Børre St. Børresen - samfunnsengasjert

Børre St. Børresen - samfunnsengasjert Nysgjerrig på hva som skjer i nord , i Norge og i verden? Her legges det ut linker til ulike saker - og du kan bidra med dine.

Det er grunn til optimisme i Ukraina nå."Nød lærer naken kvinne å spinne" heter et gammelt uttrykk i Norge.Når man leser...
03/03/2026

Det er grunn til optimisme i Ukraina nå.

"Nød lærer naken kvinne å spinne" heter et gammelt uttrykk i Norge.

Når man leser denne artikkelen fra Aftenposten nå, skjønner vi at Ukraina har styrket seg.

Og når Russland og Putin nå mister fordelen av støtten fra Iran av våpenleveranser, kan det bli stygge tapstall for Putin.

Og hvor lenge lar det russiske folket seg lure?

KYIV: Da statsminister Jonas Gahr Støre kjørte av sted grytidlig om morgenen i Kyiv, måtte ingen vite hvor han dro.

24/08/2025

Gratulerer med nasjonaldagen, Ukraina 🇺🇦
Derer fortjener hele den frie verdens varmeste gratulasjoner i den uhyggelig situasjonen gammelkommunsiten Putin har brakt dere i
Enhver fri og selvstendig nasjon har en nasjonaldag. Men ikke alle nasjoner er liberale demokrati, noe som innskrenker friheten til den enkelte innbygger.
I går kom meldingen om at Putin skal stramme inn den siste rest av ytringsfrihet i Russland. Heretter blir innbyggerne overvåket på alle digitale plattformer.
Totalitære stater med autoritære ledere er kjennetegn på de politiske syke ideologier fascisme og kommunisme.
Som Lars Echroll beskriver i sitt innlegg under, er det altså 36 år siden to millioner mennesker sto i en lang rekke langs den baltiske hovedvei.
Hvorfor?
De ville komme seg ut av Sovjetunionens klamme kommunist-diktatur.
Og i 1991 var de endelig blitt fri og selvstendig. Nok et liberalt demokrati var født.
Når skal Ukraina igjen få markere at de vil bort fra Moskva-kommunismen og igjen være en fri og selvstendig europeisk nasjon med et liberalt demokrati?
Med to mentalt ustabile ledere i USA og Russland - heldigvis godt opp i årene og godt over gjennomsnittlig levealder i Russland (67, 5 år) - kan det være likevel være at dette skjer om ikke så lenge..

Call now to connect with business.

Meget interessant når en «skarve» skitrener ønsker å få svar på grunnleggende viktige spørsmål som har virkning på vår v...
21/08/2025

Meget interessant når en «skarve» skitrener ønsker å få svar på grunnleggende viktige spørsmål som har virkning på vår velferd.

VG skriver om Sindre Wiig Nordby sin dokumentar.

Mahmoud Farahmand kommenterer at: "Han klarer på en pedagogisk måte å forklare hvor pengene blir av. Som Høyre-politiker, kan jeg si at mye av pengene våre ikke gir bedre velferd, men går til håndheve og etterleve reguleringer. Eller en større stat, uten at det gir bedre forsvar, mer politi og bedre velferdstjenester"

https://www.vg.no/rampelys/i/mPJ2Pv/den-norske-youtube-filmen-hvor-blir-det-av-penga-skaper-debatt-rett-og-slett-objektivt-feil

Overdriver redaktøren - eller tar han opp noe som er viktig å ha en debatt om?
20/08/2025

Overdriver redaktøren - eller tar han opp noe som er viktig å ha en debatt om?

Russland vil trolig ønske seg et konfliktorientert sameting.

Adresse

Austertana

Varslinger

Vær den første som vet og la oss sende deg en e-post når Børre St. Børresen - samfunnsengasjert legger inn nyheter og kampanjer. Din e-postadresse vil ikke bli brukt til noe annet formål, og du kan når som helst melde deg av.

Kontakt Organisasjonen

Send en melding til Børre St. Børresen - samfunnsengasjert:

Del

Vår frihet: Grunnlag for en bedre verden!

Jeg har valgt å lage en egen side utenom min ordinære Facebook-profil. Jeg gjør det fordi jeg ikke lenger skal plage mine FB-venner med politiske synspunkt. De skal få bruke min vegg til å kommentere bilder, observasjoner, opplevelser samt linker til mer trivielle saker. Denne siden skal handle om oss i Nord/Norge/Verden og hvordan vi kan skape et bedre samfunn på alle nivå. Min mening er at det skjer best gjennom en dannet debatt der dokumenterte påstander er i flertall og der holdninger og verdier får brytes mot hverandre. Språket må gjerne være friskt og provoserende for å skape nye refleksjoner. Jeg har en grunnleggende tro på det frie mennesket. Der verken organisasjoner, religion, institusjoner, pengemakt eller svart økonomi skal ha avgjørende innflytelse på menneskets liv. Det frie mennesket MÅ få lov til å ytre sine meninger, også om de er kontroversielle. I et liberalt demokrati som vårt vestlige har vi derfor høy toleranse for annerledeshet. Dette skjer både gjennom trosfrihet, trykkefrihet, organisasjonsfrihet, ytringsfrihet - nettopp fordi det er konsekvensen av menneskets grunnleggende frihet slik et flertall av land i FN maktet å formulere dem i 1948 i Menneskerettserklæringen. Men disse friheten er under press både i Nord, i Norge, i Europa og i verden. Både ytre høyre (fascisme) og ytre venstre (kommunisme) i det politiske landskapet dyrker anti-liberale verdier og prinsipper. De kjennetegnes ved at all vesentlig makt samles på få hender, der et “klokt” hode forvalter både sannhet og rettferdighet. Slike regimer har verden sett med jevne mellomrom. Millioner av mennesker har i beste fall overlevd i fengsler, men svært mange har betalt for sin overbevisning gjennom døden. Avgjort av militære- eller folkedomstoler, uten lov og dom og uten at disse enkeltindividene fikk rett til å forsvare seg. Respekten for livets ukrenkelighet er min drivkraft. Kampen for en verden som bevarer artsmangfoldet og et klima i balanse er kampen for livet. Jeg tatt et standpunkt ved å lage min egen side på Facebook. Denne. Motivasjonen til dette henter jeg fra mine 5 barn, (foreløpig) 7 barnebarn og 17 onkelbarn. Jeg har lånt deres fremtid og denne verden, og vil gjøre mitt til at den kan overleveres dem i bedre stand. Da vil de også få de samme muligheter som jeg til et spennende liv med gode opplevelser. Og de kan igjen gi det videre til sine barn. Vi som lever i Nord, Norge og Verden må ta et oppgjør med alle anti-liberale verdier som brer om seg. Vi må våge å si fra, vi må beskytte, forsvare og framelske den offentlige debatten basert på kunnskap og fakta og vi må aldri.uansett godta at demokratiet skal ledes av sterke røster i sine ulike ekko-kammer . Der alle tenker likt, tenker ingen! Og i slike forum formørkes debatten gjennom stygge personangrep. Denne siden skal opplyse debatten og menneskene som er innom her. La 9.april 1940 og 22.juli 2011 bli stående som merkedatoer for hva som skjer når ekstreme og anti-liberale krefter vinner fram. Jeg vil bidra så langt jeg kan til et samfunn som gir det enkelte menneske rett til å leve et meningsfylt og verdig liv, rett til utdannelse, bolig, arbeid og statsborgerskap, rett til å utvikle sine talenter og ferdigheter og rett til aktivt ta del i samfunnsutviklingen og vernet av vårt skjøre demokrati og livsmiljøet. Og du har helt sikkert mye klokt å bidra med - som jeg allerede nå takker for ! Vær ikke redd for å motsi meg og andre. Det lærer vi alle av.