15/10/2024
Wandelclub
Wij zijn Jimmy, Zeliha en Jeroen en wij lopen iedere donderdagochtend (mits het goed weer is) mee met de wandelclub voor de bewoners van Vitalis Engelsbergen samen met een groep vrijwilligers.
Dit doen we om naast onze projecten waarin we trainingen, voorlichting en coaching geven, ook rechtstreeks contact met de doelgroep ouderen te hebben en er kennis mee te maken.
Tijdens de wandelingen lopen we een ronde van ongeveer anderhalf uur door de omgeving. Vaak gaan we naar een park, maar soms ook richting het centrum van Eindhoven. De meeste vrijwilligers en wijzelf ook hebben een eigen bewoner die we begeleiden tijdens de wandeling. Vaak door achter een rolstoel te lopen maar soms ook gewoon naast iemand met een rollator die nog wel zelfstandig zulke stukken kan lopen.
Een trouw lid van de wandelclub is mevrouw Donckers. Zij vindt het heerlijk om even een frisse neus te halen, ook al kan zij zelf niet meer goed lopen. In haar rolstoel geniet zij van de natuur. Ze praat dan ook graag over wat ze allemaal ziet. Ze heeft een scherp oog voor paddenstoelen, bloemetjes en natuurlijk de eendjes. Vroeger heeft mevrouw Donckers altijd hondjes gehad, dus alle hondjes die ze tegenkomt op haar route moet ze natuurlijk even aaien.
Het is een mooi initiatief omdat veel van deze ouderen anders niet vaak buiten komen en zo zien ze ook nog eens wat van de omgeving. Je ziet dat ze er erg van genieten en daarnaast vinden wij het zelf ook leuk om te doen. Na afloop drinken we nog even koffie met een koekje erbij waarna de ouderen weer teruggebracht worden naar de afdeling waar ze wonen.
“Het is fijn om te zien dat de bewoners zo genieten van het buiten zijn. Dat geeft een voldaan gevoel voor mij.” – Jimmy