10/02/2026
Wat een week! 🎉 RSDemocratie 2026 gaf de gemeenteraad opnieuw de kans om jongeren van dichtbij kennis te laten maken met het hart van onze lokale besluitvorming. Dat zorgde voor een editie vol energie, nieuwsgierigheid, debat en democratische ontdekkingen.
We ontvingen enthousiaste groepen van JTC, Gertrudis, DaVinci, Norbertus, Curio en Associate Degree. Zij doken in een programma van drie blokken:
🗳️ Een bruisende burgerschapsshow van De Kiesmannen
🔐 Een escape box vol slimme puzzels en teamwork
🏛️ En het absolute hoogtepunt: raadslid voor één dag!
Tijdens de raadsvergadering namen leerlingen plaats op de zetels waar normaal de echte raadsleden zitten, voerden het woord alsof ze dit al jaren deden en gingen het debat aan met overtuiging én lef. Ze stelden scherpe vragen, dienden moties in en ontdekten hoe het voelt om écht invloed te hebben op besluiten die hun eigen leefomgeving raken. Met raadsleden aan hun zijde en soms zelfs de burgemeester als voorzitter.
Het was een supergeslaagde week vol mooie debatten, kritische vragen, meningsvorming en het ontdekken van de lokale democratie. Wij genieten nog na en kijken nu al uit naar de volgende editie! 🎈💬