18/06/2026
Het is zomer en ik ben aan het werk op het cellencomplex. De afgelopen weken hebben we dezelfde persoon meerdere keren ingesloten gehad. Het is iemand die soms duidelijk onbegrepen gedrag vertoont. Zo ook op deze dag.
Vanuit de paneelruimte, de ruimte van waaruit we onder andere de observatiecellen monitoren, zie ik al snel dat het mis is. Een persoon heeft de cel onder gesmeerd met eigen uitwerpselen. Niet één of twee strepen, maar elke muur staat vol met teksten, geschreven met ontlasting. Ik maak me oprecht zorgen om deze persoon en er wordt besloten dat de GGD-arts langskomt om te beoordelen welke aanvullende, passende hulp nodig is.
Wanneer de GGD-arts ter plaatse is loop ik mee naar de celdeur. Via het luikje ga ik het gesprek aan met de persoon. De penetrante, vieze geur van ontlasting dringt onmiddellijk mijn neus binnen, maar er moet gecommuniceerd worden, dus ik probeer die te negeren. Op een bepaald moment verspreekt de GGD-arts zich en noemt mij bij mijn voornaam. Ik ben daar altijd voorzichtig in met het geven van mijn naam, je weet tenslotte nooit wat iemand met die informatie kan doen. Maar goed, een foutje kan gebeuren en we zetten het gesprek voort. De arts probeert de juiste zorg voor de persoon te regelen en die wordt in gang gezet.
Enige tijd later kom ik terug in de paneelruimte. Opnieuw kijk ik naar de cel: vier muren, volledig volgeschreven met ontlasting. Ik laat mijn blik langs de teksten gaan. Willekeurige namen van bekende mensen, allerlei tekens… en dan zie ik iets waardoor ik schrik. Tussen alle woorden staat mijn naam. Geschreven met ontlasting.
Blijkbaar is mijn naam na het gesprek met de GGD-arts blijven hangen, en vond de persoon het nodig die ook op de muur te vereeuwigen.
Het is een bizarre gewaarwording om je eigen naam, geschreven in ontlasting, op een cel muur te zien staan. Uiteindelijk kan ik erom lachen, dit vergeet ik niet snel meer. En de persoon zelf? Die heeft passende hulp gekregen en voor zover ik weet gaat het nu een stuk beter.
Vraag aan jou: Wat zou jij doen als je in zo’n situatie terecht kwam?