11/06/2026
๐๏ธRaadsvergadering - donderdag 11 juni 2026
๐๐ญ๐๐๐ฌ๐ฉ๐๐ซ๐ญ๐ข๐ฃ ๐ค๐ซ๐ข๐ญ๐ข๐ฌ๐๐ก ๐จ๐ฉ ๐๐๐-๐๐จ๐ฅ๐ฅ๐๐ ๐ ๐ฏ๐๐ง ๐ ๐ฐ๐๐ญ๐ก๐จ๐ฎ๐๐๐ซ๐ฌ!
Vanavond tijdens de raadsvergadering is in Sittard-Geleen een nieuw college geรฏnstalleerd. Waar voorheen 4 wethouders voldoende waren, kiest de coalitie nu voor 7 wethouders (6,5 fte). Dat kost de gemeente naar schatting โฌ250.000 extra per jaar, terwijl onze inwoners al de hoogste OZB van Nederland betalen.
De Stadspartij vraagt zich af welk probleem deze forse uitbreiding oplost. In plaats van meer bestuurders zien wij liever lagere lasten voor onze inwoners, betrouwbare begrotingen en meer aandacht voor onze ouderen.
Daarom hebben wij de motie "Meer wethouders, minder bestuursvet" ingediend. Ons voorstel: houd 7 wethouders als dat nodig wordt gevonden, maar beperk de totale omvang van het college en gebruik de besparing voor verlaging van de OZB.
Daarnaast maken wij ons zorgen over het gebrek aan vernieuwing in het coalitieakkoord. Ondanks het verlies van duizenden stemmen voor de coalitiepartijen wordt vooral ingezet op voortzetting van bestaand beleid. De kiezer vroeg om verandering, maar krijgt vooral meer van hetzelfde.
Wij wensen de nieuwe wethouders veel succes, maar zullen hen de komende jaren kritisch blijven volgen. Inwoners verdienen een bestuur dat zuinig omgaat met belastinggeld en keuzes maakt die รฉcht in hun belang zijn.
Om het positief te eindigen is onze Jo Spรคtgens geรฏnstalleerd als burgercommissielid namens de Stadspartij Sittard-Geleen! Daarmee is onze fractie compleet en gaan wij ons de komende tijd inzetten voor onze inwoners van Sittard-Geleen.