GemeenteBelangen Twenterand - GBT

GemeenteBelangen Twenterand - GBT GemeenteBelangen Twenterand is een 100% lokale onafhankelijke groepering.

Afsluiten reactiemogelijkheid op facebook berichten“Burgemeester moet een pak op zijn donder hebben vuile viezerik” Dit ...
12/06/2026

Afsluiten reactiemogelijkheid op facebook berichten

“Burgemeester moet een pak op zijn donder hebben vuile viezerik”
Dit was slechts één van de vele reacties die afgelopen week te lezen was op Facebook, n.a.v. berichten over demonstraties in Vriezenveen.
Daarom heeft GBT besloten de reactiemogelijkheid op bijdragen via facebook zo nodig te verbergen.

Veel toetsenbordridders en anonieme accounts lopen leeg over zaken in onze gemeente op een manier waar de honden geen brood van lusten. Daarbij lokken reacties vaak weer andere reacties uit en gaat het van kwaad tot erger.

Dagblad Tubantia heeft online de mogelijkheid tot reageren op artikelen al een poos geleden beperkt. Wel kun je contact opnemen via de mail met de journalist. Reacties dienen in onze ogen beleefd te zijn, geen scheldwoorden of vloeken te bevatten en zeker geen bedreigingen.
We hebben de hoofdredacteur van Tubantia ook gevraagd om de reactiemogelijkheden op Tubantia berichten op Facebook uit te schakelen en zijn benieuwd naar zijn antwoord erop.

Via mailberichten of eventuele Messenger berichten blijven we graag voor u bereikbaar dan weten we met wie we te maken hebben en reageren we zonnodig één op één. Aan anonieme reacties werken we niet meer mee.
Middels de duimpjes of de gezichtjes kunt u nog steeds uw blijdschap, goedkeuring of afkeuring uiten.

De nieuwe coalitie voor onze gemeente is bekend. !Met trots en enthousiasme bieden wij u hierbij, namens de coalitiepart...
09/06/2026

De nieuwe coalitie voor onze gemeente is bekend. !
Met trots en enthousiasme bieden wij u hierbij, namens de coalitiepartijen GBT, SGP en CU, het coalitieakkoord " Met trots bouwen aan Twenterand" aan met het verzoek dit ter bespreking en behandeling aan de gemeenteraad voor te leggen.

Na constructieve en zorgvuldige onderhandelingen hebben wij een stevig en toekomstgericht akkoord gelegd voor het bestuur van onze prachtige gemeente. De noodzakelijke bezuinigingen hebben ons ook uitgedaagd om realistische keuzes te maken. We hebben nadrukkelijk gezocht naar een juiste balans. Om als gemeente echt vooruit te kunnen blijven we gericht investeren in onder andere de woningbouw.

We kijken er enorm naar uit om de komende jaren met veel energie en in goede samenwerking met de gemeenteraad en de inwoners aan de slag te gaan.
In het akkoord staan vertrouwen in het bestuur, duidelijke keuzes en het versterken van de dorpen centraal. Er is aandacht voor woningbouw, goede zorg en ondersteuning en sterke lokale economie. Daarbij hoort ook een realistische aanpak: het huishoudboekje moet op orde, er worden keuzes gemaakt en plannen moeten uitvoerbaar zijn.

Als wethouders zijn voorgedragen:
• Arjan Hof (ChristenUnie)
• Rik Pape (GBT)
• Marcus Elzinga (GBT)
• Jan Jonker (SGP)

Met vriendelijke groet,

Jolanda Kuiper, namens GBT
Inge Kamphuis, namens CU
Maarten Zomer, namens SGP

hier vind u de tekst van het accoord.
https://cuatro.sim-cdn.nl/twenterand/uploads/Coalitieakkoord%202026-2030.pdf?cb=mqeaGpFe

Een pluim voor deze mensen en hun goede werk.
29/05/2026

Een pluim voor deze mensen en hun goede werk.

✨Lars en Ilse zijn op bezoek geweest bij het 𝗭𝗼𝗿𝗴 𝗩𝗼𝗼𝗿 𝗘𝗹𝗸𝗮𝗮𝗿 𝗸𝗲𝗿𝗸𝗲𝗻𝘄𝗶𝗻𝗸𝗲𝗹𝘁𝗷𝗲 𝗶𝗻 𝗪𝗲𝘀𝘁𝗲𝗿𝗵𝗮𝗮𝗿.
Wat een warme, gezellige plek met fantastische vrijwilligers die écht klaarstaan voor anderen. Mooi om te zien hoeveel betrokkenheid en saamhorigheid er in het dorp is! 💜

𝗪𝗶𝘀𝘁 𝗷𝗲 𝗱𝗮𝘁 𝗵𝗲𝘁 𝗸𝗲𝗿𝗸𝗲𝗻𝘄𝗶𝗻𝗸𝗲𝗹𝘁𝗷𝗲 𝘄𝗲𝗸𝗲𝗹𝗶𝗷𝗸𝘀 𝗴𝗲𝗼𝗽𝗲𝗻𝗱 𝗶𝘀?
🕤 Maandag: 09.30 – 11.30 uur
🕧 Donderdag: 12.30 – 14.30 uur
🥦 Vrijdag: uitgifte van verse producten van 18.30 - 19.30 uur

Een prachtig initiatief waar iedereen welkom is en waar omzien naar elkaar centraal staat. Fantastisch wat hier samen mogelijk wordt gemaakt! 🥰

22/05/2026

𝐆𝐞𝐞𝐧 𝐚𝐳𝐜, 𝐰é𝐥 𝐨𝐩𝐯𝐚𝐧𝐠 𝐯𝐞𝐫𝐬𝐩𝐫𝐞𝐢𝐝 𝐨𝐯𝐞𝐫 𝐓𝐰𝐞𝐧𝐭𝐞𝐫𝐚𝐧𝐝

Er komt geen asielzoekerscentrum (azc) in Twenterand. Dat benadrukt burgemeester Gerrit Jan Gorter na berichten op social media, die de afgelopen dagen voor onrust hebben gezorgd. De gemeente is verplicht opvang te regelen voor mensen die bescherming nodig hebben. Dat is een wettelijke taak. Twenterand kiest voor gezinsopvang verspreid over de gemeente. Er komen dus geen (grote) groepen op één plek. Door de regie te nemen kan ook het tempo worden bepaald.

Burgemeester Gorter: “Ik snap dat mensen vragen en zorgen hebben. Daarom wil ik duidelijk zijn: de lijn van ons college is dat er géén azc komt in onze gemeente. We stellen de minister de opvang van tien gezinnen voor, verspreid over meerdere kernen.” Het gaat om asielgezinnen die kans hebben op een verblijfsvergunning. Het betreft in totaal maximaal 60 personen in gewone huurwoningen. De gemeente Twenterand werkt de plannen de komende tijd verder uit. Zodra er meer duidelijkheid is, deelt de gemeente die informatie. Burgemeester Gorter: “We willen dit zorgvuldig doen. Met oog voor onze dorpen én voor de mensen die we opvangen.”

29/04/2026

Wethouder Roel Koster legde de eerste steen van een gebouw in Vroomshoop-Oost waar vanaf december dit jaar ruim 20 mensen met dementie kunnen wonen. Mogelijk gemaakt door zorginstelling Dagelijks Leven.

Een week van afscheid, lintjes en een nieuw begin.Op dinsdag namen we afscheid van de oude gemeenteraad, en op woensdag ...
05/04/2026

Een week van afscheid, lintjes en een nieuw begin.

Op dinsdag namen we afscheid van de oude gemeenteraad, en op woensdag werd de nieuwe raad geïnstalleerd.

, Wilco, , Benny, en Frank namen afscheid. Vanwege zijn jarenlange inzet en grote bijdrage aan de samenleving ontving Frank een koninklijke onderscheiding. Ook , die onlangs de overstap maakte van de raad naar het college, werd onderscheiden.

Woensdag stond in het teken van een nieuw begin. De nieuwe raad werd geïnstalleerd, en voor was dat een bijzonder eerste moment. We wensen de nieuwe fractie veel succes en wijsheid in de komende periode.

Dank jullie wel. Echt.Voor elke stem, elk gesprek en het vertrouwen.We blijven doen wat werkt: luisteren, aanpakken en r...
19/03/2026

Dank jullie wel. Echt.
Voor elke stem, elk gesprek en het vertrouwen.
We blijven doen wat werkt: luisteren, aanpakken en resultaat boeken.

𝐆𝐁𝐓-𝐤𝐚𝐧𝐝𝐢𝐝𝐚𝐭𝐞𝐧, 𝐛𝐨𝐮𝐰𝐩𝐨𝐭𝐥𝐨𝐝𝐞𝐧, 𝐫𝐚𝐚𝐦𝐩𝐨𝐬𝐭𝐞𝐫𝐬: 𝐨𝐯𝐞𝐫𝐚𝐥 𝐤𝐰𝐚𝐦 𝐣𝐞 𝐳𝐞 𝐭𝐞𝐠𝐞𝐧In de kernen gingen onze kandidaten met inwoners in ge...
17/03/2026

𝐆𝐁𝐓-𝐤𝐚𝐧𝐝𝐢𝐝𝐚𝐭𝐞𝐧, 𝐛𝐨𝐮𝐰𝐩𝐨𝐭𝐥𝐨𝐝𝐞𝐧, 𝐫𝐚𝐚𝐦𝐩𝐨𝐬𝐭𝐞𝐫𝐬: 𝐨𝐯𝐞𝐫𝐚𝐥 𝐤𝐰𝐚𝐦 𝐣𝐞 𝐳𝐞 𝐭𝐞𝐠𝐞𝐧
In de kernen gingen onze kandidaten met inwoners in gesprek. Vragen werden gesteld over bepaalde buurtkwesties en binnen enkele dagen werd persoonlijk geantwoord. Dat werd enorm gewaardeerd.

Qua uitingen kwam je ons overal tegen. Vele aangebrachte 𝐫𝐚𝐚𝐦𝐩𝐨𝐬𝐭𝐞𝐫𝐬 werden ons toegezonden. Een selectie tref je hieronder in de afbeelding aan.

Onze 𝐛𝐨𝐮𝐰𝐩𝐨𝐭𝐥𝐨𝐝𝐞𝐧 waren enorm populair. Je zag ze in bouwkoffers, broekzakken, achter de oren, op tafel bij de Vriezenveense schietvereniging,.. enzovoorts.

En dit is ook allemaal de bedoeling van onze campagne, die in januari vorig jaar al startte met de 𝐜𝐨𝐥𝐮𝐦𝐧𝐬 hier op FB en in de Week van Twenterand. Deze werden uitstekend gelezen door jullie, met soms meer dan 10.000 weergaven en grote betrokkenheid. Ons doel: onze bekendheid verder vergroten, duidelijk maken waar we voor staan en inwoners aanzetten om in ieder geval te gaan stemmen.

Gezien ons programma, dat gemaakt is dóór de inwoners zelf via deelname aan 5 uitgebreide enquêtes, zijn wij de enige partij die ' 𝐡𝐞𝐭 𝐩𝐫𝐨𝐠𝐫𝐚𝐦𝐦𝐚 𝐯𝐚𝐧 𝐝𝐞 𝐢𝐧𝐰𝐨𝐧𝐞𝐫𝐬' heeft. Jullie eigen programma! Dat onderscheid ons van alle andere partijen.

Stem daarom op jouw eigen programma 'Gewoon lokaal' van de enige lokale en onafhankelijke partij van Twenterand: GBT.
✏️ Lijstnummer 1.

Gedupeerden en de lokale partijen GBT en VOV-Ommen slaan de handen in één en werken in campagnetijd gewoon door om aanda...
16/03/2026

Gedupeerden en de lokale partijen GBT en VOV-Ommen slaan de handen in één en werken in campagnetijd gewoon door om aandacht te vragen voor de problemen in de Hammerflier

DEN HAM/OMMEN – De schadeafhandeling in Hammerflier gaat tergend langzaam. Negen maanden na de vorige update, komt AdviesCommissie Schade grondwater (ACSG) met een nieuw ‘voortgangsbericht’. Daarin staat: “De planning voor het resterende onderzoek (gebouwschades binnen het schadegebied) is op dit moment moeilijk in te schatten. Een precieze datum is daarom nog niet te geven”. Een deel van de schademeldingen is nog niet eens aan de b***t.

Scheuren in muren en verzakkingen door water(management). Daaraan gekoppeld een jarenlange strijd tegen overheden om de schade erkend en vergoed te krijgen. Nee, het gaat niet over de problemen rond Kanaal Almelo-De Haandrik. Het gaat om de waterwinning in Hammerflier. Vitens haalt nu 1,6 miljoen kuub water per jaar uit te grond en wil dat eventueel verhogen naar vijf miljoen vanwege een hogere vraag. Voor de zomer wordt een besluit over die hoeveelheden verwacht. Het waterwingebied ligt in de gemeenten Ommen en Twenterand.

Droog

Tientallen bewoners claimen schade door de huidige waterwinning en/of bronbemaling van de reinwaterkelder. Die claims belanden bij ACSG, die in het leven is geroepen door provincies. “De commissie onderzoekt namens de provincies de schade en brengt hierover een onafhankelijk advies uit”, aldus de website van ACSG. Een van de bewoners rond de productielocatie (cq het pompstation) is Hanneke Bloemdal. Ze woont al meer dan een halve eeuw in het gebied en heeft de gevolgen van de waterwinning (sinds de jaren negentig) gemerkt. Ze maakt de vergelijking dat vroeger mensen laarzen nodig waren om in Hammerflier te lopen. Nu zijn sandalen voldoende, want de grond is droog. “Vroeger zaten hier weidevogels. Dat is niet meer zo. Er zijn kunstmatige vijvers aangelegd, maar dat is een doekje voor het bloeden.” Waterwinning heeft gevolgen voor het grondwaterpeil, stond al kort na de start in de jaren negentig genoemd in rapporten.

Bloemendal is een van de bewoners die al jaren bezig is om de huidige schade aan woningen en land vergoed te krijgen. Het is een ongelijke strijd, want aan de andere kant van de tafel zit een team van waterschap, provincie en Vitens. “Het is een teken aan de wand dat van dat team er bijna niemand meer werkt, die er een jaar of vijf/zes geleden ook bij was. Er zit steeds een andere ploeg.” Bloemendaal kan de cijfers en geb***tenissen bijna opdreunen. Zo vaak heeft ze het verhaal verteld. Voor wie de situatie ter plekke niet kent: ze maakt een vergelijking met woningen, die in Groningen zijn getroffen door aardbevingen door gaswinning. Panden met zichtbare en diepe scheuren. En net als in Groningen wordt de oorzaak in bodemdaling gezocht.

Arie Slob
De jarenlange schadeafhandeling en erkenning sleept zich voort voor bewoners, die elke dag de gevolgen van verzakkingen zien en merken. Zij leven nog steeds in onzekerheid en met het doemscenario dat de waterproductie zal stijgen. Het gaat de bewoners niet alleen om de huidige schade, maar ook vervolgschades als de grond verder zakt. De bodem blijft werken. Ook als de waterwinning op 1,6 miljoen kuub zou blijven. Bij verhoging van de waterwinning zeggen de overheden dat er twee opties zijn: welke maatregelen op voorhand kunnen worden genomen om schade te beperken of schadevergoeding achteraf. Bloemendal heeft inmiddels één ding geleerd: elke afspraak moet op papier staan. Eigenlijk heeft ze ook een wens. Dat is dat een bestuurlijk kopstuk als Arie Slob zich met de zaak gaat bezighouden, die net als bij de problemen rond Kanaal Almelo-De Haandrik de schadeafhandeling in een stroomversnelling brengt.

Van links naar rechts: Jelte de Jong (VOV), Hanneke Bloemendal en Marcus Elzinga (GBT). eigen foto
Lokale partijen VOV (Ommen) en GBT (Twenterand) vragen al langer aandacht voor het leed en de onzekerheid bij de bewoners. De lokale partijen hadden in het verleden inniger contact, maar na het overlijden van VOV-voorman Gerrit de Jonge stond dat op een lager pitje. Hammerflier zorgt voor een hernieuwde samenwerking. “Wat wij kunnen doen? Wij moeten een signaal afgeven aan de provincie dat er een zorgplicht voor onze inwoners is. Wij hebben diverse instrumenten om dat te doen. We staan sterker als wij dat vanuit twee gemeenten doen”, zegt Jelte de Jong (VOV). Marcus Elzinga (GBT) heeft met de strijd om erkenning van de schades rond Kanaal Almelo-De Haandrik ervaring dat een lokale partij dit op de provinciale agenda kan krijgen. “Ik wil voor mensen opkomen als hen onrecht wordt aangedaan. Daarom ben ik de politiek ingegaan.” De beslissing over toekomstige waterwinning wordt op provinciaal niveau genomen, maar bij omgevingsplannen en vergunningen komen gemeenten aan bod.

Welke niet

De huidige werkzaamheden van ACSG lijken eerst gericht op uitsluiting. Door de jaren heen zijn er diverse metingen verricht. Zo was er de afgelopen jaren een onderzoek naar zettingsgevoelige bodemlagen onder de woningen. De eigenaren van panden waar geen samendrukbare lagen zijn aangetroffen, hebben inmiddels een ACSG-advies ontvangen. “Hier kan de winning geen gebouwschade hebben veroorzaakt”, is de conclusie.

Daarna is via een “verbeterd grondwatermodel gekeken waar zich de 5 centimeter verlagingscontour bevindt. Dit is de grens van het schadegebied. Buiten deze grens kan geen gebouwschade door de verlaging als gevolg van de winning zijn ontstaan. De schade aan deze panden kan niet zijn veroorzaakt door de winning Hammerflier, omdat de verlagingen van de grondwaterstanden hier te klein zijn om (zettings-)schade te kunnen veroorzaken.” Binnen het schadegebied blijven dan 32 adressen over. Daarvoor worden “zettingsberekeningen uitgevoerd en in samenhang met de waargenomen schades beoordeeld. Daarmee wordt per woning bepaald of de verlaging van de grondwaterstand tot een zetting heeft kunnen leiden met schade als gevolg”. ACSG waarschuwt dat dan ook kan blijken dat verbouwingen of achterstallig onderhoud een oorzaak van schade zijn. Over immateriële schade wordt met geen woord gesproken.

Wachten

ACSG kijkt nu alleen naar claims van voor oktober 2024. “Als deze individuele onderzoeken allemaal zijn afgerond, zal de ACSG aan deze melders een ontwerpadvies sturen. De meldingen die vanaf oktober 2024 zijn ontvangen, zullen hierna worden aangepakt.” Het ‘voortgangsbericht’ sluit af met de woorden: “Van tijd tot tijd zult u op de hoogte worden gehouden van de voortgang van het onderzoek.”

Tekst en foto: Wim de Jonge - RTV4 Twenterand - Delta TV

Vroomshoop en Geerdijk zijn dorpen waar al veel gebeurd. En dat willen we zo houden.Onze 5 actiepunten voor de komende j...
15/03/2026

Vroomshoop en Geerdijk zijn dorpen waar al veel gebeurd. En dat willen we zo houden.

Onze 5 actiepunten voor de komende jaren:

• Blijven bouwen voor starters en gezinnen
• Leegstaande gebouwen opnieuw benutten
• Aquapark De Zandstuve verder versterken
• Verkeersveiligheid verbeteren
• Nieuwe groene speeltuin

Dorpen groeien niet vanzelf.
Daar moet je samen aan werken.

Wat vind jij belangrijk voor Vroomshoop of Geerdijk?

👇

Adres

Manitobaplein 1
Vriezenveen
7671GS

Meldingen

Wees de eerste die het weet en laat ons u een e-mail sturen wanneer GemeenteBelangen Twenterand - GBT nieuws en promoties plaatst. Uw e-mailadres wordt niet voor andere doeleinden gebruikt en u kunt zich op elk gewenst moment afmelden.

Contact De Organisatie

Stuur een bericht naar GemeenteBelangen Twenterand - GBT:

Delen