Kies NEE tegen AZC de Sypel

Kies NEE tegen AZC de Sypel Zeg nee tegen het AZC De Sypel in Harderwijk.

Niet omdat we tegen een AZC zijn, maar omdat deze locatie ongeschikt is: tussen sportvoorzieningen, in een kindvriendelijke buurt en bovendien maar 1 toegankelijke weg.

04/02/2026

[HARDERWIJK] De veelbesproken plannen voor een asielzoekerscentrum (azc) in de hoogbouw aan De Sypel 2 gaan definitief niet door. Dat heeft de gemeente deze week bekendgemaakt in een brief aan omwonenden. Volgens de gemeente is uit uitgebreid onderzoek, dat samen met het Centraal Orgaan opvang Asiel...

Geen AZC op de locatie de Sypel is een feit.Het COA heeft besloten er vanaf te zien, het is niet haalbaar om hier een ge...
04/02/2026

Geen AZC op de locatie de Sypel is een feit.
Het COA heeft besloten er vanaf te zien, het is niet haalbaar om hier een geschikte opvang te vestigen.

03/02/2026

Duidelijke taal dit soort opvang hoort niet naast sportverenigingen, stadsparken het zwembad en bijzonder onderwijs. Het moet een gezonde opvang zijn voor zowel de bewoner de wijkbewoners en ook de omgeving. Waarbij veiligheid een zwaarwegend iets hoort te zijn. De afgelopen 9 jaar hebben er zich teveel geweld en andere incidenten zich voorgedaan, en dit is na 9 jaar nog steeds niet onder controle.

Stem daarom bij de verkiezingen op 18 maart op Gemeentebelang die wel deze doelstellingen wil nastreven.

Verkiezingsprogramma Gemeentebelang Harderwijk Hierden 2026-2030
​​​ Highlights Asielopvang

• Geen azc op Sypel 2.
• Asielopvang, inclusief de vestiging van statushouders, moet eerlijk en beheersbaar zijn en mag niet ten koste gaan van onze inwoners.
• Gemeentebelang zet zich ervoor in dat asielopvang of de vestiging van statushouders geen extra druk legt op de woningmarkt, veiligheid of zorg in onze gemeente.
• Onze gemeente heeft haar verantwoordelijkheid al genomen en hoeft niet méér opvangplekken te creëren dan strikt noodzakelijk.
• Wij zetten ons in voor een zo laag mogelijk aantal asielzoekers. Sinds 2016 hebben wij een overschot aan opvangplekken en hebben we regionaal al meer dan onze bijdrage geleverd.
• We streven naar een humaan, bescheiden en rechtvaardig asielbeleid: opvang voor echte vluchtelingen.
• Strikte handhaving op veiligheid en overlast rondom een azc.
• Lik-op-stukbeleid tegen asielzoekers die overlast veroorzaken.
• Snelle verhuizing van asielzoekers die overlast veroorzaken
• Transparante besluitvorming met inspraakmomenten voor inwoners over het AZC-beleid.
• Kleine, bescheiden opvanglocaties.
• Strikte controle op wie er wordt opgevangen, met de focus op echte vluchtelingen.

02/02/2026

Aankomende week duidelijk rondom AZC-locatie Harderwijk

Afgelopen donderdag bleef het tijdens de raadsvergadering opvallend stil.
Dat terwijl er inmiddels uitgebreide documenten beschikbaar zijn, verkregen via WOO-verzoeken van meerdere bewoners, waaruit blijkt dat de keuze voor Sypel 2 is gebaseerd op onjuiste aannames en onvolledige informatie.

Enkele raadsleden gaven aan geschrokken en verbijsterd te zijn door deze stukken van het COA. Informatie die bewoners al maandenlang kennen en herhaaldelijk hebben ingebracht via inspraak, gesprekken en schriftelijke bijdragen. Toch bleven kritische vragen vanuit de raad grotendeels uit. Zelfs een directe oproep van een inspreker om zichtbaar stelling te nemen, bleef onbeantwoord.

Dat is zorgelijk. Niet alleen vanwege de inhoud van het dossier, maar vooral vanwege de rol van de gemeenteraad als controlerend orgaan.

Duidelijke tijdslijn rondom vaststelling capaciteit Hoogbouw De Sypel 2

22 januari 2025 – Papieren schouw gemeente
• De gemeente stelt op basis van een papieren schouw een shortlist van 6 locaties op voor opvang van 500 personen.
• De Sypel en Verkeersweg worden samen beoordeeld omdat ze direct naast elkaar liggen.
• Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen gebouwen, hoogbouw, braakliggend terrein of kadastrale grenzen.
• Vastgestelde capaciteit: 448 personen.
• Totale kavelgrootte: 19.834 m².

6 maart 2025 – Eerste waarschuwing COA
• Het COA meldt per e-mail aan de gemeente dat De Sypel mogelijk te klein is voor 500 personen.

14 april 2025 – Locaties vallen af zonder fysieke schouw
• Er hebben nog geen fysieke schouwen plaatsgevonden.
• Door gewijzigd beleid vallen vier locaties af.
• Overblijven: De Sypel en Drielanden-Noord.
• Drielanden-Noord was eerder door de gemeente zelf al als ongeschikt beoordeeld.

22 april 2025 – Eerste fysieke schouw COA
• Na de fysieke schouw schat het COA de capaciteit op circa 350 personen.
• Uitbreiding wordt mogelijk geacht door:
• inzet van COACH;
• plaatsing van units.
• Het braakliggende terrein wordt expliciet meegenomen als mogelijkheid voor leef- en buitenruimte.

22 april – 8 mei 2025 – Structurele informatieproblemen
• Het COA geeft in meerdere e-mails aan:
• niet te beschikken over juiste en volledige informatie;
• onduidelijkheid te hebben over welke gebouwen beschikbaar zijn;
• geen bruikbare plattegronden te hebben ontvangen.

Begin mei 2025 – Onbruikbare documenten
• De gemeente stuurt aanvullende documenten die niet geopend kunnen worden.
• Tegelijk vraagt de gemeente om duidelijkheid over het gebruik van de technieklokalen.

15 mei 2025 – Cruciale verduidelijking
• Het wordt duidelijk dat de technieklokalen niet beschikbaar zijn voor het COA, maar bestemd zijn voor het IKEC.
• Hiermee wordt voor het COA helder dat:
• alleen de hoogbouw beschikbaar is;
• het braakliggende terrein, de Verkeersweg en overige gebouwen niet mogen worden gebruikt.
• Beschikbare kavel: ca. 12.200 m².

Na 15 mei 2025 – Nieuwe capaciteitsberekening
• Op basis van uitsluitend de hoogbouw komt het COA uit op circa 150–170 personen.
• Uit e-mailverkeer blijkt dat het vertrouwen van het COA in de gemeente Harderwijk aanzienlijk is geschaad; er wordt gesproken over een vertrouwensbreuk.

De burgemeester besluit deze vertrouwensbreuk niet te communiceren, om onrust te voorkomen.

Waarom is aankomst week zo belangrijk?
Volgende week wordt bekend wat het college gaat doen met Sypel 2 heeft burgemeester Joon aangegeven.
Dan wordt duidelijk:
• of het college blijft vasthouden aan Sypel 2, ondanks de feiten;
• of er serieus wordt gekeken naar andere locaties;
• en of de gemeenteraad haar eigen vastgestelde wensen en bedenkingen daadwerkelijk gaat handhaven op elk punt zoals ze beloofd hebben aan alle inwoners van Harderwijk.

Dit is een beslissend moment.

De gemeenteraad heeft op 12 juni uitgesproken dat alle wensen en bedenkingen even zwaar wegen. Als die nu worden afgezwakt of genegeerd omdat de business case “anders niet uitkomt”, dan bevestigt dat het beeld dat veel inwoners al hebben:
dat besluiten vooraf vastliggen en dat controle achteraf plaatsvindt.

Oproep aan inwoners

Blijf kijken wat ze beloven en wat ze beslissen
Blijf vragen stellenaan onze lokale vertegenwoordigers
Blijf vooral aanwezig.

Want wat hier gebeurt, gaat niet alleen over Sypel 2.
Het gaat over betrouwbaarheid van bestuur, over openheid, en over de vraag of inwoners serieus worden genomen wanneer zij met feiten komen.

Volgende week wordt duidelijk welke kant Harderwijk op gaat.

Met vriendelijke groet,
Eerlijk Harderwijk

📚 Bron (officiële documenten)
WOO verzoek inzake COA, vanaf pagina 4 (aantal beschikbare plekken in Sypel):https://www.coa.nl/sites/default/files/2026-01/Bijlagen%2049%20tot%20en%20met%2072.pdf

Raadsvergadering 12 juni 2025 inzake dat alle wensen en bedenkingen even belangrijk zijn voor de gemeenteraad , https://harderwijk.bestuurlijkeinformatie.nl/Agenda/Index/965b89ad-5175-4f10-804a-eea8d4681ac8

Je raad het al, het valt allemaal wel mee!…En dan zie je allemaal berichten langs komen van bijvoorbeeld D66 > Harderwij...
01/02/2026

Je raad het al, het valt allemaal wel mee!…
En dan zie je allemaal berichten langs komen van bijvoorbeeld D66 > Harderwijk anders en het CDA en ook GroenLinks dat ze veiligheid heel serieus nemen.
Wie houdt wie nu voor de gek?

En dan laat ik Burgemeester Joon maar even voor wat het is…

31/01/2026

Wederom weer melding gedaan bij de gemeente over de foutparkeerders ieder weekend bij ons in de wijk!… Dit wordt bijna wekelijks gemeld enkel wordt er weinig aan gedaan.
Hoe willen ze dan een AZC in goede banen leiden?… Terwijl ze het parkeerprobleem niet eens op kunnen lossen.

29/01/2026

Er is ons vanavond toegezegd door de Burgemeester bij de raadsvergadering dat het volgende week duidelijk zal zijn hoe de businesscase van het COA er uit zal gaan zien.
En hoe het plan gepresenteerd zal worden met de duidelijkheid over het aantal personen etc etc.

Wij als wijkbewoners zijn hier uiteraard zeer benieuwd naar omdat de informatie die voor handen is laat zien dat dit nooit de de juiste locatie kan zijn, en of de Burgemeester en het college woord houden en zich houden aan de voorwaarden die gesteld zijn.

Wij als wijk zullen blijven vechten voor een eerlijk en oprecht proces!…Wat nu absoluut niet het geval is.

28/01/2026

Citaat uit het verkiezingsprogramma van het CDA voor 2026 …Staan garant voor de veiligheid in en om een AZC ….Wat hebben ze dan gedaan in de afgelopen 9 jaar???

De wijkbewoners bij het huidige AZC zijn in de afgelopen jaren geterroriseerd door bewoners van het AZC….Hoezo kan dan nu het CDA garant staan voor veiligheid…?


Asiel en integratie
In deze tijd van verharding zet het CDA in op verbinding. Waar de toelating van
asielzoekers in het asielproces en de erkenning van statushouders taken van het
rijk zijn, weten wij ons in de gemeente verantwoordelijk en solidair en is dat
leidend voor onze inzet om vluchtelingen een veilige plek in onze samenleving te
bieden. Tegelijkertijd houden we oog voor de behoeften van alle inwoners. Het is
een dubbele verantwoordelijkheid die spanningen met zich meebrengt.
We steunen de komst van een nieuwe AZC met maximaal 350 plaatsen in onze
gemeente en staan voor een goede opname van statushouders in onze
samenleving. De kwaliteit van de opvang en een goede integratie is leidend. Ook
staan wij voor de veiligheid van de buurt nabij het AZC. De druk op onder andere
zorginstellingen, maatschappelijke organisaties en onderwijsinstellingen mag
nooit te groot worden.

Uit het verslag van de Stentor:Asielplannen  in Harderwijk stuiten op problemen: gebouw te klein en in slechte staat‘Slo...
27/01/2026

Uit het verslag van de Stentor:

Asielplannen in Harderwijk stuiten op problemen: gebouw te klein en in slechte staat
‘Slooprijp’ en ‘energetisch een ramp’. Zo omschreef een voormalig schoolbestuurder het Morgen College. Toch wil Harderwijk er 350 asielzoekers huisvesten. Uit vrijgegeven documenten blijkt nu: dat wordt lastig. Het hoofdgebouw biedt plek aan hooguit 172 personen.
Paul Hartman
Paul Hartman
Verslaggever gemeente Harderwijk
27 januari 2026, 15:46
Het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) was deze zomer flink geïrriteerd door de manier waarop Harderwijk communiceerde. De gemeente maakte bekend dat het Morgen College ruimte biedt aan 350 asielzoekers, terwijl daar volgens het COA nogal wat haken en ogen aan zitten.
Het hoofdgebouw is te smal voor een centrale gang met appartementen aan beide kanten. Volgens het COA kan het daardoor nooit 350 mensen huisvesten.
Een mogelijke oplossing is tijdelijke woonunits plaatsen op het omliggende terrein. Daar zouden de resterende 168 personen in kunnen worden ondergebracht.

© Ruben Schipper Fotografie
Ruimtelijke puzzel
Of dat haalbaar is, is onzeker. Hoeveel grond er beschikbaar is en of het COA alle units kan plaatsen, is nog onduidelijk. Bovendien is er ook plek nodig voor een gebouw met diensten en voorzieningen.
Daar komt bij dat basisscholen De Springplank en Verschoorschool volgend jaar naar het terrein moeten verhuizen. Het wordt dus een flinke ruimtelijke puzzel, waarvan onduidelijk is of die valt te leggen.
Afgelopen zomer werden spandoeken opgehangen bij de school, als protest tegen de azc-plannen:

© Damian Ruitenga / Persbureau de Breij
Documenten en interne mails
De informatie komt uit een uitgebreid pakket documenten dat het COA openbaar heeft gemaakt. Dit gebeurde na een beroep op de Wet open overheid (Woo), ingediend door de actiegroep ‘Kies NEE tegen AZC de Sypel’.
De documenten geven een ongefilterde blik in de keuken van het plan om vanaf 2027 350 asielzoekers op te vangen in het pand van het Morgen College in Harderwijk. Of beter gezegd: het voormalige pand. De middelbare school is eind november verhuisd naar een nieuw onderkomen aan de Westeinde.
De stukken bestaan uit interne e-mails, technische rapporten en studies, bestuurlijke documenten en planningen en ramingen. Alles bij elkaar gaat het om 46 pagina’s, opgesteld in mei en juni vorig jaar.
Slooprijp
De staat van het gebouw, dat stamt uit 1966, roept flinke vraagtekens op. Een voormalig schoolbestuurder en wijkbewoner waarschuwde het COA dat het pand ‘slooprijp’ is en ‘energetisch een ramp’.
Officieel gebruikt het COA de term ‘slooprijp’ niet, maar uit eigen technische rapporten blijkt dat het pand in slechte staat verkeert: installaties functioneren nauwelijks en moeten grotendeels vervangen worden.
Daar hangt natuurlijk een prijskaartje aan. Ook speelt mee dat het een monumentaal pand betreft, waardoor de ruimte om de boel te verbouwen beperkt is.
Onderzoek loopt nog
Het COA wil voorlopig niet ingaan op vragen over de documenten. Woordvoerder Arnoud Siekmans benadrukt dat het haalbaarheidsonderzoek nog loopt.
„Een concreet antwoord op de capaciteit en wat er wel of niet in het gebouw past, kunnen we nog niet geven. We verwachten pas eind volgende week meer duidelijkheid te kunnen geven.”
Kritiek op asielplannen
In mei maakte de gemeente bekend dat het Morgen College moet dienen als opvang voor 350 asielzoekers, met een opening van het nieuwe azc gepland in 2028.
Het huidige azc op Kranenburg-Noord sluit komende zomer de poorten. Dat betekent dat Harderwijk zeker anderhalf jaar zonder azc zit.
Buurtbewoners en anderen uit de stad uiten stevige kritiek op de plannen voor het Morgen College. Ze maken zich zorgen over hun kinderen en de sociale veiligheid in de wijk. Volgens hen hoort een azc niet in een omgeving met een zwembad, scholen en sportverenigingen.
In juni werd er gedemonstreerd tegen de azc-plannen:

25/01/2026
En dat is al vanaf Juni bekend,enkel moest dat middels een WOO verzoek aan het licht komen.!
25/01/2026

En dat is al vanaf Juni bekend,enkel moest dat middels een WOO verzoek aan het licht komen.!

Nieuwe ontwikkeling in asieldossier Harderwijk?!

Harderwijk stevent af op een nieuwe ontwikkeling in het asieldossier en dit keer kan het in uw wijk gebeuren.

De gemeente wilde 350 asielzoekers plaatsen op de verouderde en kleine locatie Sypel 2. Nu blijkt: daar is slechts plek voor 172 (bron COA). Dat is ruim onder wat Harderwijk volgens de spreidingswet moet opvangen. Gemeente Harderwijk wil zelf 350 asielzoekers opvangen.

De rekensom is simpel.
➡️ 178 mensen tekort
➡️ Dus: een nieuwe locatie nodig om te voldoen aan de opvang van 350 asielzoekers

En dan rijst de vraag die niemand hardop durft te stellen:
Waar komt die extra opvang?

In Stadsweiden? Drielanden? Frankrijk? Tweelingstad? Hierden?
Misschien wel in uw straat. Naast uw school. Bij uw kinderen.

Wat het extra zorgelijk maakt: zolang inwoners zwijgen, worden deze keuzes achter gesloten deuren gemaakt. Zonder inspraak. Zonder waarschuwing. En pas als alles al vastligt, hoort u het nieuws. Net als de inwoners van Sypel 2.

Dan is het te laat.

Dit gaat over uw wijk, uw veiligheid, uw leefomgeving en uw toekomst.
Wie nu niets zegt, geeft anderen vrij spel om te beslissen over ons hoofd heen.

👉 Spreek u uit.
👉 Deel zoveel mogelijk dit bericht aan uw vrienden en buurtbewoners.
👉 Spreek lokale partijen hierop aan.

Want één ding is zeker:
Als wij zwijgen, bepaalt een ander wat er in onze straat gebeurt.

Met vriendelijke groet,
Eerlijk Harderwijk

📚 Bron (officiële documenten)

WOO verzoek inzake COA, vanaf pagina 4 (aantal beschikbare plekken in Sypel):
https://www.coa.nl/sites/default/files/2026-01/Bijlagen%2049%20tot%20en%20met%2072.pdf

Adres

De Sypel
Harderwijk

Website

Meldingen

Wees de eerste die het weet en laat ons u een e-mail sturen wanneer Kies NEE tegen AZC de Sypel nieuws en promoties plaatst. Uw e-mailadres wordt niet voor andere doeleinden gebruikt en u kunt zich op elk gewenst moment afmelden.

Delen