02/06/2026
đ¨ Het is half 3 âs nachts , iedereen slaapt en opeens hoor je loeiende sirenes. Er komt een brandweerauto langs met toeters en bellen. De brandweer mensen die er in zitten zijn net als jij plots uit hun slaap gewekt. Maar waarom met zoveel signalen over straat midden in de nacht, er is toch niemand op straat !?
Wist jij dat de brandweer bij een prio 1-uitruk wettelijk verplicht is om sirene en zwaailicht te gebruiken? Ook als er maar weinig verkeer op de weg is. Veiligheid staat altijd voorop.
đĻ Bovendien zijn er ook veel slimme verkeerslichten die voorrang kunnen geven aan brandweervoertuigen, maar dan moeten ze zowel de zwaailichten als de sirenes gebruiken.
đ§âđ Daarnaast is een chauffeur hoofdelijk aansprakelijk als er een ongeluk ontstaat terwijl er geen zwaailichten of sirenes zijn gebruikt bij een prio 1 melding.
De volgende keer als je midden in de nacht of in de vroege ochtend sirenes hoort, dan weet je: er is een dringende situatie. Er is iemand in levensgevaar of er is gevaar voor de omgeving.