JOM - Jonge Orangisten en Monarchisten

JOM - Jonge Orangisten en Monarchisten JOM heeft als doel aanhang van de Nederlandse monarchie een jeugdig en modern geluid te geven.

Wilhelmina op schaatsen, 1893
12/02/2021

Wilhelmina op schaatsen, 1893

JOM wenst HKH de prinses van Oranje, Amalia der Nederlanden, een fijne zeventiende verjaardag!
06/12/2020

JOM wenst HKH de prinses van Oranje, Amalia der Nederlanden, een fijne zeventiende verjaardag!

Het Republikeins Genootschap heeft geld ingezameld om de invloed van de Koning op de uitvoerende en wetgevende macht aan...
29/09/2020

Het Republikeins Genootschap heeft geld ingezameld om de invloed van de Koning op de uitvoerende en wetgevende macht aan te vechten.

Het is onze plicht om moderne burgers in te lichten over het Nederlandse staatsbestel, dus bij deze: de monarchie is geenszins een bedreiging voor de scheiding der machten. De Koning vertegenwoordigt als staatshoofd de natie en daarmee ook het rechtssysteem. Als ambtenaren trouw zweren aan de vorst, zweren zij trouw aan het systeem en nadrukkelijk niet op de persoon of zelfs de dynastie. Dit wordt bij de eed ook vermeld.

Buiten het feit dat het een belachelijke beschuldiging is die zal eindigen in verspilling van tijd, geld en moeite voor alle betrokken partijen, is het ook een loze aanval op de monarchie.

Dat het Genootschap het feit dat er 300 donateurs van buiten de vereniging zijn interpreteert als 'de discussie leeft in Nederland' is bijna lachwekkend te noemen.

De tegenstanders van de monarchie vinden dat de koning te veel invloed heeft op de uitvoerende en wetgevende macht in Nederland.

Disappointed to see that the Labour Party of Barbados has announced to become a republic from 2021 onward - dethroning E...
17/09/2020

Disappointed to see that the Labour Party of Barbados has announced to become a republic from 2021 onward - dethroning Elizabeth II. This decision was not made by popular vote.

De afgelopen paar maanden werden gedomineerd door de discussie over raciale (on)gelijkheid. Hierin is ook de opdruk van ...
12/08/2020

De afgelopen paar maanden werden gedomineerd door de discussie over raciale (on)gelijkheid. Hierin is ook de opdruk van de Gouden Koets onder druk komen te staan. Hoewel het altijd goed is te reflecteren op eventuele misstanden in onze maatschappij en eventuele aanpassingen te doen, is dat in het geval van deze koets niet nodig.

Vaak wordt kritiek geleverd op de zijde waarop mensen van kleur zich onderdanig aanbieden aan de personificatie van de koningin en Nederland. Dit is geheel buiten context: op de andere zijde vindt men exact een soortgelijke plaat van blanke mensen. Ook zij zijn onderdanig afgebeeld en dat is makkelijk verklaarbaar: zij buigen voor hun vorstin. Het is géén racistische uiting, maar een glorificatie van het Nederlandse Rijk wat over veel delen van de wereld strekte. Hoewel er ook discussies gevoerd kunnen worden over imperialisme en kolonialisme, is het belangrijk deze apart te voeren ten opzichte van de discussies rondom . Het zou de potentie van de beweging kunnen beschadigen.

Omdat de afbeeldingen op de koets niet als racistische uitingen geïnterpreteerd zouden moeten worden, zouden ze ook niet vervangen moeten worden. Was dat wel het geval geweest, had JOM het idee gesteund om aanpassing te overwegen.

tot slot, de Gouden Koets was een gift van de bevolking van Amsterdam ter ere van de inhuldiging van Wilhelmina in 1898. Zij hebben hier zelf geld voor ingezameld om het geschenk te kunnen geven. Zouden er mensen zijn die behoefte hebben van een nieuwe koets, nodigt JOM hen uit een eigen inzameling te starten om de koning een koets te schenken naar hun behoefte.

Vandaag is het Veteranendag. Op deze dag dankt Nederland haar veteranen voor hun inzet voor vrijheid en democratie, waar...
27/06/2020

Vandaag is het Veteranendag. Op deze dag dankt Nederland haar veteranen voor hun inzet voor vrijheid en democratie, waar dan ook ter wereld. Het is gebruikelijk dat men op deze gelegenheid de Witte Anjer draagt.

De witte anjer is een verwijzing naar Prins Bernard, die in de Tweede Wereldoorlog nauw betrokken zou worden met het verzet. De witte anjer was zijn lievelingsbloem. Hieronder een verslag van de eerste anjerdag op 29 juni 1940, de 29ste verjaardag van de echtgenoot van Juliana:

'We stonden met 20 man voor het paleis, verdeelden de werkzaamheden, trokken elk naar een dichtstbijzijnde telefoon en belden kennissen, kantoren, verenigingen met de boodschap "kom naar het paleis bloemen meebrengen". Binnen een kwartier waren we op het plein voor het paleis weer terug en daar kwamen ze al. Geen twee of drie man, drommen, clubs, het leek wel of alle kantoren waren leeggelopen. Het passerend publiek deed dadelijk mee, en om 10 uur was het compleet Oranjefeest. Plotseling komt generaal Winkelman aan, met een ovatie wordt hij begroet en als hij zijn handtekening heeft geplaatst en zich weer opricht uit zijn gebogen houding, dankt hij het publiek door de houding aan te nemen en te salueren. En dan barst het Wilhelmus los! Sommigen schreeuwen zich de kelen schor, want het moet er uit, anderen zijn te ontroerd om een geluid uit te brengen en staan te huilen als een kind. [...] Voor mij, tussen het publiek, staan twee Duitse matrozen, die met stomme verbazing deze uitbarsting van liefde en trouw staan aan te zien, als het Wilhelmus opklinkt roep ik ze op
commandotoon toe: ‘Achtung Volkslied.’ Zonder om te zien, springen ze in de houding en eerbiedig saluerend blijven ze stram in de houding staan, tot de beide coupletten zijn uitgezongen. Verder is er geen m*f te zien. De Haagse politie loopt tussen ons door, hebben pret voor 6, salueren en zingen mee alsof het volop Oranjefeest in vredestijd is. Maar het is ook Oranjefeest en hoe…!'

Koninklijke Landmacht Koninklijke Marine Koninklijke Marechaussee Koninklijke Luchtmacht Het Koninklijk Huis Veteranendag

Oranje boven!Quattre-Bras, 16 juni 1815. Aan de vooravond van de legendarische Slag bij Waterloo vond een relatief klein...
16/06/2020

Oranje boven!

Quattre-Bras, 16 juni 1815. Aan de vooravond van de legendarische Slag bij Waterloo vond een relatief kleine veldslag plaats op een kruispunt, waarbij Nederlandse milities een belangrijke rol speelden in het dekkingsvuur.

De recentelijk opgerichte Nederlandse krijgsmacht had een aanzienlijk aandeel in het leger van de Coalitie tegen Keizer Napoleon, die eerder dat jaar zijn ballingschap op Elba was ontsnapt en een veldtocht was begonnen. De Prins van Oranje, de latere Koning Willem II, bleek een ambitieus militair. Hij had al onder Wellington gediend in Spanje en had nu de leiding over de Nederlandse troepen in het coalitieleger.

De slagen bij Quatre-Bras en Waterloo maakten de jonge Prins populair en de kreet 'Oranje boven' was veel te horen. De kreet zou later als officieuze strijdkreet van de Koninklijke Landmacht worden geïmplementeerd en deze werd huldigend herhaald tijdens de vaandelgroet ter ere van 200 jaar Koninklijke Landmacht. De Koninklijke Marine hanteert 'Leve de Koning!' gevolgd door driewerf 'Hoezee!'

Orangisme en monarchismeJOM wijdt zich zowel aan orangisme als monarchisme. Deze zijn niet synoniem: orangisme bestond t...
13/05/2020

Orangisme en monarchisme

JOM wijdt zich zowel aan orangisme als monarchisme. Deze zijn niet synoniem: orangisme bestond ten slotte ook al ten tijde van de Nederlandse Republiek, zonder dat de Oranje-aanhangers een Oranjemonarchie ambiëerden. Hoe staat JOM in de balans tussen orangisme en monarchisme?

Toen de Italiaan Edmundo de Amicis in 1874 een reis maakte door Nederland reageerde hij verbaasd hoe tegen het koningshuis aangekeken werd: ‘Het land is in wezen republikeins en zijn monarchie is een soort gekroond presidentschap’. Coos Huijsen, de biograaf van prinses Beatrix die promoveerde op het proefschrift ‘Nederland en het verhaal van Oranje’, staat hierbij stil en noemt dit de ‘opvallende paradox van republikeinse gezindheid en liefde voor het Huis van Oranje.’ Een soortgelijke discussie kwam op gang na enkele miskramen van koningin Wilhelmina en prins Hendrik. Zou het koningspaar niet in staat zijn een erfopvolger te verwekken, zou de troon naar Wilhelm Ernst, groothertog van Saksen-Weimar, gaan. Dat idee wekte bij velen zorg: ‘Welk een droevige en bedenkelijke gebeurtenis zoude het zijn indien hier in Nederland, dat wel Oranjegezind maar volstrekt niet monarchaal is, een vreemd Duitsch stamhuis op den troon kwam.’ zoals de liberale politicus Willem Hendrik de Beaufort dat in zijn memoires verwoordde, ‘Het is niet in te denken.’

JOM ziet de monarchale staatsvorm als een beter alternatief dan een republiek, ongeacht de heersende dynastie. Echter, wegens de onlosmakelijke band tussen Oranje en Nederland, is het Huis van Oranje-Nassau de enige die met recht aanspraak mag maken op te troon.

Her Majesty the Queen has spoken through Television about the current crisis, giving Her subjects hope and guidence when...
05/04/2020

Her Majesty the Queen has spoken through Television about the current crisis, giving Her subjects hope and guidence when needed the most.

Picture by Conservatives

De driekleur maakt zijn debuut'In naam van Oranje, doe open die poort!' is de bekende leus die men onafscheidelijk van d...
01/04/2020

De driekleur maakt zijn debuut

'In naam van Oranje, doe open die poort!' is de bekende leus die men onafscheidelijk van de slag bij Den Briel acht. Op 1 april 1572 landt een klein leger geuzen bij Den Briel, het huidige Brielle, en verovert het stadje op een klein Spaans garnizoen.

Hoewel het gevecht weinig voorstelde is het voorval bij velen bekend. Hete betekende een keerpunt in de Nederlandse Opstand, die na de slag bij Heiligerlee in 1568 slechts tegenslagen had gekend. Door de inname van Den Briel, en later de rest van het Zeeuwse eiland Walcheren, hadden de watergeuzen letterlijk voet aan wal.

Het was eveneens de eerste keer dat de Nederlandse driekleur gebruikt werd als vaandel. Niet zoals we die vandaag kennen, maar de zogeheten 'prinsenvlag'. Oranje-blanje-bleu: geen rood, maar oranje als bovenste kleur.

Later zou de prinsenvlag een slechte reputatie krijgen, toen de Nationaal-Socialistische Beweging het hanteerde vlak voor en tijdens de bezettingsjaren. JOM pleit voor het normaliseren van het gebruik van de prinsenvlag om die schandvlek zoveel mogelijk te vergeten.

JOM feliciteert de Koninklijke Luchtmacht met diens verjaardag. Op 1 juli 1913 richtte de krijgsmacht onder koningin Wil...
27/03/2020

JOM feliciteert de Koninklijke Luchtmacht met diens verjaardag.

Op 1 juli 1913 richtte de krijgsmacht onder koningin Wilhelmina de Luchtvaartafdeling (LVA) op als onderdeel van de Koninklijke Landmacht. Vanaf 27 maart 1953 is de Koninklijke Luchtmacht een zelfstandig krijgsmacht onderdeel.

De band tussen de Luchtmacht en het Koninklijk Huis is hecht. Tijdens de Duitse bezetting was prins Bernard intensief bezig met het opbouwen van de Nederlandse slagkracht in de lucht en was regelmatig in luchtmachtuniform te vinden. Ook koning Willem-Alexander, die zijn dienstplicht bij de Koninklijke Marine vervulde, is een gepassioneerd vlieger. In april 2019 werd Pieter van Vollenhoven titulair benoemd tot commodore.

Op de foto (1965) is te zien dat koningin Juliana het vaandel uitreikt. Hierop staan, naar militaire tradities, de operaties vermeld waar de eenheid zich onderscheiden heeft.

Zijne Majesteit zal vanavond een toespraak houden naar aanleiding van de coronacrisis. Het is de taak van het staatshoof...
20/03/2020

Zijne Majesteit zal vanavond een toespraak houden naar aanleiding van de coronacrisis. Het is de taak van het staatshoofd rust en vertrouwen te scheppen tussen volk en regering. JOM kijkt uit naar de toespraak!

Koning Willem-Alexander geeft vanavond om 19.00 uur een toespraak over de coronacrisis. Dat heeft de Rijksvoorlichtingsdienst (RVD) zojuist bekendgemaakt. De toespraak van de koning wordt live uitgezonden op deze site, RTL4 en door de NPO.

Adres

Noordeinde 68
Zoetermeer
2514GL

Website

Meldingen

Wees de eerste die het weet en laat ons u een e-mail sturen wanneer JOM - Jonge Orangisten en Monarchisten nieuws en promoties plaatst. Uw e-mailadres wordt niet voor andere doeleinden gebruikt en u kunt zich op elk gewenst moment afmelden.

Delen