27/04/2025
אם יש שאלה, שבחודשים האחרונים כל הזמן שואלים אותנו עליה, זה מה דעתנו על הנושא של גיוס חרדים לצבא. וכן – לכל אחד מאיתנו יש דעה. אנחנו אנשים מעורבים ואכפתיים, בוודאי שיהיו דעות. אבל לא – ברמה הארגונית אין לנו עמדה משותפת, וטוב שכך. חלק גדול מהמטרה שלנו היא שהמשתתפים שלנו בני כל המגזרים יוכלו לנהל שיח מכבד ומחבר, גם בנושאי מחלוקת. נקיטת עמדה בנושא כזה, תתרום מעט מאוד, ותפגע ביכולת שלנו ליצור מרחב נייטרלי לשיח מורכב.
אבל זה שאנחנו לא נוקטים עמדה – לא אומר שאנחנו לא רוצים לתת קצת טיזרים ליצירת דיון ברוח בונה. מצאנו שהצעתו של ידידנו, יוסי לוי, מנכ"ל עמותת נצח יהודה, היא בהחלט כזו.
תחשבו מה שתחשבו על התוכנית של יוסי, חשוב לציין שיוסי מכיר היטב גם את הצבא וצרכיו וגם את החברה החרדית. הוא חרדי מלידה בעצמו, אך בחר להתגייס והתקדם עד דרגת סא"ל בשירות קרבי - סדיר, קבע ומילואים. אין ספק שאת ההצעה שלו הוא כותב כשליבו מונח במקום הנכון: באהבה לצבא והמדינה ורצון שצרכי הביטחון יקבלו מענה, ובלי כל סתירה באהבת התורה והמגזר החרדי.
להלן נקודות מרכזיות מתוכניתו, כפי שסיכמנו מתוך ספרו החדש:
1. היעד הריאלי - 40-50% גיוס בקרב גברים חרדים.
2. ניסיון לגייס את מי שלומד תורה בישיבה - לא יצלח ואף יפגע ביכולת לגייס אחרים.
3. כ-22,000 צעירים חרדים בגילים הרלוונטיים, שאינם לומדים תורה בפועל, הם יעד ריאלי ומספק לצרכי הצבא.
4. הפרדה ברורה ומוצהרת לאורך זמן בין מי שלומד תורה למי שלא, תייצר שיתוף פעולה מצד המגזר החרדי. שיתוף פעולה זה יאפשר פיקוח על המוסדות והצעירים, וידיעה של המערכת מי באמת זכאי לפטור ומי מרמה.
5. את גיל הפטור יש לקבוע על 24. עד גיל זה - כל מי שלא לומד בישיבה, יהיה מחוייב בגיוס.
6. לצד חקיקה ברוח הסעיפים הקודמים, יש חשיבות גדולה לעבודת שטח שתגרום לדברים לקרות. בתוך כך:
* פתיחת מסלולים ויחידות יעודיים למגזר החרדי, תוך התאמת המסגרת לצרכי הציבור החרדי וגיוון אפשרויות השירות.
* אכיפה ובקרה על כל מי שנהנה ממעמד "תורתו אומנותו".
* קביעת יעדי גיוס למוסדות והגדרת מקלות וגזרים תקציביים הקשורים בעמידה ביעדים.
* מתן עדיפות לחרדים בוגרי שירות במספר הקשרים: מלגות לאקדמיה, קדימות במחיר למשתכן וכו.
* הקמת ישיבות הסדר ומכינות קדם צבאיות חרדיות.
* מינוי יועץ רמטכל לענייני חרדים (בדומה ליוהל"ם).
האם היכרות עומק ולב במקום הנכון מספיקים לתוכנית שיכולה להיות טובה, יעילה והגונה? זה כבר מקום לפרשנות ודעה אישית. מה דעתכם?
(בתגובה הראשונה - קישור לספרו של יוסי - "נמות ולא נתגייס?")
levi