29/05/2026
‘Ik wilde graag wat terug doen voor de maatschappij.’
Diya is inwoner van Nissewaard en zet zich actief in voor een ander. ‘Ik ben zelf mindervalide, maar wil toch graag wat kunnen betekenen en mensen helpen.’ In 2011 heeft hij samen met anderen de vereniging M.A.N. opgericht. Via deze vereniging helpt hij mensen met een andere culturele achtergrond om wegwijs te raken met de regels en regelingen in Nissewaard.
De stichting vormt een brug tussen de inwoner en instanties als de overheid. Diya helpt bijvoorbeeld met het lezen en begrijpen van moeilijke brieven. ‘Ik heb een tijdje bij Vluchtelingenwerk gewerkt en zag dat veel mensen tegen een taalbarrière aanliepen en niet wisten hoe het hier allemaal werkt.’
Zelf heeft Diya een Soedanese afkomst. Hij is ooit als vluchteling naar Nederland gekomen. ‘Toen kende ik ook de regels niet gelijk.’ Inmiddels helpt hij nu vele anderen op weg. ‘Ik wilde graag wat terug doen voor de maatschappij.’
Diya is onderdeel van de reeks . Hierin geven we inwoners die iets betekenen voor een ander een podium. Want een fijne samenleving bouwen we samen. Help jij ook mee? Maak het jouw Nissewaard!
Alle inwoners die meedoen aan de reeks
kun je ook terugvinden op de website van de gemeente: nissewaard.nl/degemeentezijnwijallemaal
Wil je meer weten over het werk van Diya? Of wil je graag meedoen? Neem dan contact op met stichting M.A.N. of ga eens langs bij Vluchtelingenwerk aan de Voorstraat in Spijkenisse.