Dierenwelzijn, Natuur, Milieu, Klimaat & Politiek

Dierenwelzijn, Natuur, Milieu, Klimaat & Politiek Dierenwelzijn, Natuur, Milieu, Klimaat & Politiek

04/06/2026

BNR Nieuws : Esther Ouwehand stopt als partijleider Partij voor de Dieren

Esther Ouwehand stopt als partijleider en fractievoorzitter van de Partij voor de Dieren en draagt het stokje over aan Christine Teunissen. Ouwehand, sinds 2019 het gezicht van de partij, zegt niet meer de maximale energie te hebben om de partij te leiden. Ze blijft aan als Kamerlid om onder meer haar wetsvoorstellen tegen de bio-industrie voort te zetten.

https://www.facebook.com/groups/dierenwelzijn.natuur.milieu.klimaat.politiek

https://www.youtube.com/watch?v=OFPh1iESxgI

04/06/2026

reactie TELEGRAAF op aftreden Esther Ouwehand als PvdD lijsttrekker

is TELEGRAAF, dus graag met korreltje zout : zo hebben ze het consequent over de "dierenpartij" ;-)

interessant is hun vergelijking met de aftreden Caroline van der Plas BBB ;-)

verder flink kritiek op de aandacht voor Gaza en de Palestijnen, het leek soms meer de "Partij voor de Palestijnen" dan waar het in 2002 oorspronkelijk voor was opgezet : DIERENRECHTEN & DIERENWELZIJN.

Ook de Telegraaf komt met het advies aan Christine Theuissen om weer terug te keren naar de "roots" !

https://www.telegraaf.nl/video/wouter-de-winther-na-vertrek-esther-ouwehand-kreeg-soms-de-indruk-dat-de-pvdd-ging-fuseren-met-denk/155238497.html

Wouter de Winther na vertrek Esther Ouwehand: ‘Kreeg soms de indruk dat de PvdD ging fuseren met Denk’

Politiek commentator Wouter de Winther geeft zijn analyse van Ouwehands periode als partijleider.

https://www.facebook.com/groups/dierenwelzijn.natuur.milieu.klimaat.politiek

https://www.telegraaf.nl/video/wouter-de-winther-na-vertrek-esther-ouwehand-kreeg-soms-de-indruk-dat-de-pvdd-ging-fuseren-met-denk/155238497.html

https://www.facebook.com/Inspectiedienst
03/06/2026

https://www.facebook.com/Inspectiedienst

Ruim een halfjaar geleden trof onze inspecteur in Zaandam in een zeer ernstig vervuilde woning een Zwitserse herder aan die waarschijnlijk vrijwel permanent in een bench moest verblijven waarin een laag van zo’n drie centimeter aan uitwerpselen lag. Hij nam het dier mee en na een periode in opslag ging de hond naar DOA dierenasiel om verder op te knappen en herplaatst te worden.

DOA, LID en de nieuwe eigenaars van Blossom treffen elkaar in Amsterdam voor een gesprek met het Noordhollands Dagblad. Je leest het hele verhaal hier 👇

Rijksdienst voor Ondernemend Nederland - RVO Gemeente Zaanstad

Follow the Money : Op 15 mei 2025 kon de hoofdaanklager van het Internationaal Strafhof plots niet meer bij zijn mail. M...
27/05/2026

Follow the Money : Op 15 mei 2025 kon de hoofdaanklager van het Internationaal Strafhof plots niet meer bij zijn mail. Microsoft had hem de toegang ontzegd.

De reden: hij was door president Trump per decreet op een sanctielijst gezet omdat hij een arrestatiebevel had uitgevaardigd tegen de Israëlische premier Netanyahu.

Vanaf dat moment kon niemand meer om de risico’s heen die afhankelijkheid van Amerikaanse technologie met zich meebrengt.

Het Strafhof is niet de enige organisatie die met een pennenstreek van Trump in de problemen kan komen.

Tech-expert Bert Hubert maakte een dashboard met een lijst van Nederlandse organisaties die ‘voor hun primaire missie totaal afhankelijk zijn van Amerikaanse clouds, en waarbij de maatschappij ontwricht zou worden als ze hun werk niet meer konden doen’.

Van overheidsdiensten als de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND), het Centraal Orgaan Opvang Asielzoekers (COA) en de Belastingdienst tot banken, ProRail, en woningcorporaties: allemaal afhankelijk van Amerikaanse technologie.

Hubert noemde ook mediabedrijven als de NOS, RTL Nieuws, de Volkskrant, NRC en De Telegraaf.

26/05/2026

PvdD en de Haan van Kallemooi

De Partij voor de Dieren (PvdD) voert al jarenlang actie tegen de eeuwenoude Kallemooi-traditie op Schiermonnikoog, waarbij tijdens het pinksterweekend een levende haan in een mand bovenop een 18 meter hoge mast wordt gehesen. De partij beschouwt dit als ernstige dierenmishandeling en strijdt voor een verbod.

Overtreding Wet Dieren:

Volgens de PvdD is de bewegingsvrijheid van het dier dusdanig beperkt dat het onnodig lijden wordt toegebracht. De haan zit blootgesteld aan weer, wind en stress.

Kamervragen:

De partij heeft hierover herhaaldelijk schriftelijke vragen gesteld aan de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV). Hierin pleitten zij onder andere voor het vervangen van de levende haan door een nephaan, een digitale variant of een creatief alternatief.

Juridische strijd

De PvdD en dierenwelzijnsorganisaties (zoals Comité Dierennoodhulp en House of Animals) hebben meermaals geprobeerd de traditie via de rechter te stoppen middels handhavingsverzoeken. Dit leidde begin 2025 tot een uitspraak van het College van Beroep voor het Bedrijfsleven (CBb). De rechter oordeelde dat de minister destijds de bezwaren onvoldoende had gemotiveerd. De minister kreeg de opdracht om een nieuw en beter onderbouwd besluit te nemen over mogelijk dierenleed rond het feest.

25/05/2026

DIE ARME HAAN OP SCHIERMONNIKOOG...

Het is te triest voor woorden: vanavond rond de klok van 24.00 uur zal er op het Kerkplein op Schiermonnikoog om het Kallemooifeest in te luiden weer een haan in een rieten mand gestopt worden die vastgemaakt is aan een 18 meter lange mast die omhoog gekanteld zal worden. Het arme dier, weggerukt uit zijn vertrouwde omgeving en zijn hennen, wordt daar deze warme dagen tot dinsdagmiddag gevangen in gehouden. Een dierenarts die zich voor deze dierenmishandeling leent, kijkt een paar keer per dag op de camerabeelden die gemaakt zijn vanuit de camera die in de mand hangt of de haan nog leeft. En de bevolking maar zuipen en feesten, want het is toch feest zo'n traditie waar je een dier in misbruikt.....

Comité Dierennoodhulp en House of Animals hebben dit jaar zoals ook de afgelopen jaren een handhavingsverzoek bij de RVO ingediend. Maar de RVO (Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland) weigert iets te doen. Wij wachten nog altijd op de afhandeling van onze bezwaren hiertegen bij de rechtbank van het College van Beroep voor het Bedrijfsleven. In de tussentijd kunnen wij niks doen terwijl stelselmatig de Wet dieren en het Besluit Houders van dieren wordt overtreden. Zonder redelijk doel, wat dit vermaak niet is, mag men een dier niet in zijn welzijn en gezondheid schaden. Ook hoort een sociaal dier niet alleen gehuisvest zijn, moet het dier zich natuurlijk kunnen gedragen en moet de huisvesting voldoen aan de behoeften van het dier. Daar is in alle gevallen met de opsluiting in de mand drie dagen lang geen sprake van.

Natuurlijk kun je zeggen: er zijn ergere dingen en die haan komt tenminste vrij. Dat is waar, alleen weet die haan dat niet. Hij lijdt aan veel onnodige stress en angst die dagen. Maar ook het feit dat men het normaal vind om voor je eigen plezier zo met een dier om te gaan anno 2026 is weerzinwekkend. Het geeft zo'n verkeerd voorbeeld! Gebruik inplaats daarvan een digitale haan of een kunsthaan met een wekker die afgaat in de mand of ga als Kallemooicommissie zelf in een mand zitten 3 dagen lang. Maar misbruik niet een onschuldig dier!

Delen is fijn!

Adres

Leiden

Meldingen

Wees de eerste die het weet en laat ons u een e-mail sturen wanneer Dierenwelzijn, Natuur, Milieu, Klimaat & Politiek nieuws en promoties plaatst. Uw e-mailadres wordt niet voor andere doeleinden gebruikt en u kunt zich op elk gewenst moment afmelden.

Contact De Organisatie

Stuur een bericht naar Dierenwelzijn, Natuur, Milieu, Klimaat & Politiek:

Delen