15/04/2022
ZANDVOORT - Het heeft wat onderzoek, tekenwerk, gesprekken en politieke koppen gekost maar er ligt nu een plan om de in slechte staat verkerende watertoren van Zandvoort te redden van de ondergang. Het iconische pand moet wel grotendeels worden vernieuwd, wordt hoger en breder en krijgt een opener uitstraling. Woensdagavond werden de plannen voor het Watertorenplein, waar de toren deel van uitmaakt, gepresenteerd aan omwonenden en andere belangstellenden. Het Zandvoorts/Amsterdams bureau Springtij Architecten maakte een voorlopig ontwerp voor zowel de watertoren als de ernaast gelegen Villa Maris en het verdere plein.
Kees Draisma van Springtij Architecten liet in beeld en woord zien hoe het Watertorenplein na de aanpak een nieuwe toekomst tegemoet kan gaan. Daarbij moesten wel de nodige tegenslagen worden overwonnen. ,,Bij de bouw van de watertoren is gekozen voor een aantal foutieve constructies en oplossingen die niet meer te herstellen zijn. Neem het metselwerk. Dat krimpt en zet uit maar dat wordt door voegen opgevangen. Die komen in deze toren niet voor. Daardoor zie je nu lange verticale scheuren die helemaal door en door gaan. Het metselwerk staat ook nog eens helemaal los van de betonconstructie en vormt een hoog risico. Als je er nog eens ramen in gaat maken valt de stabiliteit helemaal niet meer te garanderen.’’
(Tekst gaat door onder de foto) Dat betekent dat de buitenkant van de toren geheel opnieuw gemetseld moet worden. En dat verder de nodige gebreken aan de constructie moeten worden opgeheven. Dat biedt de mogelijkheid de toren ook nog iets hoger te maken; 46 in plaats van de huidige 42 meter. Draisma: ,,Dat betekent dat de nieuwbouw naast de watertoren iets lager kan en er vrijer van komt te staan. Stedenbouwkundig en vanuit de welstand- en monumentencommissie was er bezwaar om tegen de toren aan te gaan bouwen.’’ Al met al beseften Springtij Architecten en de eigenaren van het Watertorenplein gedurende het langdurige proces dat een replica van de huidige watertoren niet voor de hand zou liggen. Draisma: ,,Het ontwerp moest wel in de lijn van architect Sietsma liggen. Daar hebben we dus ook met een schuin oog naar gekeken. Verder lag er een hele range aan vereisten waaraan we moesten voldoen. De binnenconstructie hebben we zoveel mogelijk gehandhaafd. Maar er moeten constructies worden vervangen. Om hoeveel procent het gaat vertel ik liever niet, maar we bespreken dit voortdurend met de monumentencommissie. De toren is er slechter aan toe dan we hadden gedacht.’’
Op de informatieavond maakte Draisma bekend dat een onafhankelijk bureau de sloop van de watertoren had geadviseerd.
(Tekst gaat door onder de foto) De watertoren wordt geschikt gemaakt voor twaalf appartementen van 130 vierkante meter die op twaalf bouwlagen worden gerealiseerd. Die liggen allemaal in de dure koopsector. Het gesloten middendeel van de toren moest voor de appartementen met ramen open worden gemaakt. Draisma: ,,Aan de onderkant zijn grote kaderramen en die blijven. In de nu gesloten gevel komen ramen en daarover wat wij noemen uitstekende ribben, die de architect ook in een andere bouwwerken gebruikte.’’ Ter vervanging van de in bouwvallige toestand verkerende Villa Maris en op andere delen van het plein komen meerdere bouwblokken waarvan enkele de uitstraling van pensions hebben. Draisma zag ooit in Hotel Hoogland in de badplaats een oude foto hangen van het Watertorenplein en nam die met een knipoog mee in het nieuwe ontwerp. De bouwblokken met rond de vijftig woningen bevinden zich in verschillende prijscategorieën; van sociale huur tot dure koop. Onder de vier appartementencomplexen wordt een parkeerlaag voor 71 auto’s aangelegd. Volgens Draisma wordt na de nieuwbouw volledig voldaan aan de parkeernorm. De bouwkosten van de plannen blijven een heikel punt. Draisma: ,,De kosten lopen zeker ook door de ontwikkelingen in Oekraïne gierend uit de bocht. Even afgezien van de sterk tegenvallende constructie van de watertoren. Het voordeel is wel dat straks in de watertoren een Vereniging van Eigenaren zit die er voor zal zorgen dat het gebouw er netjes bij blijft staan. Het bestaan van een iconisch gebouw is dus voor vele jaren gewaarborgd.’’
Op de goed bezochte informatieavond werd overwegend positief op de plannen gereageerd. Sommige omwonenden zeiden wel te moeten wennen aan de massa die het nu vrijwel lege plein gaat vullen. De algemene teneur was echter dat de aanpak van het meest vervallen deel van Zandvoort op steun kan rekenen.