24/06/2021
Wij wensen Björn en zijn teamgenoten ontzettend veel succes op het EK! 💪🏻 We gaan je proberen te volgen via de livestream en duimen voor de overwinning! 🇳🇱
Vorige week stelden we ons team B.E.L. NL aan jullie voor. Nu laten we onze rijders aan woord om zich aan jullie voor te stellen:
Hallo, ik ben Björn van Waardenburg. De ‘B’ in Team B.E.L. NL. Ik ben 14 jaar woon in Rhoon (bij Rotterdam) en doe VWO 3 op Het Lyceum Rotterdam voor kunst, wetenschap en ondernemen.
Ik mountainbike sinds 2014. Ik herinner mijn eerste keer nog heel goed: samen met mijn vader rijden op een besneeuwd en stijf bevroren parcours in Dorst. Niet te doen! Én toch vond ik de sport zo leuk dat het nog altijd doe. Ooit begonnen bij RWV De spartaan, maar al snel de overstap gemaakt naar Dirty Hill vanwege meer (wedstrijd)gerichte trainingen. Vorig jaar opnieuw een overstap gemaakt naar MTB JEUGD Jan van Arckel en opgenomen in het opleidingsteam.
Waarom deze sport?
Anders dan bijvoorbeeld bij wielrennen, ben je bij mountainbiken niet alleen bezig met hard fietsen, maar moet je ook gefocust blijven op ‘wat er voor je wielen komt’ en juiste rijtechniek toepassen. Daardoor wordt het nooit saai en kun je je hoofd helemaal leegmaken. Door in je eentje bekende rondjes steeds sneller te rijden. Of door samen met de JvA trainingsmaatjes er op uit te gaan en elkaar uit te dagen.
Hoe lang rijd je al wedstrijden?
In 2016 ben ik begonnen mee te doen in de Bike Experts MTB cup en de Jan van Arckel Wintercompetitie. In 2017 gestart in de Landelijke Jeugd Competitie in categorie 4. Dat viel toen best tegen, maar in categorie 6 en 7 had ik mijn drive helemaal gevonden en kon meedoen voor de top 10.
Op welke prestatie ben je het meeste trots? 9e plek in de LJC wedstrijd op de VAM Berg in categorie 7. Door slechte loting, moest ik achteraan starten maar kon me juist op dat zware klimparcours heel goed naar voren terugvechten.
Wat is je sterkste kant op de fiets of in de wedstrijd?
Klimmen en een constant tempo rijden gedurende lange tijd. Waar anderen in de 2e helft vaak inzakken is dat juist mijn moment. Dan kan ik door kan blijven gaan of zelfs nog versnellen.
Waar ben je minder sterk in?
Starten en sprinten. Ik ben minder sterk op explosiviteit. Gelukkig is hier ook veel aandacht voor in de trainingen met het opleidingsteam. En de wedstrijdduur wordt steeds langer, bij hogere categorieën, waardoor ik dit nadeel weer kan compenseren.
Wat verwacht je van Pila?
Het lijkt mij een grote ervaring om in het buitenland deze wedstrijd te kunnen rijden en je te meten met alle toppers vanuit heel Europa. Een kans die je moet nemen! Ik hoop hier veel plezier te hebben met mijn JvA teamleden en vrienden. En vooral ook veel te leren en ervaringen op te doen die mij beter maken voor latere wedstrijden.