05/10/2023
חשש לאי סדרים בתאגיד העירוני מתנ"ס אורנית – עדכון
להלן מספר עובדות ונתונים שכדאי להכיר:
• מקורות ההכנסה העיקריים של המתנ"ס הוא למעשה כספים שהמועצה מעבירה לו ותשלומים המגיעים מהתושבים.
• סכומי הכסף שמועברים למתנ"ס מדי שנה ובכללם סעיף תקציב לפעילות הנוער בישוב, נקבעים בשלב אישור תקציב המועצה ומועברים למתנ"ס עם ביצוע ההוצאה בפועל.
• כך למשל סכום הכסף שתוקצב בתוכנית ההבראה לאירועי הלאום 2023 (יום השואה, יום הזיכרון, יום העצמאות) היה 200,000 ש"ח.
• באופן לא מוסבר ובניגוד לנקבע בתוכנית ההבראה, קיבלה הנהלת המתנ"ס החלטה על דעת עצמה (בהרכב הנהלה ידידותי ליו"ר ולראש המועצה ושחוקיותו מוטלת בספק ונמצאת בבדיקה) להגדיל את תקציב אירועי הלאום לסכום של 360,000 ₪. חריגה של 80%.מצורפת ההחלטה.
• בנוסף, באותה ישיבה של הנהלת המתנ"ס הוחלט להפנות את תקציב פעילויות הנוער ולהעבירו לטובת אירועי ימי הלאום. מתוך פרוטוקול ישיבת הנהלת המתנ"ס: "ההנהלה מתבקשת לאשר תוספת של עד 50,000 ₪ שיילקח מסעיפי נוער וקהילה" מהלך מעורר תמיהה. לציבור מגיע הסבר מדוע הולאם תקציב הנוער לטובת טקסים וחגיגות ישוביות.
• לנוכח החריגה המשמעותית ובמטרה לברר את הנושא, בוצעו פניות לקבלת דוחות כספיים אך לא נענו. לכן ביקשנו מגזברות המועצה לקבל את המידע על כל ההעברות שביצעה המועצה למתנ"ס בשנים 2022 ו 2023 .
• קבלת הנתונים ארכה שבועות ובוצעה רק לאחר התערבות משרד הפנים שהורה לגזברית לשלוח דוחות ללא דיחוי. אלא שהדו"ח שהועבר נשלח בפורמט שאינו מאפשר בדיקתו לעומק. הפרקטיקה הזו מוכרת לנו היטב מאירועים קודמים בהם נעשה מאמץ מכוון מטעם גורמי המועצה (יש להניח שבהכוונת העומד בראשה) לטשטש מידע שמועבר לחברי מועצה המבקשים וזכאים על פי חוק לקבלו, להקשות ואף למנוע ביצוע בקרה כלשהי על תנועות כספים. ביטוי מובהק להיעדר שקיפות, מטריד ומעורר דאגה.
• מעיון בכרטסת שהועברה עולה כי הסכום שהועבר מהמועצה למתנ"ס לטובת אירועי ימי הלאום בצל תוכנית הבראה בה נדרש ניר לצמצם הוצאות עמד על כ- 300,000 ₪ (כולל העברה לפעילות הנוער)
עוד למדנו מהחומר שהועבר....
• פעילות המתנ"ס לשנת 2023 הצטמצמה בלמעלה מ 50% – קיצוץ דרמטי בפעילויות.
• ככל שניתן היה להבין מהדוחות המקוטעים שקבלנו הוא שבשנת 2022 המועצה נשארה חייבת למתנ"ס יותר מ 500,000 ₪ ובשנת 2023 העבירה המועצה 110,000 ₪ יותר ממה שהוציא המתנ"ס.
• מסתמן לכאורה שראש המועצה "ייבש" את המתנ"ס בשנת 2022 ולא העביר תקציב מספיק כדי כיסוי ההוצאות בפועל ולעומת זאת, העביר כספים מעבר לצורך ב 2023. כלומר, ב 2022 יצר "גירעון מדומה" בקופת המתנ"ס וב 2023 "בא לעזרה" בעודף לכיסוי הגירעון.
• לצערנו לא קיבלנו כל מידע על תהליכי התייעלות (לעשות יותר בפחות) או על גיוס תקציבים ממקורות אחרים מעבר להעברות שבוצעו מהמועצה ותשלומי תושבים.
הפרקטיקה הזו של משחק תזרימי מוכרת לנו מאירועים קודמים רק שהפעם מישהו אחר קצר את הפירות ומשים עצמו כמי שגאל את המתנ"ס מגירעון עמוק בתוך חודשים ספורים. קשה להגדיר מצב של צמצום פעילות ומשחק בתזרים כהתייעלות.
לסיכום:
• הנהלת המתנ"ס לקחה כסף צבוע לפעילויות הנוער.
• הנהלת המתנ"ס הגדילה את תקציב חגיגות העצמאות ב- 80% למרות הגרעון המטורף בקופת המועצה והתקציב שאושר לעניין בתוכנית ההבראה.
• ירידה בכ- 50% בפעילות המתנ"ס
******חשוב לציין ש ירון שרוני ונאוה ארצי התנגדו להעברת תקציב הנוער לחגיגות העצמאות. תודה וסליחה שלא ציינו את זה קודם.