4 mei Comité - Angerlo, Lathum & Giesbeek

4 mei Comité - Angerlo, Lathum & Giesbeek Het jaarthema van 2026 is de geschiedenis begrijpen.

We kijken terug op een mooie en waardevolle herdenkingsdag op 4 mei jl.De dag begon al vroeg op basisschool De Trompette...
06/05/2026

We kijken terug op een mooie en waardevolle herdenkingsdag op 4 mei jl.
De dag begon al vroeg op basisschool De Trompetter. In de klas werd uitgebreid stilgestaan bij de betekenis van herdenken. Leerlingen van groep 7 kregen alle ruimte om vragen te stellen, die helder werden beantwoord. Bart-Jan, dank daarvoor – zeker voor herhaling vatbaar, zo hebben we begrepen.
Daarna werden de klassen gemixt, met als uitgangspunt: we helpen elkaar. Samen knutselden de leerlingen bloemen, die later op de krans zijn bevestigd. Deze krans is vervolgens door alle leerlingen en andere aanwezigen gelegd bij het oorlogsmonument. We luisterden gezamenlijk naar de toespraken van de wethouder en de voorzitter van het comité. De taptoe klonk en het Wilhelmus werd gezongen. Het was mooi om te zien hoe jong en oud zo betrokken waren. Na afloop genoten de leerlingen van mandarijnen, waarna zij teruggingen naar school.

14.30 uur werd met een kleine delegatie een krans gelegd bij het monument in Lathum.

Later op de dag maakte het comité zich op voor de herdenking, die dit jaar in Giesbeek plaatsvond. Vanwege de verbouwing van de kerk tot appartementen moesten we uitwijken naar een andere locatie. Gelukkig hebben we een passende plek gevonden bij De Brede Blik.
Daar herdachten we samen de slachtoffers – burgers en militairen – die zijn gevallen tijdens de Tweede Wereldoorlog, de koloniale oorlog in Indonesië, en in oorlogssituaties en vredesoperaties daarna.

We willen iedereen bedanken die aanwezig was. In het bijzonder dank aan het Arnhems Interscholair Orkest (AIO), Annelies Arnoldus, de trommelaars Gerwin en Patrick van muziekvereniging Nieuw Leven, Luuk en Rhavy van St. Gregorius, waterscouting Abel Tasman, wethouders Aard van Orden en Arthur Boone. Lotte voor haar indrukwekkende gedicht en Wilco de Toffe Peer voor het leveren van het fruit.

04/05/2026
De geschiedenis begrijpen...Op 4 mei beginnen we de herdenkingsdag door samen met de kinderen van basisschool de Trompet...
03/05/2026

De geschiedenis begrijpen...

Op 4 mei beginnen we de herdenkingsdag door samen met de kinderen van basisschool de Trompetter in Angerlo kransen te knutselen en verhalen van een veteraan te horen.
Alle kransen worden om 13.00 uur gelegd bij het oorlogsmonument bij de Galluskerk.
Om 14.30 leggen we de krans in Lathum.
In de avond om 19.00 uur is de herdenkingsbijeenkomst met medewerking van het AIO. Dit is vrij toegankelijk voor iedereen die mee wil herdenken. Inloop is vanaf 18.30 uur.
Zien we jullie bij één van de monumenten of bij de herdenking?

Adres

Kerkstraat 39
Giesbeek
6987

Meldingen

Wees de eerste die het weet en laat ons u een e-mail sturen wanneer 4 mei Comité - Angerlo, Lathum & Giesbeek nieuws en promoties plaatst. Uw e-mailadres wordt niet voor andere doeleinden gebruikt en u kunt zich op elk gewenst moment afmelden.

Delen