07/11/2025
שאלה מעניינת: מוצרים יחסית פשוטים שמיוצרים/גדלים בארץ כמו חלב, שמנת מתוקה, חמאה, ולפעמים אבוקדו, בננות, קיווי וכו', נמצאים במחסור, או שמחירם נוסק או שהם רקובים וקמחיים.
ומוצרים סופר מסובכים שמיוצרים בחו"ל ולפעמים חלקים שונים שלהם מיוצרים במדינות שונות, החל מחומרי גלם כמו נחושת וברזל, דרך שבבים מתוחכמים מטאיוואן וכלה בהרכבה ובדיקות איכות, נמצאים בארץ בשפע.
סמארטפונים, טלוויזיות, מצלמות, וכך גם מוצרים פשוטים יותר כמו רהיטים, בגדים ונעליים. אין מחסור, המחירים בדר"כ במגמת ירידה והאיכות מצוינת.
מה הסוד?
הסוד הוא תכנון מרכזי ושליטה של המדינה לעומת שוק חופשי, קפיטליזם.
המדינה מנהלת את שוק המזון בארץ בצורה הדוקה. מחסומי ייבוא (ידעתם שאסור לייבא בננות ותפוזים?) ומכסים גבוהים שלמשל הופכים ייבוא חלב לבלתי מעשי.
ואולי הכי חמור, המדינה מחליטה בשביל החקלאים כמה חלב וביצים מותר להם לייצר, ועל ידי מי ובאלה מחירים. יש גם רגולציות מושחתות ומיותרות ועוד כהנה וכהנה. תכנון מרכזי שברה"מ הייתה יכולה להיות גאה בו.
אבל אייפון? ייבוא חופשי כמעט לגמרי ומכס אפס. זהו. זה כל הסוד.
כל השאר זה שטויות. חושבים שהאשם בפערי תיווך? למה, בשוק הסמארטפונים אין פערי תיווך לכל אורך שרשרת הייצור החל מכריית הנחושת ועד החנות ברחוב ברמת גן?
הכי מצחיקים אותי אלה שמודאגים מביטחון המזון בארץ. כאילו אם יהיה ייבוא חופשי והמדינה תפסיק לנהל את השוק ותהיה מלחמה אז אוי ואבוי מה נאכל.
מה נאכל? לא נאכל כלום. כי אין כמעט חיטה בארץ, ואין מספוא ואין נפט. אם רוצים ביטחון מזון ככל האפשר אז צריך כמה שיותר יחסי מסחר עם כמה שיותר מדינות כדי שיהיה אולי מישהו שיסכים למכור לנו גם כשהמצב קשה. בדיוק ההיפך ממה שמדינת ישראל עושה היום.
ואולי מה שאפילו יותר מצחיק אותי זה שמישהו חושב שאפשר לסמוך על המדינה שתנהל את השוק הזה. אותה מדינה של אוקטובר 7, והפצ"רית והברחות הנשק ממצרים (שפתאום אחרי שעשו כתבה בערוץ 11 צה"ל החליט שזו בעיה הראויה לטיפול. הפלא ופלא).
קפיטליזם וזהו: ביטול המכסים, ביטול הרגולציה, ביטול התכנון המרכזי.
לעוד מהרעיונות שלי כנסו לאתר של מפלגת החופש, הלינק בתגובה הראשונה.