De Dikke Boom in Bergen op Zoom

De Dikke Boom in Bergen op Zoom Mijn naam is de Dikke Boom. Ik ben een +/- 150 jaar oude monumentale boom. Op deze pagina worden zaken over andere bomen en mijzelf geplaatst.

26/09/2024

Results of bio–potential measurements 2011 and 2012. Quotes from “the-effects-on-trees-of-pulsed-digitally-modulated-high-frequency-electromagnetic-fields-produced-by-em-transmitters” (.pdf) van Wageningen University, d.d. oktober 2013.

Meer oude bomen?Zou het niet leuk zijn als er meer "dikke", oude bomen zouden bijkomen in Bergen op Zoom? Bijvoorbeeld: ...
08/04/2024

Meer oude bomen?

Zou het niet leuk zijn als er meer "dikke", oude bomen zouden bijkomen in Bergen op Zoom? Bijvoorbeeld: Een soort "Dikke Boom" op de vismarkt of het beurspleintje. Mooie bomen die lange tijd bij de mensen staan en middenin de gezelligheid. Bomen die er over 100/ 150 jaar ook nog staan. Dat gun je andere bomen ( en jezelf en andere mensen) toch ook?

Hoe dan ook: De mensen hebben weer een stukje over mij geschreven wat je via deze link kunt lezen: https://www.bndestem.nl/bergen-op-zoom/bergs-mysterie-hoe-oud-is-de-dikke-boom-eigenlijk~a0b11442/?fbclid=IwAR1Uyma_r_NgkZYLCy_E-BVc7hemXBaGWCDv-i7eyHJW-ntr5PsLrFZLp0s_aem_AbFUxmPk_Rlyx6tIxNI7w_GFQI67WwzKSZV8OXKKeIFfjTWnLgCkN0v6xtI0nrwCEApnQfe2yWXLFibhbB4DDUco

(Maar denk er eens over na: Bergen op Zoom (centrum) met veel meer oude mooie (grote) bomen... Ik steek mijn takken omhoog en stem meermaals vóór 😊 Dienen we wel vandaag te beginnen want de dikke bomen van morgen zijn de sprietjes van vandaag.)

Er is een massale boomsterfte gaande.De allergrootste oorzaak? De straling van je telefoon en andere elektromagnetische ...
06/08/2023

Er is een massale boomsterfte gaande.

De allergrootste oorzaak? De straling van je telefoon en andere elektromagnetische straling. Lees het zelf eens na op:

De boom en ons 19

In 2019 is een rapport uitgekomen van het International Union for Conservation of Nature and Natural Resources (IUCN), waarin gesteld wordt dat van de onderzochte 454 boomsoorten op Europese bodem er 42 procent met uitsterven worden bedreigd en van de 258 endemische soorten 58 % met uitsterven worden bedreigd. Tot de bedreigde soorten behoren onder andere de paardenkastanje en de wilde lijsterbes.

Bij het bomenbestand neemt volgens de door mij gesproken tientallen gemeentelijk groenambtenaren de vitaliteit in alle leeftijdsklassen al decennia af.

Die groenambtenaren constateren tevens een toename van ziekten en plagen die de bomen aantasten. De afgelopen twintig jaar wordt ons bomenbestand massaal aangetast door voor Nederland ‘nieuwe’ ziekten zoals de kastanjebloedingsziekte, massaria, eikensterfte en de roetschorsziekte bij esdoorns. De essen zijn zelfs in een razend tempo aan het sterven door de essentaksterfte. Over minder dan tien jaar zullen we de essen in ons landschap en onze bossen misschien totaal gaan missen. Ook ervaren we meer plagen zoals de processierupsen en een toename van barstafwijkingen zoals, bastknobbels, baststrepen en bastscheuren.

Toeval? Of is er meer aan de hand?
Het IUCN-rapport past in een reeks van andere rapportages die laten zien dat de afgelopen decennia het insectenbestand enorm is afgenomen, de vogels in aantallen en soorten enorm zijn afgenomen en bij bomen lijkt ook het grote uitsterven begonnen.

In de gesprekken en mailwisselingen werden wel een aantal mogelijke oorzaken genoemd onder andere veranderend waterbeheer, bestrijdingsmiddelen, kwaliteit groeiplaatsen, klimaatveranderingen, luchtverontreiniging en straling. Er is echter één mogelijke oorzaak die de afgelopen decennia een bijna exponentiële groei vertoond: elektromagnetische straling.

Ik heb een technisch-fysische achtergrond. Ik hecht daardoor aan harde metingen. Die zijn te vinden in de rapportage van het onderzoek “the effect on tree of pulsed digitally modulated high frequency electromagnetic fields produced by em transmitters”. Hierin worden de bio-potentiaal metingen aan boomcellen in een kooi van Faraday beschreven, waarbij tot op de minuut nauwkeurig was vast te stellen wanneer een WiFi router werd aan of uitgezet. Er was een zichtbaar effect op de waarde en aard van het te meten bio-potentiaal.

Voor mij is het helder. Als een (boom)cel op een dergelijke wijze reageert op WiFi (elektro- magnetische straling) is alle voorzichtigheid geboden en zou het voorzorgprincipe in acht genomen moeten worden. En is dat zeker een reden tot nader onderzoek.

Onder il partigiano verschijnen stukjes van mijn hand die een ander licht werpen op water, natuur, landbouw en de overheid. Vaak in relatie met de geschiedenis. Nieuwsgierig? Ga dan eens naar de pagina Studio 578 op facebook. Dan mist u niks.

Hé, de Partij voor de Bomen heeft een stukje geschreven.Eens even lezen...
26/06/2023

Hé, de Partij voor de Bomen heeft een stukje geschreven.

Eens even lezen...

De boom en ons

Reeds in het Bijbelse genesis-verhaal worden bomen vermeld die een prominente rol vervullen in dat verhaal. De levensboom en de boom van kennis van goed en kwaad. Ook in het oude testament komen bomen voor zoals de Abranhamseik nabij Hebron die toen al heilig was. Wiens verering door de Romeinse keizer Constantijn werd verboden.

Bomen moesten in de ogen van onze voorouders wel heilig zijn. Ze boden voedsel en bescherming maar vooral ze herrezen na iedere winter uit de dood wanneer hun kronen zich weer vulden met prachtig jonggroen. Dat ontluiken in het voorjaar was een ware overwinning op de zo gevreesde dood.

Heilige bomen werden verbonden aan de goden. In Noord-Europa waren dat vooral de eik aan Donar of Thor en de linde aan Freya. In de Keltische mythologie de godin van de liefde en huiselijkheid.
Voor mij zijn oude bomen levende natuurhistorische monumenten en vaak ook cultuurmonumenten. Ze verdienen dan ook onze bescherming. Zo is onze Dikke op het Gouvernementsplein in Bergen op Zoom voor mij net zo beschermwaardig als het Markiezenhof.

Onze Dikke heeft zelfs een eigen facebookpagina. Ga er eens kijken. https://www.facebook.com/DikkeBoomBoZ

Paardenbloemsap? Niet verkeerd.Hoewel knoflooksap ook zalig en gezond is. Voor bomen sowieso. Mede daarom planten velen ...
28/05/2023

Paardenbloemsap? Niet verkeerd.

Hoewel knoflooksap ook zalig en gezond is. Voor bomen sowieso. Mede daarom planten velen ook knoflook bij hun fruitbomen. Maar uh....ik wijd uit. Dat heb je op mijn leeftijd wel eens. Sorry.

Ik las net in BNdeStem over de groep die graag meer vergroening in Bergen op Zoom realiseert (en dit ook werkelijk realiseert!): De Eetbare Stad ( https://www.facebook.com/Deeetbarestadboz ). Misschien is het wel leuk om het laatste vergroeningsproject op de vismarkt te komen bezichtigen. Wellicht inspireert het je bij je eigen vergroening in huis, tuin, keuken en buurt?

BERGEN OP ZOOM - Fris jong groen siert sinds kort de bloembakken voor het dichtgetimmerde Ketrientje in hartje Bergen. Buurtbewoners en vrijwilligers van De Eetbare Stad hebben hier een pluktuin met groenten, kruiden en fruit aangelegd.

Wat gezellig!Zelf kon ik het nét niet zien maar ik hoorde van de bomen die daar staan wel dat er een feestje gaande was....
27/05/2023

Wat gezellig!

Zelf kon ik het nét niet zien maar ik hoorde van de bomen die daar staan wel dat er een feestje gaande was. Dat was dus van de Eetbare stad. Een initiatief van burgers zelf.

Mocht je meer willen weten, kijk dan maar eens hier: https://deeetbarestad.com/hap-parkjes/ of hier:

Via mijn vrienden in het  las ik onderstaande.Toen ik het las dacht ik: Jeetje, er zijn inderdaad steeds meer mensen die...
02/04/2023

Via mijn vrienden in het las ik onderstaande.

Toen ik het las dacht ik: Jeetje, er zijn inderdaad steeds meer mensen die hun wijken vergroenen. En ik zie dat dit soms goed gaat maar soms word het groen weer verwijderd door mensen die het onderhoud regelen. Dan word er, bijvoorbeeld, een hele boomcirkel met plantjes leeg gemaakt. Is waarschijnlijk een communicatiefoutje en dat kan anders. Daarom zijn er verschillende mensen met verschillende groepen samen bezig om dit te veranderen. De eerste stap is deze petitie.

Zeg krab(je) en andere vrienden, zou jij ons wellicht kunnen meehelpen met een handtekening zodat er meer groen kan komen? Link staat hieronder.

Het is een van de grootste frustraties van buurtvergroeners: elke dag worden wel ergens in het land , en andere groene buurtoases door plantsoenendiensten kapot geschoffeld. Zelfs al zijn deze plekken geadopteerd, dan nog kan het misgaan.

En dat terwijl alle stukjes groen - groot en klein - een belangrijke bijdrage leveren aan bijen, dieren, mens en klimaat. 🐝🌻🌳
Dit moet en kan anders!

We sloegen de handen ineen met Bijenstichting en en lanceren vandaag de petitie !

Teken de petitie 🖊 en help ons om gemeenten te overtuigen hun schoffelbeleid om te keren en buurtgroen met rust te laten, tenzij het echt niet anders kan.

https://guerrillagardeners.nl/schoffel-me-niet/

Op de teentjes getrapt?Er komen werkzaamheden. Enerzijds maakt mij dat wel blij want mijn tenen zitten nu nog wel eens t...
04/11/2022

Op de teentjes getrapt?

Er komen werkzaamheden. Enerzijds maakt mij dat wel blij want mijn tenen zitten nu nog wel eens tegen die fonteininstalaties te botsen. Anderzijds...ik hoop maar niet dat ze mijn monumentale teentjes "afknippen" omdat dit handiger is of zoiets.

Nou ja, ik heb er verder geen informatie meer over gekregen dus we zullen het wel weer zien.

De gemeente start in de 2e week van november met aanpassingen aan het Gouvernementsplein. Het betreft hier een aanpassing van het hogere deel van het plein: het gras en een deel van de fontein wordt omgebouwd tot straatwerk om een terras mogelijk te maken bij het restaurant dat in het Gouvernement komt. De werkzaamheden duren ongeveer 1 week. De weekmarkt blijft gewoon bereikbaar. Deze aanpassing is tijdelijk in afwachting van de nog door de gemeenteraad vast te stellen Visie Binnenstad.

Heb je een boomtuintje en wil je ook een adoptieteken plaatsen? Dat kan! De mal van dit teken kun je aanvragen bij de ge...
19/10/2022

Heb je een boomtuintje en wil je ook een adoptieteken plaatsen? Dat kan! De mal van dit teken kun je aanvragen bij de gemeente via [email protected]

Heb je net een boomtuintje ingezaaid, wordt de boel omgeschoffeld. Een nieuw adoptieteken in Bergen op Zoom vormt de oplossing.

Adres

Gouvernementsplein
Bergen Op Zoom
4611 NZ

Website

Meldingen

Wees de eerste die het weet en laat ons u een e-mail sturen wanneer De Dikke Boom in Bergen op Zoom nieuws en promoties plaatst. Uw e-mailadres wordt niet voor andere doeleinden gebruikt en u kunt zich op elk gewenst moment afmelden.

Delen