15/05/2026
Statement – In Haarlem gaan we voor verbinding en medemenselijkheid
Wij zijn geschokt door het recente geweld bij anti-azc demonstraties in Nederland. Demonstreren is een goed recht, maar de afgelopen tijd zagen we hoe opvangplekken, vluchtelingen en bestuurders doelwit werden van bedreiging, brandstichting en intimidatie. Met vandalisme, geweld en intimidatie laat een luidruchtige minderheid van zich horen.
De meest kwetsbare mensen, vluchtelingen voor oorlog en geweld, worden als zondebok gebruikt en bedreigd. De plek waar zij veilig hadden moeten zijn, is in brand gestoken. Dat heeft ons diep geschokt.
De dreiging raakt ook vele anderen. Nederlanders met een migratieachtergrond en mensen die tot een minderheidsgroep behoren, worden geïntimideerd door online en offline uitingen van extreemrechtse groepen. Het is onacceptabel dat dit vandaag de dag in Nederland gebeurt.
Ook lokale bestuurders worden geïntimideerd, waardoor de democratische besluitvorming in gemeenten in gevaar komt. Wij vinden dit absoluut verwerpelijk.
Haarlem is een stad die vluchtelingen verwelkomt. Een stad waar mensen met allerlei achtergronden samenleven, op talloze manieren samenkomen, elkaar helpen en een gemeenschap vormen. In ons eigen Haarlem is komende zaterdag ook een demonstratie tegen vluchtelingen.
Daarvan nemen wij krachtig afstand van.
Haarlem is een stad van verbinding, niet van haat. Haarlem biedt vluchtelingen onderdak, en bedreigt hen niet. In Haarlem komen besluiten democratisch tot stand, niet door intimidatie. Op zaterdag 16 mei is er om 13.00 bij de muziekkoepel in de Haarlemmerhout een steunactie voor het AZC Haarlem. Wij zullen daar zijn. We laten daarmee zien dat we staan voor hoop, verbinding en medemenselijkheid. We vragen iedereen om samen met ons die boodschap te laten zien.
Namens de fracties van
PRO Haarlem
Partij voor de Dieren
Actiepartij
CDA
D66
Volt
Jouw Haarlem