15/06/2026
30 jaar AZC Zweeloo ๐
Wat gebeurt er als een opvanglocatie geen tijdelijke voorziening meer is, maar onderdeel wordt van een gemeenschap?
In Aalden en Zweeloo weten ze dat inmiddels al 30 jaar.
Tijdens de viering van het jubileum werd teruggeblikt op drie decennia opvang, ontmoeting en samenwerking. Duizenden mensen vonden hier een veilige plek. Tegelijkertijd groeide ook de verbinding met de omgeving.
Bewoners werden lid van sportverenigingen, hielpen mee bij lokale activiteiten, gingen naar school, deden boodschappen in het dorp en bouwden contacten op met inwoners.
"Angst verdwijnt door ontmoeting", zei Janny Bijlsma van Dorpsbelangen Aalden tijdens haar toespraak.
Burgemeester Renze Bergsma, vertegenwoordigers van de gemeente, inwoners, medewerkers, vrijwilligers en (oud-)bewoners stonden samen stil bij deze bijzondere mijlpaal.
Dank aan iedereen die zich de afgelopen 30 jaar heeft ingezet voor een veilige, leefbare en menswaardige opvang in Zweeloo.
COA AZC Zweeloo