15/06/2026
📌 Εκδήλωση τιμής και μνήμης για τους τρεις ήρωες, νεολαίους μαχητές της ΕΠΟΝ του Κάστρου του Υμηττού
Εκδήλωση τιμής και μνήμης για το Κάστρο του Υμηττού (Αγραίων 47) και τους 3 ΕΠΟΝιτες ήρωες Δημήτρη Αυγέρη, 18 ετών, διμοιρίτη του 2ου λόχου του ΕΛΑΣ Υμηττού και ιδρυτικό μέλος της ΕΠΟΝ Υμηττού, Κώστα Φολτόπουλου, 17 ετών, μαχητή του 2ου λόχου του ΕΛΑΣ Υμηττού, Θάνου Κιοκμενίδη, 17 ετών, μαχητή του 2ου λόχου ΕΛΑΣ Υμηττού πραγματοποίησαν οι Οργανώσεις Δάφνης - Υμηττού του ΚΚΕ και της ΚΝΕ και το Παράρτημα Δάφνης - Υμηττού της ΠΕΑΕΑ - ΔΣΕ την Κυριακή 14 Ιούνη. Στην εκδήλωση παραβρέθηκαν ο Γιώργος Τάτσης μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ και η Βούλα Σταμέλου γενική γραμματέας της ΠΕΑΕΑ - ΔΣΕ.
Η εκδήλωση ξεκίνησε με πορεία από την πλατεία του Υμηττού προς το Κάστρο του Υμηττού. Την εκδήλωση άνοιξε η Ευθυμία Γραμματικάκη, στέλεχος της ΚΝΕ. Στον χαιρετισμό της αφού περιέγραψε το χρονικό της μάχης του Κάστρου του Υμηττού, μεταξύ άλλων σημείωσε πως «η τόλμη, η αυτοθυσία, το παράδειγμα τους που έδειξε ότι κανένας αντίπαλος όσο ισχυρός και αν φαντάζει δεν είναι ανίκητος, ήταν αποτέλεσμα της πίστης στη δύναμη του οργανωμένου λαού που πολεμάει για το δίκιο του. Η ανυπότακτη στάση ζωής των ΕΠΟΝιτών, η διαπαιδαγώγηση σε ανώτερες αξίες και ιδανικά είναι που μετέτρεψαν το σπιτάκι αυτό σε Κάστρο Αντίστασης και να μείνει ως ένα άσβεστο μνημείο της σύγχρονης ελληνικής ιστορίας, γνωστό ως το «Κάστρο του Υμηττού» γράφοντας τη δική του ξεχωριστή συμβολή στην απελευθέρωση της Αθήνας που ήρθε λίγους μήνες αργότερα τον Οκτώβρη του 1944».
Στην ομιλία της η Ναυσικά Τόλια - Κηπουρού, αντιπρόεδρος του Παραρτήματος Δάφνης - Υμηττού της ΠΕΑΕΑ - ΔΣΕ, αφού συνόψισε το ιστορικό πλαίσιο της μάχης ανέδειξε πως «σήμερα η πράξη των τριών ΕΠΟΝιτών δεν είναι απλά μια ιστορία του παρελθόντος αλλά είναι φάρος νέων αγώνων, πηγή έμπνευσης, αναφορά παραδείγματος στάσης ζωής και δράσης για τις νέες γενιές. Για αυτό και τα προσκόμματα της Δημοτικής αρχής στην απονομή τιμής στο πρόσωπο τους με την ονοματοδοσία δρόμου ή πλατείας. Αλλά όσο και να προσπαθούν να ρίξουν στην λήθη το παράδειγμα τους ο ελληνικός λαός κάθε χρόνο θα στέκεται μπροστά στο τόπο θυσίας βροντοφωνάζοντας “τιμή και δόξα στους ήρωες ΕΠΟΝίτες”». Ακολούθησε απαγγελία του ποιήματος «Σαν θρύλος» της Σοφία Μαυροειδή - Παπαδάκη.
Στην κεντρική ομιλία ο Άρης Πλωμαρίτης, μέλος του Γρ. Περιοχής της ΚΟ Αττικής, σημείωσε πως το Κάστρο του Υμηττού «μαγνητίζει γιατί αυτοί οι ήρωες δεν δίστασαν να χύσουν ακόμα και το αίμα τους για τη λευτεριά του λαού μας και της πατρίδας μας αλλά και γιατί εκείνη την περίοδο ο λαός μας πίστεψε στις δυνάμεις του, έγινε πρωταγωνιστής των εξελίξεων, βγήκε στο προσκήνιο της ιστορίας και κατάφερε να γίνει ο “Ήρωας Λαός”». Ανέδειξε τους δυο κόσμους της περιόδου που από τη μια μεριά είχε τον αγωνιστή εργάτη, τον νεολαίο της εργατικής τάξης και του λαού που ονειρεύεται ένα καλύτερο μέλλον και πάλεψε για αυτό με οργανωτή και καθοδηγητή το ΚΚΕ και από την άλλη μεριά την αστική τάξη που είτε συνεργάστηκε με τους Γερμανούς είτε έφυγε στο εξωτερικό καθώς και τους ταγματασφαλίτες και τους δωσίλογους που έχουν μείνει στη συλλογική μνήμη της περιοχής μας σαν το χειρότερο που μπορεί να σου τύχει.
82 χρόνια μετά αυτοί οι δύο κόσμοι συνεχίζουν και συγκρούονται. Σήμερα που ο σάπιος κόσμος τους αναβλύζει από παντού τη μπόχα τους, τα καθημερινά εγκλήματά που γίνονται στο βωμό των κερδών των μιας χούφτας μεγάλων ομίλων, που τα σύννεφα του πολέμου πυκνώνουν γύρω μας, όταν οι ιμπεριαλιστές σαν έτοιμοι από καιρό ξαναμοιράζουν την λεία από την εκμετάλλευση του εργαζόμενου λαού ετοιμάζοντας να φέρουν νέα δεινά.
Σήμερα ανοίγονται μπροστά δύο δρόμοι για το λαό. Ο δρόμος της υποταγής σε αυτήν τη βαρβαρότητα και της διαχείρισης αυτού του σάπιου συστήματος από κάθε λογής «σωτήρα» ή ο δρόμος της αμφισβήτησης, της οργάνωσης και της ρήξης σε συμπόρευση με το ΚΚΕ στους αγώνες αλλά και στις εκλογικές μάχες καθώς «μέχρι σήμερα, ό,τι κερδήθηκε, δεν το χάρισε καμία κυβέρνηση, το επέβαλαν οι εργαζόμενοι με την πάλη τους και με το ΚΚΕ στην πρώτη γραμμή. Αυτή η κατεύθυνση χρειάζεται να ενισχυθεί και όχι να κοιτάζουμε προς τα πίσω, σε δοκιμασμένες και αποτυχημένες επιλογές, σε αυταπάτες που δεν μας πάνε πουθενά».
Η ομιλία έκλεισε με την βαθιά πεποίθηση πως οι ταξικοί αγώνες θα κινήσουν και πάλι την ιστορία προς τα εμπρός, ότι οι εργατικές - λαϊκές δυνάμεις θα ανατρέψουν την καπιταλιστική εξουσία και πως «η ιστορία των νέων σοσιαλιστικών επαναστάσεων στον 21ο αιώνα είναι μπροστά μας και κρίνεται σήμερα από τη δική μας αποφασιστική στάση και δράση! Το Κόμμα μας φιλοδοξεί και μπορεί να γίνει ο φάρος της νέας και νικηφόρας ταξικής αναμέτρησης για τον σοσιαλισμό - κομμουνισμό!»
Μετά την ομιλία ακολούθησε κατάθεση στεφάνων:
Από το ΚΚΕ ο Δημήτρης Θεοδωρόπουλος, μέλος του ΤΓ Ανατολικών Συνοικιών του ΚΚΕ.
Από την ΚΝΕ η Ερασμία Καλομενίδου, γραμματέας του ΤΣ Ανατολικών Συνοικιών της ΚΝΕ.
Από το Παράρτημα Δάφνης - Υμηττού της ΠΕΑΕΑ - ΔΣΕ ο Θοδωρής Χουντής, μέλος του ΔΣ.
Η εκδήλωση έκλεισε με προσκλητήριο νεκρών και τηρήθηκε ενός λεπτού σιγή. Μετά το τέλος της εκδήλωσης ο κόσμος περιηγήθηκε στο εσωτερικό του Κάστρου του Υμηττού όπου μικροί και μεγάλοι είχαν την ευκαιρία να μάθουν περισσότερα για το σπιτάκι στον Υμηττό που έγινε θρύλος, σύμβολο του αγώνα για τη λευτεριά της Ελλάδας και του λαού μας, για να γίνει ο ίδιος ο λαός αφέντης στον τόπο του, όπως ονειρεύτηκαν οι τρεις ΕΠΟΝίτες και τα εκατομμύρια των Ελλήνων αγωνιστών που πάλευαν κάτω από τις σημαίες του ΕΑΜ και του ΕΛΑΣ που ψυχή του και αιμοδότης του το ηρωικό ΚΚΕ.