30/04/2026
Toen & Nu: De tram op Schouwen-Duiveland 🚋
Vandaag precies 126 jaar geleden reed hier de eerste tram…
📍1900
Het eiland is slecht bereikbaar. Alleen stoomboten richting Numansdorp, waarna je door kon naar Rotterdam, en Middelburg en een voetveer bij Zijpe. De wens groeit: betere verbindingen. De plannen beginnen in 1891. Een comité wil een tramlijn van Brouwershaven naar Steenbergen via Zijpe. Het eiland moet uit zijn isolement komen. Op 30 april 1900 rijdt de tram voor het eerst. Een citaat uit de krant van 1 mei 1900: “Eindelijk dan is ons eiland uit het isolement verlost. De veel besproken, door sommigen vurig verlangde door anderen met leede oogen aangeziene verbinding met den vasten wal is ten slotte na jaren bespreking en overweging een feit geworden.”
📍1915
De tram wordt op 1 april 1915 verlengd tot Burgh. In totaal telt de lijn 21 haltes. In de jaren ’30 gaat de snelheid omhoog: van 20 km/u naar uiteindelijk 45 km/u in 1933. Voor die tijd razendsnel. Je ziet hier de tramhalte Renesse met wachtende passagiers. De tram komt vanuit Noordwelle de halte binnenrijden.
📍1944 – 1953
De oorlog en inundatie richten schade aan, maar de lijn wordt hersteld. Na de Watersnoodramp van 1953 rijdt de tram nooit meer en word vervangen door busvervoer. Op de foto staat de bus klaar op de Ring van Haamstede. De tramrails ligt echter nog in het wegdek.
📍Nu
De tram is verdwenen, maar sporen zijn er nog. Denk bijvoorbeeld aan het stationsgebouw in Burgh, de wachtkamer in Zierikzee en In Brouwershaven zie je sinds 2019 het tramtracé terug in het straatwerk.
Met dank aan Ilja Mostert van Zeeuws Archief