14/06/2026
מדוע ישראל הייתה חייבת להגיב בדאחיה, ומה מנסים האיראנים להשיג באמצעות שיגור טילים ישירות משטחם לישראל?
חיזבאללה שיגר כטב"מים לשטח פתוח - אירוע שלכאורה קרה מאות פעמים בעבר. אבל בפועל הירי הפעם היה שונה - לא אירוע טקטי, אלא מהלך עם רעיון אסטרטגי מאחוריו. חיזבאללה מנסה לשחזר בצפון את השיטה שהפעיל חמאס בגדר הגבול בעזה, שהסתיימה בטבח השבעה באוקטובר: שחיקה שיטתית של ההבנות והרגלת הצד הישראלי לתקריות שעצימותן מתגברת בהדרגה.
בעזה זה החל עם ילדים קטנים שנשלחו למרחב הגדר כדי להרגיל את צה"ל שלא יורים - גם במרחב שהוגדר שטח הריגה. בהמשך נשלחו נערים, לאחר מכן כמה מפגינים, וזה הסתיים בהתפרעויות המוניות על הגדר עצמה מבלי שצה"ל הדף בנחישות את המתפרעים.
בין המתפרעים נטמעו מחבלי חמאס אשר אספו מודיעין יקר ערך על תנועות הצבא ושגרת הפעילות שלו, אך חשוב מכך - באופן זה, בבוקר השבעה באוקטובר המערכת הישראלית כבר הייתה מורגלת בפעילות אינטנסיבית ואלימה בקרבת הגבול, מה שחיזק את השאננות ממש עד מתקפת הטבח, גם אם האינדיקטורים באותו בוקר היו בעלי אופי שונה.
ישראל לא יכולה לאפשר תרחיש דומה בצפון, במסגרתו ירי הכטב"מים ינורמל, יתעצם, יחל לזלוג ליישובים, יעובה בהדרגה בירי רקטות וכיוצא בזה. הלקח מהשבעה באוקטובר הוא שהבלגה על הפרות קטנות כדי לקנות שקט בטווח הקצר מסתיימת באסון גדול בטווח הבינוני.
תמיד יש סיבות טקטיות טובות למה לא להגיב עכשיו - העיתוי אף פעם לא נוח - אבל ההיגיון האסטרטגי מחייב לגדוע את שחיקת ההבנות מייד בתחילתה, אחרת נכנסים למדרון חלקלק וקטלני. לכן, לישראל לא הייתה ברירה אלא להגיב בדאחיה, בהתאם להבנות שהושגו.
באשר לירי התגובה האיראני, המשטר מנסה לייצר משוואה חדשה שמנרמלת מטחי טילים בליסטיים ישירות משטח איראן לישראל, כחלק מכללי המשחק האזורי.
חלק מזה נובע מחוסר ברירה, בעקבות אובדן העוצמה הדרמטי שממנו סובלים הפרוקסיז של המשטר. המצב הזה מחייב את טהרן לבחור בין ירי ישיר לעבר ישראל מבלי להסתתר מאחורי חיזבאללה או החות'ים, על כל ההשלכות והמחירים שנובעים מכך; לבין ויתור על הכלי של הרתעה בליסטית עוצמתית - דבר שהמשטר, כנראה, לא מוכן לו.
יחד עם זאת, אין ספק שהבחירה האיראנית לשגר קלה הרבה יותר לנוכח החולשה שמקרין הממשל האמריקני. באיראן יודעים שוושינגטון כבר תדאג להוריד עבורם באופן דרמטי את תג המחיר שהם ישלמו על הירי.
במקביל, ואולי אף חשוב מכך בעיתוי הנוכחי, הירי לעבר ישראל משרת מטרה אסטרטגית נוספת של איראן - לתקוע טריז בין ירושלים לוושינגטון ובין רה"מ נתניהו לנשיא טראמפ באופן אישי.
למעשה, ישראל נאלצת לבחור בין שתי ברירות רעות: הבלגה, שתקבע משוואה שהיא אינה יכולה לקבל; או תגובה, שתעמיד בסכנה נכס אסטרטגי מהמעלה הראשונה - הברית עם ארה"ב ומערכת היחסים חסרת התקדים שבנה נתניהו עם טראמפ.
תמיר מורג