at NAV på banen, aldri før har NHO løftet dette som et «svik fra NAV», kun nå, til tross for at det er dokumentert at bedriftene er en del av problemet.
- Forståelsen for de ansatte, om ikke NAV fikser problemet, virker helt fraværende.
NHO argumenterer for at forskuttering av sykelønn, lønnsøkning, egentlig alt veldig vanskelig for småbedrifter, og at LO ikke sitter pris på de «små» arbeidsplassene.
Vi i fagforeningen kjemper for at ansatte i småbedrifter også skal ha en lønn og leve av og trygghet ved sykdom.
Ikke nok med det, så blir mange frisører syke å må slutte, HMS og vernetjenesten er ikke høyt prioritert, lønna henger sammen med hvor raskt de er og åpningstidene er lange og ofte er viljen til tilrettelegging
Hjelp oss og dele på SOME så kan me få ut vårt budskap.
Lik sidene og støtt våre Frisører.
Takk for støtten
Mvh.
Fagforbundet Frisørenes Fagforening
Fagforbundet Frisørenes Fagforening sosiale medier:
Facebook: https://www.facebook.com/FrisorenesFagforening
Instagram: https://www.instagram.com/frisorenes_fagforening/
Tik Tok: https://www.tiktok.com/?_r=1&_t=ZN-96XXs4i63b4